Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarförval och Pages ´09

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen börjat använda pages. Har pages 09 (4.0.3) Provat installera 5.0 men gillade den äldre versionen bättre. Tagit bort den nya i coh med att alla dokument annars öppnades i nya versionen även om jag valde att de skulle öppnas i 4.0.3 via info rutan och valde "alla" .
Ett problem återstår dock- varje gång jag vill skriva ut väljer inte pages inte systemets förvalda skrivare utan en annan som finns i listan. Hur gör jag för att få pages att välja "rätt" skrivare utan att behöva byta vid varje utskrift?

Hur tog du bort nya Pages? Om du inte avinstallerat det så ligger det nog kvar på nåt vis. Här får du tips på hur du gör för att konvertera filer öppnade i nya Pages så de åter funkar med gamla Pages: http://www.cultofmac.com/251556/change-new-iw...

Måste de andra skrivarna som finns i listan finnas där? Om inte så kan du ju ta bort dem. Hur ansluter du till skrivaren?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hur tog du bort nya Pages? Om du inte avinstallerat det så ligger det nog kvar på nåt vis. Här får du tips på hur du gör för att konvertera filer öppnade i nya Pages så de åter funkar med gamla Pages: http://www.cultofmac.com/251556/change-new-iw...

Måste de andra skrivarna som finns i listan finnas där? Om inte så kan du ju ta bort dem. Hur ansluter du till skrivaren?

Jag drog bara pages 5.0 till papperskorgen och tömde. Nu startar pages 4.0.3 vid dubbelklick på filer. Inga problem.

Min vanliga förvalda skrivare är koppad via airport extreme USB. Alla andra program hittar den direkt via förvalsinställningen. Pages gör det också om man skriver ut innan man sparat dokumentet. Fungerar fortfarande efter man sparat dokumentet men om det stängts och öppnas igen så väljs "fel" skrivare. Den är inte inkopplad men finns ibland med USB direlkt till aktuell dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 08:59
Ursprungligen av cuben@mac99:

Min vanliga förvalda skrivare är koppad via airport extreme USB. Alla andra program hittar den direkt via förvalsinställningen

Bara en dubbelkoll; i Systeminställningar > Skrivare och skannrar, du har inte råkat få valet "senast använda skrivare"? Och om du där växlar till fel skrivare och sedan tillbaks, kan Pages komma på bättre tankar?

Annars blir det väl till att börja hitta plist-filer för Pages och försöka med att slänga dom, kan kanske ligga kvar någon som ändrats av Pages 5.0 och lurar till det? Jag har i och för sig både Pages 4 och 5 installerat och de verkar leva i harmoni utan att strula med förvald skrivare vid några test av att öppna och stänga dokument.

Ursprungligen av IngoX:

Bara en dubbelkoll; i Systeminställningar > Skrivare och skannrar, du har inte råkat få valet "senast använda skrivare"? Och om du där växlar till fel skrivare och sedan tillbaks, kan Pages komma på bättre tankar?

Annars blir det väl till att börja hitta plist-filer för Pages och försöka med att slänga dom, kan kanske ligga kvar någon som ändrats av Pages 5.0 och lurar till det? Jag har i och för sig både Pages 4 och 5 installerat och de verkar leva i harmoni utan att strula med förvald skrivare vid några test av att öppna och stänga dokument.

Tack för input. Har inte rutan senaste skrivare ikryssad. Skulle ju definitivt kunna ge problem men då borde det ju oftast bli rätt eftersom den kopplade skrivaren i princip används jämt- inte den andra direktkopplade. Den är ju inte ens inkopplad i vanliga fall.

Hittade com.apple.iWorks09.plist i det gemensamma biblioteket och tog bort den. Gjorde ingen skillnad. Skumt nog kom den inte tillbaka när jag startat om Pages. Fanns en dito med installer.plist på slutet.
Hittade sedan plist filen för iWorks resp Pages i mitt eget bibliotek och tog bort dem men det gjorde ingen skillnad

Tacksam nya tips!

Möjligen skulle u kunna testa att ominstallera Pages 4. Det känns som att det finns ngn slags komflikt som beror på den senaste installerade men nu borttagna, dock ej korrekt avinstallerade, versionen av Pages.

De ska iofs kunna fungera parallelt så som IngoX skriver men det förutsätter nog att man inte tar bort nödvändiga filer.

Hade det varit jag hade jag gjort en korrekt avinstallation av Pages5, tex mha AppZapper, o hade problemen fortsatt så hade jag ominstallerat Pages4

Ursprungligen av Mymac4ever:

Möjligen skulle u kunna testa att ominstallera Pages 4. Det känns som att det finns ngn slags komflikt som beror på den senaste installerade men nu borttagna, dock ej korrekt avinstallerade, versionen av Pages.

