Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp Safari

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-06 10:06

Kör Tiger i PowerPC G4. Men Safari blir alltmer långsam. När jag kollar Skivkontroll via startskivan så blir det ständigt fel i behörigheter, som jag måste reparera. Har även kört Disk Warrior Rev 1109. Då upptäcks ännu fler fel i behörigheter som jag måste reparera.
Efter någon dag är problemen där igen. Den där badbollen snurrar i evigheter.
Vad göra?

Har lite svårt att se en direkt koppling mellan behörighetsproblem på disken och Safaris prestanda...

1) Menar du att det bara är Safari som går långsamt, och alla andra program funkar som vanligt?

2 a) Är det samma filer som får felaktiga behörigheter - om och om igen?
2 b) Vilka filer är det i så fall?

3 a) Och Safari funkar alltså felfritt ett litet tag, efter att du har reparerat behörigheterna?
3 b) Och du gör inga andra åtgärder, i samband med behörighetsreparationen?

4 a) Vilken datormodell?
4 b) Hur mycket internminne?
4 c) Hur mycket ledigt utrymme på disken?
4 d) Exakt vilken version av Tiger? (jag tror att det är sista, dvs 10.4.11, men måste ändå fråga)

Och du har ju redan en tråd om Safari och behörighetsproblem. Där dillade du om att datorn infekterades av Expressen. Och sen övergav du den tråden. Jag hoppas att det blir lite mer konkreta svar på motfrågorna nu, så att vi kan komma fram till en lösning den här gången.

Senast redigerat 2013-12-06 12:56

Trots att jag egentligen vill ha svar på frågorna först, så ska jag ändå komma med ett tips redan nu.

Ladda ner och installera combo-versionen av 10.4.11-uppdateringen:
http://support.apple.com/kb/dl170

Med lite tur så kan detta "städa upp" lite i systemet, och göra att eventuella korrupta systemfiler byts ut, och systemet börjar funka bättre.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-06 13:48
Ursprungligen av torin:

Kör Tiger i PowerPC G4. Men Safari blir alltmer långsam. När jag kollar Skivkontroll via startskivan så blir det ständigt fel i behörigheter, som jag måste reparera. Har även kört Disk Warrior Rev 1109. Då upptäcks ännu fler fel i behörigheter som jag måste reparera.
Efter någon dag är problemen där igen. Den där badbollen snurrar i evigheter.
Vad göra?

Svar:

Kapacitet 111,67 GB
Tillgängligt 33,93 GB
Använt 77,75 GB

Maskinens namn: Power Mac G4 (AGP-grafik)
Datormodell: PowerMac3,1
Typ av CPU: PowerPC G4 (2.8)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 400 MHz
L2-cache (per CPU): 1 MB
Minne: 1.75 GB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.2.8f1
Serienummer: CK0073J6HSE

DIMM0/J21:

Storlek: 512 MB
Typ: SDRAM
Hastighet: PC133-333
Status: OK

DIMM1/J22:

Storlek: 512 MB
Typ: SDRAM
Hastighet: PC133-333
Status: OK

DIMM2/J23:

Storlek: 512 MB
Typ: SDRAM
Hastighet: PC133-333
Status: OK

DIMM3/J24:

Storlek: 256 MB
Typ: SDRAM
Hastighet: PC133-333
Status: OK

Bifogar också rapporten från DiskWarrior som pdf
Själv begriper jag inte vad den säger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-06 14:18

Svar på frågorna 1, 2, 3 och 4d...?

Nu svarade du delvis på fråga 4, och delvis på fråga 2.
Men ingenting alls på fråga 1 och 3.
Tråkigt, men tyvärr ganska väntat.

Du har fått ett bra tips i inlägg 3. Prova gärna det.

Och du ska få ett tips till:
Du borde skaffa dig en dator-support-gubbe, som kan komma till dig då och då, för att se över dina datorer och fixa saker som strular. Att lösa problem via frågor och motfrågor på ett forum verkar inte vara din grej.

Senast redigerat 2013-12-06 14:46
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-06 14:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu svarade du delvis på fråga 4, och delvis på fråga 2.
Men ingenting alls på fråga 1 och 3.
Tråkigt, men tyvärr ganska väntat.

Du har fått ett bra tips i inlägg 3. Prova gärna det.

Och du ska få ett tips till:
Du borde skaffa dig en dator-support-gubbe, som kan komma till dig då och då, för att se över dina datorer och fixa saker som strular. Att lösa problem via frågor och motfrågor på ett forum verkar inte vara din grej.

Men utöver de tipsen så vill jag inte bidra mer till den här tråden.

