Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

My Book försvann

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har det hänt igen - min externa hårddisk krånglar. Den här gången har min My Book försvunnit från skrivbordet efter omstart av min Imac. Hittar den inte någonstans på datorn heller och när jag tar upp programmet VM Smartware så syns bara macens hd där, liksom i Skivverktyg.
Har aldrig haft det lätt med mina hårddiskar. Efter krångel med ett par LaCie har jag också haft stora problem med My Book från Western digitals. Kanske är mig det är fel på eller så har jag bara haft otur.
Har två frågor till er här på forumet: 1. Tror ni att jag på nåt sätt kan hitta hårddisken igen eller kan det vara skadad/körd?
2. Är den slut så tar jag gärna emot tips på bra hårddiskar. ETT MÅSTE för mig är att dom är enkla i bemärkelsen fungerar enkelt o är lätta att ansluta och förstå sig på. 500GB-1TB är lagom för mig.
Tack på förhand
Erik

Hittar en annan dator disken?

Gällande bra diskar så hittar du dessa på: prisjakt.se

Barbapappa: Tack för svar. Har inte hunnit testa på annan dator men det ska göras under dagen. Jo, jag vet att det finns hårddiskar på exempelvis Prisjakt. Var mer ute efter rekommendationer här på forumet. Vissa kanske passar bättre till mac än andra, vad vet jag.

Ursprungligen av the wall:

Vissa kanske passar bättre till mac än andra, vad vet jag.

I kort, nej. Rekommendationer finner du även där.

Vad kör du för systemversion? Om du kör Mavericks bör du uppdatera Smartware:
http://wdc.com/wdproducts/wdsmartwareupdate/w...

Kör 10.8.5. Mavericks vet jag inte vad det är så jag kör troligen inte det programmet....
Hade inte rätt kabel för att köra hårddisken mot min mac book pro.

Mavericks är senaste versionen av OS X, version 10.9.0.

Jag har haft två externa WD-diskar, en dog, men tycker ändå jag haft tur. Vad som kan vara bra att veta är att man nte behöver köra mjukvaran Smartware om man inte vill. Jag avinstallerade det efter en del strul o kör numer min backup med CarbonCopyCloner till min WD-disk.

Är lite osäker på om det finns nån speciell hårddisktråd men det finns en NAS-tråd o indirekt kan du ju få tips om bra hårddiskar i den

Om hårddisken är paj o inte vill gå igång så ska du veta att WD har väldigt lång garantitid på sina diskar o det är möjligt att du kan få en Ny

Tack för bra tips om garantin (gick tyvärr ut i mars visade det sig) och om att man kan skippa Smartware. Pinsamt att jag inte visste vad Maverick är men ska uppdatera snarast.
Får väl ev köpa en ny disk då. Lite surt men egentligen ingen katastrof. Kanske lite foton som försvinner men annars är det nog ok.

Epilog
Idag, efter nån vecka utan hårddisk, pluggade jag in My Book igen för att kolla en sista gång innan jag kasserade den....
Och den fugerade igen!!!!
Fattar ingenting men det var väl bra då. Den kanske bara behövde en veckas semester....

jag uppdaterade till 10.9 och då började min HD Western Digital my book 1140 strula ibland syns den ibland inte min är på 3 TB .Efter uppdatering till 10.9 tar det 5 minuter att starta macen 6 min att stänga av den .kopplar jag bort den externa HD fungerar macen som den gjorde innan uppdatering till 10.9 . jag har varit inne på WD och hämtat uppdateringar smartware men inget hjälper.WD har sabbat min dator en IMac 2,5 i5 12 mb minne, troligtvis är det ngt backupprogram som strular. Det lutar åt att jag byter tillbaks till PC jag har tröttnat på Macen , jag har otur skrivarna och scanner jag har är Canon , kameran jag har är också Canon medföljande program fungerade inte i mac uppdateringar saknas .Vi som använder mac är för få = ointressanta kunder . Jag kunde hitta mina filer med ett freewareprogramm (EaseUS) som jag körde på PC .

Ursprungligen av Stehlina:

...efter uppdatering till 10.9 tar det 5 minuter att starta macen 6 min att stänga av den .kopplar jag bort den externa HD fungerar macen som den gjorde innan uppdatering till 10.9 . jag har varit inne på WD och hämtat uppdateringar smartware men inget hjälper.WD har sabbat min dator...

Macen funkar alltså bra utan den externa WD-disken. Och ändå säger du i nästa mening att disken har sabbat din Mac. Lite märklig logik.

