Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud med hörlurar med Mac Mini

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-03 17:27

Har ett besynnerligt problem med att få till ljudet med hörlurar på en Mac Mini.
Använder den som mediacenter och har hela tiden använt HDMI för att föra över bild och ljud till en förstärkare.
Men för att kunna se filmer/serier diskret tänkte jag använda hörlurar men har stött på problem.
När jag sätter i hörlurarna och startar tex musik från iTunes knäpper det till och sen är det ett infernaliskt brus och störningar.
Stänger jag av musiken fortsätter bruset ett tag tills det knäpper till och blir helt tyst.

Har testat med andra hörlurar utan resultat.
Säker omstart,skivkontroll och installerat om OS X har jag också testat.

Det är en Mac Mini 2011 med ML och funderar om det är någon som har ide på vad man kan göra innan jag blåser rent hela datorn som sista utväg.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 14:16

Jag brukar kunna lösa det mesta genom att Google och att laborera men detta är ett fel jag inte får bukt med.
Har testat vram/pram reset,säker omstart,smc reset,skivkontroll.
Formaterade datorn och la in ML igen men ingen skillnad,köpte ett USB-ljudkort men samma sak.
Och det var något som verkligen förvånade mig och det måste betyda att det är ett mjukvarufel men vad?

Använder jag HDMI till förstärkaren och högtalare låter allt bra men sätter jag hörlurarna i förstärkaren blir det ett annat fel.
Jag tappar allt tal i filmer och serier och musiken låter fattig. Har letat efter inställningar i förstärkaren för att styra ljudet när hörlurar är inkopplade utan att hitta något.
Det enda jag kan göra är att välja mellan stereo,surround eller automatik men det låter lika konstigt.
Garantin har gått ut på Mac Minin också så jag kan inte hävda hårdvarufel utan det ser ut som jag får leva med detta!!

Det låter ju onekligen som att dina lurar är trasiga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 18:18
Ursprungligen av papa_keno:

Det låter ju onekligen som att dina lurar är trasiga.

Skulle man kunna tro men jag har testat 4 st olika iPhone lurar och ett par andra som alla fungerar i andra enheter.

Dålig jord kanske eller glappkontakt. Vad är det för förstärkare?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 18:49
Ursprungligen av Mymac4ever:

Dålig jord kanske eller glappkontakt. Vad är det för förstärkare?

Finns inga jordade kontakter i lägenheten och skulle det vara störningar pga av det skulle allt ljud lida av störningar men det gör dom inte.
Det är en Pioneer VSX-2021

Glappkontakt i hörlursuttaget kanske men det är ganska klart att felet sitter i förstärkaren. Hur har du det m garanti på den? Kollat m tillverkaren?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 19:20
Ursprungligen av Mymac4ever:

Glappkontakt i hörlursuttaget kanske

Troligtvis inte för då skulle det förändras ifall jag ruckar i kontakten men den sitter benhårt.
Verkligen ett problem som jag går bet på!!

Ursprungligen av lappen71:

Använder jag HDMI till förstärkaren och högtalare låter allt bra men sätter jag hörlurarna i förstärkaren blir det ett annat fel.
Jag tappar allt tal i filmer och serier och musiken låter fattig. Har letat efter inställningar i förstärkaren för att styra ljudet när hörlurar är inkopplade utan att hitta något.

Jag tycker det du beskriver låter som ett 5.1-ljud som inte blir korrekt nedmixat till stereo för dina lurar. Dvs du hör höger och vänster kanal men inte t ex mittkanalen där talet brukar finnas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 22:12
Ursprungligen av Sir N.:

Jag tycker det du beskriver låter som ett 5.1-ljud som inte blir korrekt nedmixat till stereo för dina lurar. Dvs du hör höger och vänster kanal men inte t ex mittkanalen där talet brukar finnas.

Ok nu pratar du problemet när jag kopplar in hörlurarna i förstärkaren?
Det konstiga är att förstärkaren indikerar i displayen att hörlurarna är anslutna och att det är stereo.
Men förstärkaren kan visa fel i.o.f.s så jag får kolla mer i inställningarna men dom var knapphändiga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 08:43

Måste bara dubbelkolla så jag fattat, du talar alltså om två olika fel?

I första läget kopplar du hörlurar direkt till hörlursutgången på MacMini och får "knäpp - infernaliskt brus - knäpp, sen tyst". Oavsett vilket program som är ljudkälla? Och du fortsätter felsökningen med hörlurar in i ett externt ljudkort kopplat direkt till USB på MacMini och får exakt samma knäpp-brus-knäpp beteende? Jag håller med, då känns det ju spontant som mjukvarufel om samma fel uppstår när ljudet går två helt olika vägar i hårdvaran. Men hela tiden fungerar ljud via hdmi till förstärkare och högtalare utan anmärkning?

Sedan fattar jag det som att du får ett annat fel när du har ljudet som vanligt via hdmi till förstärkare och kopplar hörlurar till förstärkarens hörlursutgång. Rätt uppfattat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-07 09:19
Ursprungligen av IngoX:

Måste bara dubbelkolla så jag fattat, du talar alltså om två olika fel?

I första läget kopplar du hörlurar direkt till hörlursutgången på MacMini och får "knäpp - infernaliskt brus - knäpp, sen tyst". Oavsett vilket program som är ljudkälla? Och du fortsätter felsökningen med hörlurar in i ett externt ljudkort kopplat direkt till USB på MacMini och får exakt samma knäpp-brus-knäpp beteende? Jag håller med, då känns det ju spontant som mjukvarufel om samma fel uppstår när ljudet går två helt olika vägar i hårdvaran. Men hela tiden fungerar ljud via hdmi till förstärkare och högtalare utan anmärkning?

Sedan fattar jag det som att du får ett annat fel när du har ljudet som vanligt via hdmi till förstärkare och kopplar hörlurar till förstärkarens hörlursutgång. Rätt uppfattat?

100% korrekt antagande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 09:21

mysko...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-07 09:59
Ursprungligen av IngoX:

mysko...

Verkligen mysko problem som jag inte hittar någon lösning på.
Trodde att en formatering skulle lösa det men icke och att det lät lika med usb-ljudkort gjorde mig riktigt förbryllad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 10:42

Man kan ju anta att detta fel funnits länge, du har bara inte upptäckt det i din normala setup. Kan du ha gjort någon installation/inställning när du satte upp Minin som mediadator? Tex någon tweak i Ljud/Midi-inställningar? Installerat Soundflower eller något liknande?

Tillägg: Nej just det, du har ju blåst rent hela burken och felet kvarstår...

Har du haft allting annat urkopplat förutom hörlursuttaget när du felsökt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-07 10:47
Ursprungligen av IngoX:

Man kan ju anta att detta fel funnits länge, du har bara inte upptäckt det i din normala setup. Kan du ha gjort någon installation/inställning när du satte upp Minin som mediadator? Tex någon tweak i Ljud/Midi-inställningar? Installerat Soundflower eller något liknande?

Tillägg: Nej just det, du har ju blåst rent hela burken och felet kvarstår...

Har du haft allting annat urkopplat förutom hörlursuttaget när du felsökt?

Jag misstänker att detta fel har funnits sedan jag köpte den men nu har garantin utgått så det är inte så mycket att göra åt.
Nej jag har inte testat att bara ha strömkabeln men det ska jag göra.

1
Bevaka tråden