Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Match i praktiken (med ett Svenskt och ett Amerikanskt iTunes-konto)

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte dela med mig av erfarenheter av att köra iTunes Match, och på köpet kanske få lite tips på de problemen jag ännu inte har löst. Dels är det praktiska saker om hur iTunes Match fungerar, men framförallt hur man löser det i praktiken när man behöver ha ett svenskt och ett amerikanskt iTunes-konto.

Mina förutsättningarna:
- ett svenskt Apple ID, som är ett iCloud-konto och som är det kontot som jag köpt alla appar med, men ingen musik eller annan media
- ett amerikanskt Apple ID som bara är ett iTunes-konto som jag inte har gjort några köp med
- drygt 9 000 låtar
- Mac OS X, iTunes och iOS helt uppdaterade på alla enheter
att
Hur man skaffar ett amerikanskt konto tänkte jag inte ta i den här tråden eftersom det är en separat diskussion. (finns andra trådar om det)

Tjänsten kostar $25 (+tax?) om året. Utrymme för att lagra låtar i molnet som inte kan matchas mot låtar i iTunes Store är obegränsat. Jag trodde man skulle vara tvungen att betala för extra utrymme, men så verkar inte vara fallet. Det är $25 om året, that's it.

Initial uppsättning
Jag loggade in med mitt amerikanska konto i iTunes på datorn och signade upp. iTunes började gå igenom låtarna, matcha mot iTunes Store och sen ladda upp resten. Jag har 10 Mbit uppströms och laddade som bäst upp med 1,4 MByte/sek. Som det rapporterats om på andra ställen så matchas inte alltid låtar som borde ha matchats, men det upplever inte jag som något jätteproblem även om det hade varit trevligt om det var fler som man slapp ladda upp. Jag räknar dock med att Apple fortsätter fila på matchnings-algoritmen och buggar och därmed fixar så att man kan matcha några fler låtar framöver.

Det var en del låtar som fick status "error". Jag hittade inga entydiga svar på varför, men de flesta löstes genom jag kodade om låtarna i iTunes. T.ex. från mp3 till aac. Vissa andra låtar var faktiskt korrupta och de slängde jag. Totalt handlade det kanske om 20 låtar som fick "error".

Jag hade en del DJ-set som var över 200 MB och därför inte laddades upp. Jag kodade om dem i lägre bitrate och så laddades de också upp.

Resultatet blev:
4693 songs matched (43,25GB)
4666 songs uploaded (53,88GB)

Det tog mig drygt ett dygn att fixa allt. Uppladdning samtidigt som man städar upp en del dubletter, fixar ID3-taggar o.s.v.

Alla ID3-taggar är kvar exakt som de är i iTunes innan.

Ett tips är att lägga lite tid på att städa upp din samling innan du signar upp på iTunes Match.

Och innan du aktiverar Match på dina iOS-enheter så är det bra att verkligen ha städat upp ID3-taggarna. Uppdateringar av ID3-taggarna flyttas nämligen inte över till låtarna på dina iOS-enheter automatiskt, utan du måste ta bort låtarna från iOS-enheten och ladda ner dem igen från molnet. Taggarna uppdateras alltså bara i molnet och kommer med nästa gång man laddar ner låten från molnet (har jag läst på ett annat forum).

Användning
Jag har hittills gjort alla mina app-köp med mitt svenska konto och vill fortsätta med det. Vilket konto det är som används när man köper beror på vad som är inställt under Settings > Store i din enhet. Det är också samma inställning som knyter ihop din enhet med iTunes Match. Detta är något som ställer till det lite när man vill köpa appar med ett konto och köra iTunes Match med ett annat.

Man måste alltså köra med sitt amerikanska konto där för att Match ska fungera (plus att man ska aktivera match i Settings > Music). Om man loggar ut där eller väljer att logga in med sitt svenska konto så försvinner alla spellistor från Musik-appen, och möjligheten att ladda ner låtar från "molnet". Låtarna som redan finns på enheten finns kvar och går att hitta under artists, songs eller albums.

När man åter loggar in och sen aktiverar Match så börjar spellistorna och info om låtarna i molnet att laddas ner till enheten. Jag har behövt starta om enheten för att få igång Match igen (bugg?). Låtarna som redan var på enheten laddas inte ner igen eftersom de redan är där.

Det är detta tillvägagångssätt som jag har behövt använda eftersom jag inte vill köpa appar med mitt amerikanska konto. Det är lite bökigt och jag går och fnular på hur man skulle kunna lösa det bättre.

Något som dock fungerar väldigt bra och måste poängteras är att även fast man kör med sitt amerikanska konto och har appar som är köpta med sitt svenska konto så fungerar det att uppdatera dessa utan att ändra inställningarna i Settings > Store. Så det är alltså bara när man vill installera nya appar som det blir lite meckigt.