Lycka till!

Tack för hjälp Jesper.
Har installerat den där Comboversionen nu. Får se om den funkar.
Betr. datorgubbe så bor jag i norra Dalarna i Skattungbyn.
Den närmaste någorlunda kunniga macgubben bor i Mora, tre mil bort. Folk här på trakten har PC.
Försöker därför klara mig själv. Det är givetvis en kostnadsfråga.
Har i vilket fall köpt två beg G5, stationära (2,900:- tillsammans)
Har inte fått dem ännu. Tänkte i så fall byta ut den nu aktuella G4-an.
Kanske det funkar bättre då när jag kan köra Leopard.

Ett litet tillägg. En liten analys baserat på de svar du faktiskt gav:

Det är ganska naturligt att Safari är segt på en 400 MHz G4. Segheten har nog ingenting alls med felaktiga filbehörigheter att göra. Det är nog helt enkelt så att den datorn är för gammal för att surfa på dagens webb-sidor.

Ursprungligen av torin:

...Har i vilket fall köpt två beg G5, stationära (2,900:- tillsammans)...
...Kanske det funkar bättre då när jag kan köra Leopard.

Ja, det lär nog funka bättre med G5 och Leopard.

Men för det priset hade du kunnat köpa en begagnad Mac Mini, med Intel-processor. Då hade du kunnat köra Snow Leopard (eller kanske t.o.m ännu nyare system, beroende på datormodell), och då hade det funkat ännu bättre.

*Rensat OT*

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-06 16:50

Apropå Safari 7.0 och Maverick på min iMac mid 2011 så höll AppleCare på i fyra timmar innan man löste problemet.
Jag ringde dem eftersom problemet började efter uppgraderingen till 10.9. När jag öppnade en webbsida i Safari så antingen dök en helvit tom sida upp på skärmen med den riktiga sidan bakom, eller så kraschade Safari.
Innan jag ringde testade jag med säker omstart, nollställ Safari utan förbättring. AppleCare provade med allt han visste utan att lyckas tills han föreslog att ominstallera Maverick då först fungerade Safari.
Min erfarenhet av Apple Care är att man anställer folk utan utbildning som ideligen ber en dröja i telefon för dom måste fråga någon höjdare med utbildning som sitter i rummet bredvid. Det som retar mig mest är det mejl man får fem minuter efter att ha suttit 4 timmar i luren där man ber mig ge betyg på AppleCare personen genom att bocka i förtryckta frågor som bara är välstrukna. Det är ej heller möjligt att svara direkt i mejlet.
Ett tips. Köp inte till AppleCare, dina problem får du lösta av medlemmar här på forumet. Gratis.
Jag anser inte jag är OT eller ligger i fel tråd, den handlar om Safari och det gör mitt inlägg också.
Tack
Ikalle

Ursprungligen av iKalle:

...Jag anser inte jag är OT eller ligger i fel tråd, den handlar om Safari och det gör mitt inlägg också.

Nej, ditt inlägg handlar inte det minsta om Safari. Ditt inlägg handlar om AppleCare, och det har ingenting med den här trådens ämne att göra.

Bara för att det var ett Safari-problem som fick dig att kontakta AppleCare, så betyder inte det att inlägget handlar om Safari.

För att återgå till TS' problem: Att surfa webben med en 400 MHz G4 år 2013 är att betrakta som övertid. Snart nog kommer det att sluta fungera öht. Det beror inte på att datorn i sig blir långsammare utan att webben utvecklas. Testade f.ö. att köra IE 5.x (sista versionen för mac) på en 350 MHz G4 för lite sen - det var inte många sidor som ens kunde visas hjälpligt och hastigheten var ju inte direkt hissnande. Att köra 10.4.11 på en iBook G4 1,2 GHz gjorde jag dagligen fram till mars 2011. Men redan då kändes det som att tiden höll på att rinna ut för detta OS och Safari-version.

Nej, försök du att skaka liv i en G5a så fort som möjligt så skall du nog klara dig ett år eller två till.

Och G4an då? Blås den och lägg in OS9 för att köra retro-spel och andra gamla program. http://macintoshgarden.org/

Förresten: Nu fick du ju inte kernel panics, men det kan vara bra att veta att 10.4 är mycket kräsnare på kvaliteten på minneskretsar än tidigare OS. Mina RAM-minnen som funkar under OS 9 och 10.3.9 ger kernel panics titt som tätt om jag bootar in i 10.4 (ja jag har trippel-boot på min G4a... )

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-06 18:49

Orkar inte rota med den här gamla G4-an längre. Hoppas på mina G5-or.

1
Bevaka tråden