De ska iofs kunna fungera parallelt så som IngoX skriver men det förutsätter nog att man inte tar bort nödvändiga filer.

Hade det varit jag hade jag gjort en korrekt avinstallation av Pages5, tex mha AppZapper, o hade problemen fortsatt så hade jag ominstallerat Pages4

Hur använda AppZapper när huvudappen redan slängd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 14:07
Ursprungligen av cuben@mac99:

Hur använda AppZapper när huvudappen redan slängd?

Jag tror inte AppZapper tillför något. Det programmet gör i princip bara en sökning på filer med programmets namn och hittar inställningsfiler och cache-filer som vanligtvis inte spelar någon roll om de ligger kvar. Men det underlättar ju lite om man ändå skulle vilja göra en sådan sökning och rensning manuellt. I detta fall tror jag inte att AppZapper är intelligent nog att kunna skilja på filer som tillhör Pages version 4 eller 5. Men du skulle ju kunna köra det en gång som en hjälp att rensa bort allt du kan av alla versioner av Pages och sedan göra en nyinstallation av Pages 4.

Men jag börjar fundera på om inte problemet kan sitta i själva pages-dokumentet. Jag öppnade upp ett gammalt .pages-dokument med Textwrangler och sökte i index.xml-filen och hittade där en sträng <sl:printer sfa:ID="NSPrinter-0" sl:type="Brother HL-2030 series CUPS v1.1"/>
Den gamla skrivaren har aldrig varit kopplad till min nuvarande dator, men väl på den datorn dokumentet en gång skapades och skrevs ut på. Har du samma problem med alla Pages-dokument? Kan det vara något strul med att dokumentet konverterats till Pages 5 format och sedan åter till Pages 4-format?

Ursprungligen av IngoX:

Jag tror inte AppZapper tillför något. Det programmet gör i princip bara en sökning på filer med programmets namn och hittar inställningsfiler och cache-filer som vanligtvis inte spelar någon roll om de ligger kvar. Men det underlättar ju lite om man ändå skulle vilja göra en sådan sökning och rensning manuellt. I detta fall tror jag inte att AppZapper är intelligent nog att kunna skilja på filer som tillhör Pages version 4 eller 5. Men du skulle ju kunna köra det en gång som en hjälp att rensa bort allt du kan av alla versioner av Pages och sedan göra en nyinstallation av Pages 4.

Men jag börjar fundera på om inte problemet kan sitta i själva pages-dokumentet. Jag öppnade upp ett gammalt .pages-dokument med Textwrangler och sökte i index.xml-filen och hittade där en sträng <sl:printer sfa:ID="NSPrinter-0" sl:type="Brother HL-2030 series CUPS v1.1"/>
Den gamla skrivaren har aldrig varit kopplad till min nuvarande dator, men väl på den datorn dokumentet en gång skapades och skrevs ut på. Har du samma problem med alla Pages-dokument? Kan det vara något strul med att dokumentet konverterats till Pages 5 format och sedan åter till Pages 4-format?

Problemen kommer så snart jag stängt och sedan öppnar programmet igen.
"Min vanliga förvalda skrivare är koppad via airport extreme USB. Alla andra program hittar den direkt via förvalsinställningen. Pages gör det också om man skriver ut innan man sparat dokumentet. Fungerar fortfarande efter man sparat dokumentet men om det stängts och öppnas igen så väljs "fel" skrivare. Den är inte inkopplad men finns ibland med USB direkt till aktuell dator."
Detta gäller alla pagesdokument som jag testat. Dvs Pages känner initialt av den förvalda skrivaren men inte när det öppnas igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 15:12

Det här är tydligen en gammal bug som funnits i både Pages ´08 och ´09. Googla på Pages mac default printer. Orkar inte läsa allt men det har något med att skrivarinfo sparas i dokumentet men inte uppdateras på rätt sätt från systemförinställningen. Och att man åtminstone för framtida nya dokument kan åtgärda buggen genom att göra om den tomma mall man utgår ifrån när man skapar nytt tomt dokument. http://tonastidings.blogspot.se/2011/05/defau...

I någon länk skrev någon att han helt enkelt avinstallerade den "felaktiga" skrivaren och då tog dokumentet fortsättningsvis in systemförvalet eftersom den inte hittade skrivaren den felaktigt låst sig på. Jag tänker vidare att det kanske är en lösning för att komma runt problemet mer permanent för gamla dokument än lösningen här ovan med nytt malldokument. Om man behöver den avinstallerade skrivaren kanske man kan återinstallera den men ge den ett nytt namn?