Med iOS 5 kom möjligheten att aktivera "Automatic Downloads" för musik, appar och böcker som man köper på iTunes Store. Inget av detta har jag använt innan och kör med det avslaget fortfarande. Något som däremot kan bli lite trixigt är om man använder prenumerationsbaserade appar (Newsstand), eftersom de också går på inställningarna i Settings > Store. Jag använder inga sådana så för mig är det inte ett problem. Men alla dessa funktioner som man hittar under Settings > Store kommer ju inte att fungera med ditt svenska konto om du kör Match med ditt amerikanska. Det är uppoffringen.

Kvar att lösa
Förutom det som jag nämnde i förra stycket så är det just det här med att köpa nya appar med det svenska kontot och få in dem på enheten.

iTunes på Mac OS X fungerar liknande när det gäller det här med inloggat konto. Om man loggar ut så försvinner spellistor och alla låtar tillgängliga för nedladdning. Och för att låtar som läggs till ska komma upp i molnet automatiskt samt att ID3-taggar ska uppdateras så måste man vara inloggad med sitt amerikanska konto. Man vill alltså även på datorn vara inloggad med det amerikanska. Annars hade det kanske varit ett hyfsat enkelt sätt att köpa appar med det svenska och synka över dem till telefonen.

En variant som jag funderat på är att skapa en ny användare på datorn och börja synka appar med iTunes på den användaren och där då köra det svenska kontot.

Buggar
Det finns definitivt buggar. Jag tror inte de är så allvarliga eftersom de trots allt har släppt det publikt. Har inte hunnit använda det tillräckligt för att upptäcka alla konstigheter, men en sak som inte funkar så bra är smarta spellistor. Finns mycket om problem med detta om man googlar. Får hoppas att Apple fixar till det i nästa release.

Senast redigerat 2011-12-09 23:35

Stort tack för att du delade dina erfarenheter. Tummen upp!

  • Avstängd
  • 2011-12-09 22:21

Mycket bra och saklig info

Kan tillägga att med iOS 6 så tas all iTunes Match-musik bort när man loggar ut. Så allt som laddats ner till enheten måste laddas ner igen om man t.ex. vill logga in med sitt svenska konto för att köpa en app och sen byta tillbaka till sitt amerikanska för att kära Match.

iOS 6 har också ändrat hur man uppdaterar appar. Man slipper numera ange lösenord, vilket är bekvämt. Men en ny restriktion är att man måste vara inloggad med det kontot som appen är köpt med för att det då ska gå att uppdatera (i alla fall är det så när man har konton som är för olika länder).

Jag hade själv slutat att synkronisera mina iOS-enheter med iTunes utan kör allt via iCloud och iTunes Match eller andra molntjänster. Nu tröttnade jag till slut på att logga ut och in mellan olika konton på telefonen så jag gick tillbaka till att synkronisera appar med iTunes. Då kan man uppdatera, köpa nya appar o.s.v. på datorn (där inte musiken tas bort om man byter inloggat konto), och sen synka uppdateringar och nya köp till telefonen. En workaround som inte är så smidig, men fördelarna med iTunes Match överväger än så länge nackdelarna med workarounds med råge.

Kan tillägga att om man ska slå på synkningen av appar igen till iTunes så ska man se till att man har fört över alla inköp till iTunes innan. Det gör man genom att högerklicka på telefonen i iTunes och välja "transfer purchases..." eller nåt liknande.

Jag nämnde tidigare att med iOS 6 så togs all musik som man laddat ner från iTunes Match bort om man slår av det och på igen (för att t.ex. uppdatera appar med annat konto). Jag har vid ett par tillfällen nu med iOS 6.1.4 stängt och slagit på iTunes Match igen för att det blivit nåt fel och spellistorna inte uppdaterats automatiskt, men musiken har jag inte behövt ladda ner igen utan den ligger kvar. Så de kanske har fixat detta?

Oavsett så är det sorgligt att vi i Sverige fortfarande snart två år efter lanseringen i USA inte fått iTunes Match. Kan ju konstatera att jag gjorde rätt som tog mig tid att sätta mig in hur man löser detta med två konton.

Har testat med iOS7 nu, och det fungerar bra. Det går att logga ut från sitt amerikanska konto och logga in med det svenska för att köpa appar, sen logga in med sitt amerikanska igen. Musiken som laddats ner till telefonen är kvar så man behöver inte ladda ner den igen.

Förhoppningsvis funkar de automatiska uppdateringarna i bakgrunden helt transparent, men det återstår att se.

iOS7:
Uppdateringar verkar fungera bra även för appar köpta med mitt svenska konto samtidigt som jag är inloggad med mitt amerikanska konto.

Osäker på hur det är med appar som bara är publicerade i svenska AppStore, men i stort sett alla appar finna i amerikanska också även om det är appar som bara går att använda i Sverige.

Idag uppdaterades svenska iTunes-avtalet med detaljer om iTunes Match. Kanske eventuellt ett tecken på att iTunes Match är på väg hit?