Har du provat något så enkelt som att byta kabel (USB? Firewire?) till hårddisken?
Eller att koppla disken i en annan port?
Eller att koppla den direkt i datorn, om den kanske sitter i en USB-hub nu?
Har du provat att köra något disk-verktyg för att se om det kanske är något fel på WD-disken?

Och förutom att svara på de frågorna, så får du gärna också lämna lite mer information. Hur är disken formaterad? Hur är den kopplad till datorn? Vilka andra saker har du kopplade till datorn? Ju mer information, desto lättare att ge konkreta och relevanta tips.

Om inte Wd's mjukvara funkar som den ska går det lika bra att använda disken utan den

Du ska aldrig förlita dig på en (1) extern hårddisk. ALDRIG!

Mitt tips är att du kör SSD på det lagringsutrymmet du behöver. 512GB SSD lär väl inte kosta så mycket nuförtiden. Livslängden är längre än 3 år iaf.

Hej! Jag har lite liknande problem. Laddade över alla mina filer från min Macbook Pro till två stycken Western Digital hårddiskar (NTFS, har Tuxera NTFS som gör att jag kan read/write). Installerade sedan Mavericks. Efteråt kopplade jag in hårddisk 1 för att hämta lite grejer att jobba med. Det skumma är att vissa mappar saknas.
Kopplade in hårddisk 2. EXAKT samma problem.
Lånar flickvännens Macbook Pro (med Mountain Lion). Samma problem.
Lånar systerns båda PC-laptops och även pappas PC-laptop. Då hittas allt.
DOCK kan jag inte flytta runt vad jag vill på dessa PC-laptops eftersom att 'filen går inte att läsa från källdisken.'
Har även testat WD SmartWare utan framgång.

Fattar inte vad som kan ha gått fel när jag på morgonen kunde tanka över allt utan problem, men efter lunch när Mavericksinstallationen var klar var disken som förbytt. Den låg på exakt samma ställe på skrivbordet och hade inte blvit rörd alls eller nåt.

tack för svar, Martin, 23år

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 22:38

Vet du om Tuxera är kompatibelt med Mavericks?

Jag använde Time Machine och gick tillbaka till Mountain Lion, där min gamla version av Tuxera fanns installerad bl.a. Om det nu var där problemet låg eller inte vet jag inte, men det är troligt eftersom jag gjorde på följande sätt med mina två identiska (till innehåll samt modell) hårddiskar:
-en behöll sin NTFS-formatering
-den andra tryckte jag 'erase' på i Disk Utility och använde formateringen Mac OS Extended (Case-sensitive, Journaled) och sen kopierade över allt från NTFS-disken

Sedan: Cmd-R, hårddiskrensing och ominstallation av Mavericks
resultat:
NTFS-disken ser ut som den gjorde tidigare, hittar inte alla filer/mappar.
Mac-formaterade disken funkar perfekt.

DOCK, märkte jag ett klurigt problem precis nyss:
Kopplade in NTFS-disken mot en PC och den hittade ett musikalbum, jättetydligt, inte gömd i någon undermapp eller så. Jag är nu rädd för att min Mac helt enkelt inte hittade alla filer på NTFS-disken som jag förde över manuellt till Mac-formaterade disken.
Att gå igenom 1.9tb data mapp för mapp, fil för fil är som ni kanske förstår inte det mest lockande.

Har ni förslag, lösningar eller funderingar kring detta?

kram, Martin

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-18 22:56

Inga namn på mappar eller filer som börjar med en punkt?
(sent en lördag kväll...)

Jag förstår inte vad du menar, ursäkta?
Sent en lördagskväll?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:18

Ett sätt att "gömma" filer på en UNIXmaskin är att låta filnamnet börja på en punkt (t ex ".hemlig"). Då syns inte den mappen i normala fall.
Lite långsökt men ifall det är så....

Detta har hänt med mina WD också. Oftast har det krånglat när datorn inte hunnit väcka disken och 'unmount:a" den, eller så har jag helt enkelt dragit ur kabeln med grejjerna på. Det är samma med minneskort osv. Mina dubbla studio edition funkar däremot alldeles föredömligt och jag kommer nog aldrig byta från Western Digital till något annat. Jag har en Seagate Sattelite som jag skaffade innan en långresa för ungarna att kolla film på och för mig att backuppa bilder men den har jag retat mig på sedan jag öppnade kartongen. Som jag sa till Canons support härom dagen, det är ingen toppen idé att sätta en nätverkstekniker med Aspbergers att bygga gränssnitt...

1
Bevaka tråden