Hur som helst är det tydligen en känd bug som dyker upp då och då. Lycka till

[quote name="IngoX" postid="2182083"]Det här är tydligen en gammal bug som funnits i både Pages ´08 och ´09. Googla på Pages mac default printer. Orkar inte läsa allt men det har något med att skrivarinfo sparas i dokumentet men inte uppdateras på rätt sätt från systemförinställningen. Och att man åtminstone för framtida nya dokument kan åtgärda buggen genom att göra om den tomma mall man utgår ifrån när man skapar nytt tomt dokument. http://tonastidings.blogspot.se/2011/05/defau...

I någon länk skrev någon att han helt enkelt avinstallerade den "felaktiga" skrivaren och då tog dokumentet fortsättningsvis in systemförvalet eftersom den inte hittade skrivaren den felaktigt låst sig på. Jag tänker vidare att det kanske är en lösning för att komma runt problemet mer permanent för gamla dokument än lösningen här ovan med nytt malldokument. Om man behöver den avinstallerade skrivaren kanske man kan återinstallera den men ge den ett nytt namn?

Hur som helst är det tydligen en känd bug som dyker upp då och då. Lycka till :-)[/quote

Tack igen för nya förslag. Tyvärr fungerar inte blogspotslösningen för mig. Alla nya dokument hittar ju systemförvalda skrivaren vid start och efter det att de sparats. Men om dokumentet stängts och öppnas igen är jag tillbaka på fel skrivare. Tar och avinstallerar den och ser vad som händer!

När den direktanslutna skrivaren tas bort väljer även gamla pagesdokument den systemförvalda skrivaren. När den direktanslutna skrivaren ansluts hittar systemet direkt skrivardrivrutin och den skrivaren finns då i listan och väljs igen av Pages. Hjälper inte att byta namn- då väljer pages den direktanslutna omdöpta skrivaren... Får ta bort namnet på den direktanslutna efter varje ev gång den använts för att slippa byta skrivare vid varje utskrift av återöppnat pagesdokument tycks det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 17:47
Ursprungligen av cuben@mac99:

Tyvärr fungerar inte blogspotslösningen för mig. Alla nya dokument hittar ju systemförvalda skrivaren vid start och efter det att de sparats. Men om dokumentet stängts och öppnas igen är jag tillbaka på fel skrivare. Tar och avinstallerar den och ser vad som händer!

Nej, jag ser nu att den länken ju inte beskrev vad jag tydligen läste på någon annan länk (som jag inte hittar nu), dvs att man fixade något i den tomma mallen för nya dokument. Men det var ju ändå inte en heltäckande lösning, bara för framtida dokument. På ytterligare något ställe (tror det var en av trådarna på discussions.apple.com) var det någon som hade gjort ett script man kunde köra sina bråkande pagesfiler i, det var flera som rapporterade att scriptet fungerade. Men länken till scriptet funkade inte längre, och han som gjort det svarade inte på anrop, tråden död.

Jag tror att det bästa är att du försöker rensa och installera om Pages '09.

Men bara för nyfikenhetens skull kollade jag i mina tomma templets till Pages 4.3. Du hittar dem om du högerklickar på Pages.app > Visa paketets innehåll. Navigera till Contents > Resources > Templates > Blank.template (eller Blank Landscape.template) Öppna den med till exempel TextWrangler så ser du att den i sin tur innehåller index-iso.xml.gz och index-trad.xml.gz (för olika pappersformat?) Båda dessa filer innehåller hos mig strängen <sl:printer sl:type="EPSON CX4200 Series (1)"/> vilket är märkligt, jag har aldrig varit i närheten av en sådan epson skrivare. Men som sagt, hos mig funkar skrivarförvalen som de ska. Men man får ju ändå känslan att det är något i den här funktionen med att spara skrivarförval i själva dokumentet som buggen handlar om...

Men som sagt, mitt tips är att testa "nuke and pave", dvs rensa ut och installera om

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-07 17:55
Ursprungligen av cuben@mac99:

Nyligen börjat använda pages. Har pages 09 (4.0.3)

Men hallå där! Har du Pages 4.0.3? Börja med att uppgradera till senaste. Jag har 4.3!

Ursprungligen av IngoX:

Men hallå där! Har du Pages 4.0.3? Börja med att uppgradera till senaste. Jag har 4.3!

Låter som en bra idé. Var hittar jag uppgraderingen? Hittar inte någon uppgraderingen inifrån programmet och på hemsidan ser jag bara 5:an som jag inte vill ha

Hittat detta, på G och ladda ner. Rapport följer.
http://support.apple.com/downloads/#productiv...

Ursprungligen av cuben@mac99:

Låter som en bra idé. Var hittar jag uppgraderingen? Hittar inte någon uppgraderingen inifrån programmet och på hemsidan ser jag bara 5:an som jag inte vill ha

Hittat detta, på G och ladda ner. Rapport följer.
http://support.apple.com/downloads/#productiv...

Tycks som om uppdateringen löst problemet. Återkommer om det inte håller i längden
Tack!

1
Bevaka tråden