Ursprungligen av Capeman:

Idag uppdaterades svenska iTunes-avtalet med detaljer om iTunes Match. Kanske eventuellt ett tecken på att iTunes Match är på väg hit?

Vet inte om match men nu kan man i alla fall klicka i automatiska hämtningar på sina köp av musik i både iOS och itunes

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-09 21:19

Wow hoppas det är sant

Yes, iTunes Match finns i Sverige nu. 249 pix per år!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-09 21:34
Ursprungligen av skinza:

Yes, iTunes Match finns i Sverige nu. 249 pix per år!

Länk? Jag hittar inget på Apples hemsida.

Nevermind, såg nu att det fanns en länk i Macrumors-artikeln.

Ursprungligen av Vassius:

Länk? Jag hittar inget på Apples hemsida.

Nevermind, såg nu att det fanns en länk i Macrumors-artikeln.

Lyckas ni beställa? Jag får upp sidan i itunes, men när jag klickar länken så får jag logga in med mitt apple-id och sen händer ingenting. Har försökt tre gånger.

får känslan att vi "snubblat" över någont som apple inte ännu är riktigt färdiga med men som säkert lanseras under kvällen eller så.. eftersom man inte hittar några länkar från apple.se eller i itunes store... och inget heller går att ladda ner eller aktivera ännu... tror det gamla talesättet "tålmodighet är en dygd" nog gäller här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-09 21:58

Beställa går men inte ansluta datorn till iTunes Match.
Så länge som man väntat är det svårt att vara tålmodig

ja jag sa att talesättet nog gäller.. inte att jag ÄR tålmodig... skulle vara nöjd om musik i molnet kom igång...

  • Medlem
  • 2013-12-09 23:43

Köpte precis det, fungerar inte ännu.
Men hoppar väll igång under morgondagen antar jag.

  • Medlem
  • 2013-12-09 23:57

"Spela matchande låtar med iTunes-kvalitet. Även om dina original har lägre kvalitet."
Vad innebär detta? Knappast att man gratis kan ladda ner låtar med högre bitrare till sitt iTunesbibliotek och lagra på hårddisken va? Utan endast när man spelar via iCloud? Hur matchar den låtarna? ID3-taggar?

  • Medlem
  • 2013-12-10 00:20
Ursprungligen av Dalle:

"Spela matchande låtar med iTunes-kvalitet. Även om dina original har lägre kvalitet."
Vad innebär detta? Knappast att man gratis kan ladda ner låtar med högre bitrare till sitt iTunesbibliotek och lagra på hårddisken va? Utan endast när man spelar via iCloud? Hur matchar den låtarna? ID3-taggar?

Det innebär att låtarna som matchas blir i högrebitrate per automatik.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 05:09

Nu fungerar det

  • Medlem
  • 2013-12-10 13:42
Ursprungligen av lappen71:

Nu fungerar det

Japp och riktigt bra ockås!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 15:09
Ursprungligen av devos:

Japp och riktigt bra ockås!

Ja verkligen för av 11826 låtar var det bara 4st!!! som inte blev matchade.
Belöningen för att man har sitt iTunes bibliotek ordentligt ordning

Ursprungligen av devos:

Det innebär att låtarna som matchas blir i högrebitrate per automatik.

och du kan ladda ner dom till hårddisk om du skulle vilja det.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-10 15:52

Jag hade problem med iTunes matchning på ATV (ver3). Uppdaterade programvaran men mina låtar fanns inte där.
Då loggade jag ut från iTunes (på ATV'n) och tillbaka in och slog på iTunes matchning igen.
Då ploppade mina låtar upp.
Bara ett tips om ni får problem
/E

  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-12-10 16:23
Ursprungligen av ripley609:

Jag hade problem med iTunes matchning på ATV (ver3). Uppdaterade programvaran men mina låtar fanns inte där.
Då loggade jag ut från iTunes (på ATV'n) och tillbaka in och slog på iTunes matchning igen.
Då ploppade mina låtar upp.
Bara ett tips om ni får problem
/E

Tack! Nu fungerar även min ATV. Allt fungerar nu till full belåtenhet på 3 datorer 1 iPhone 1 iPad och en ATV.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2013-12-10 18:32
Ursprungligen av ripley609:

Jag hade problem med iTunes matchning på ATV (ver3). Uppdaterade programvaran men mina låtar fanns inte där.
Då loggade jag ut från iTunes (på ATV'n) och tillbaka in och slog på iTunes matchning igen.
Då ploppade mina låtar upp.
Bara ett tips om ni får problem
/E

Tack för hjälpen. Löste mitt problem

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 19:31

Tips för er som vill byta ut era mp3:or i sämre kvalitet mot m4a i högre.
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57326759-...

Beställningen funkade för mig i morse, men uppladdningen av de låtar som inte fanns går segt som sirap. Står nästan still, och eftersom jag har 6517 låtar som ska upp så känns det som om det kommer ta en vecka att få upp allt.

Bevaka tråden