Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air ominstallation?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sambo har en Air (mid 2012) med OSX 10.8.5 som hon knappt inte använder. Eftersom jag själv nu har konverterat till Apple-världen med iPhone och iPad så tänkte jag helt sonika ta över hennes dator

Jag vill ju då göra en komplett ominstallation så att det blir "min" dator, med mitt AppleID, utan hennes filer o.s.v. En nystart från scratch helt enkelt. Är det så enkelt som att boota med Cmd-R och göra en ominstallation via nätet? Hon fick inte med varken CD eller USB med OSX på vad jag vet.

Blir det som att få en fabriks-ny dator där man gör hela installationsprocessen på nytt?

Ursprungligen av erro67:

Min sambo har en Air (mid 2012) med OSX 10.8.5 som hon knappt inte använder. Eftersom jag själv nu har konverterat till Apple-världen med iPhone och iPad så tänkte jag helt sonika ta över hennes dator

Jag vill ju då göra en komplett ominstallation så att det blir "min" dator, med mitt AppleID, utan hennes filer o.s.v. En nystart från scratch helt enkelt. Är det så enkelt som att boota med Cmd-R och göra en ominstallation via nätet? Hon fick inte med varken CD eller USB med OSX på vad jag vet.

Blir det som att få en fabriks-ny dator där man gör hela installationsprocessen på nytt?

OBS! Se till att ha nätverksanslutning under hela processen, se även till att laddaren till datorn sitter i under hela ominstalllationen.

1. Håll ner CMD och R, tryck sedan på startknappen.
2. Öppna skivverktyg och radera Macintosh HD.
3. Avsluta skivvertyget och välja att ominstallera Mac OS X.
4. Välj Macintosh HD att installera på.

Datorn kommer nu att ladda ner OS X och starta om när det är klart, efter omstarten börjar installationen. Sen är allt klart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-05 22:49
Ursprungligen av erro67:

Min sambo har en Air (mid 2012) med OSX 10.8.5 som hon knappt inte använder. Eftersom jag själv nu har konverterat till Apple-världen med iPhone och iPad så tänkte jag helt sonika ta över hennes dator

Jag vill ju då göra en komplett ominstallation så att det blir "min" dator, med mitt AppleID, utan hennes filer o.s.v. En nystart från scratch helt enkelt. Är det så enkelt som att boota med Cmd-R och göra en ominstallation via nätet? Hon fick inte med varken CD eller USB med OSX på vad jag vet.

Blir det som att få en fabriks-ny dator där man gör hela installationsprocessen på nytt?

Enklare och snabbare än ominstallation är att du gör ett nytt konto på datorn till dig och sedan raderar hennes. Du uppnår exakt samma sak. Gå till Systeminställningar > Användare och grupper > Lås upp hänglåset (hennes lösenord) > Tryck på plusknappen > välj Nytt konto :Administratör.

Logga sedan ur hennes konto och in på ditt nya konto, gå åter in i Systeminställningar > Användare och markera hennes konto, tryck på minus för att ta bort.

Fast i detta läge skulle du ju även kunna välja att låta hennes konto vara kvar, hon kanske vill låna datorn någon gång och att ha separata användarkonton man snabbt kan växla mellan är smidigt. Allt är separerat, aktiviteter fortsätter i bakgrunden, men man slipper se varandras skit. (Tips, under Användare och grupper > Inloggning klicka i "Visa menyn för snabbt användarbyte")

Det finns bara EN sak som lämnar spår från henne som första användare och det är datorns nätverksnamn, troligen [DinFruNamns]MacBookAir. Men det kan du ändra manuellt i Systeminställningar > Delning

Dubbla konton kanske är smart…? Men när vi sen vill iTunes-synka våra respektive iPhone och iPad då? Gör man det från respektives inloggning i datorn? Och att vi har våra egna uppsättningar av musik och filmer i iTunes i datorn?

Jag skulle hellre vilja ha det så att jag sköter all film-och musikhantering i mitt iTunes, men att jag sen kan synka båda våras iPrylar med mitt iTunes. Och gärna så att vi kan välja vad som ska synkas till varje iPryl individuellt (vissa filmer till mina prylar, vissa till hennes, men vissa till bådas). Går det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-06 00:17
Ursprungligen av erro67:

Dubbla konton kanske är smart…? Men när vi sen vill iTunes-synka våra respektive iPhone och iPad då? Gör man det från respektives inloggning i datorn? Och att vi har våra egna uppsättningar av musik och filmer i iTunes i datorn?

Jag skulle hellre vilja ha det så att jag sköter all film-och musikhantering i mitt iTunes, men att jag sen kan synka båda våras iPrylar med mitt iTunes. Och gärna så att vi kan välja vad som ska synkas till varje iPryl individuellt (vissa filmer till mina prylar, vissa till hennes, men vissa till bådas). Går det?

Vill man hålla allt separat synkar man med olika konton på datorn. När det gäller att dela på innehåll via iTunes passar jag som ensamstående över frågan till någon som sysslat mer med det. Där är det mer en fråga om apple-id, att man inte tillåts ha innehåll köpt på ett annat apple-id på sin enhet. Jag tror att en smart lösning för "familjedelning" är att ha ett tredje gemensamt apple-id som man använder vid köp av innehåll. Mellan olika konton på datorn finns ju funktionen Hemmadelning i iTunes. Men jag ville mest tipsa om snabbare alternativ än ominstallation, den andra fråga passar jag som sagt och tror också du kan hitta många trådar om delning av innehåll här på forumet.

Om man använder Hemmadelning kanske det är rätt smart med två konton på datorn trots allt? Om jag förstår rätt så kan vi komma åt varandras iTunes, så att jag t.ex. kan synka över utvalda delar av hennes filmer eller musik till min iPad? Vi har än så länge inget vi köpt via iTunes utan det är egen-rippade filmer och musik jag pratar om. Det vore ju onekligen smidigt om hon kunde ha sin uppsättning av musik och film, och jag har min, men att vi kommer åt varandras, och kan välja bland allting när vi vill synka till våra respektive iPhone/iPad. Skulle det funka? Nybörjarfrågor, jag vet, men så är jag ny i denna värld också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-06 14:10

Vill ni ha olika listor, är ett separat datorkonto absolut att föredra.
Sedan känner iTunes av olika enheter, så samma iTunes/datorkonto kan betjäna flera olika iPhones, med separata listor på filmer, musik etc. Man väljer specifikt för varje enhet vad som ska synkas.
Jag skulle köra på separata användarkonton. Då har vi era egna emailkonton där också, bokmärken i Safari etc.

Låter bra kenjon. Och med iTunes hemmadelning så kommer vi åt varandras innehåll i iTunes? Så att jag kan välja att till min iPad ska jag synka all min musik plus några av sambons låtar? Och vice versa? Och samma med filmer?

Och en AppleTV 3 i huset kan också komma åt bådas iTunes har jag förstått, så att vi kan titta på bådas filmer på TV'n?

Kan man t.o.m. tänka sig att ha ett tredje datorkonto, som hanterar allt gemensamt? Jag har mitt konto med mina grejer, hon har sitt konto med sina grejer, och sen ett tredje konto där vi har gemensam musik, filmer m.m.? Går det? Får det några nackdelar? Blir det kanske onödigt komplicerat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-07 19:50

Har du en viss film både i ditt bibliotek och i det gemensamma kontot, syns den två gånger när du ansluter med Hemmadelning.

Jag har skippat tanken med ett gemensamt konto för tillfället. Har skapat ett nytt konto för mig på datorn, så att vi har varsitt. Ska testa det så får vi se om det funkar tillräckligt bra. Borde göra det antar jag. Tack för tipsen. Hade inte ens tänkt tanken med flera konton, trots att jag jobbar med datorer och kommunikation hela dagarna. Är väl alltför fast i tänktet att en dator tillhör en person.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-08 12:55

Med olika användarkonton har du två virtuella datorer. Bara det att båda kan inte sitta där samtidigt, annars ser det ut som om man har sin egen dator.
Den ena behöver inte ens logga ut när den andra ska logga in. Program kan köras i bakgrunden på den "frånvarandes" inloggning.

Jodå, jag fattar konceptet med olika användarkonton… Förstår bara inte varför jag själv inte ens tänkte tanken.

1
Bevaka tråden