Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

All info om ssd och ram minne Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Det finns säker många trådar om det här, men jag blir bara mer vilse när jag läser dom och det som skrivs egentligen inte svarar på det jag undrar över. Så till min fråga: jag har en MacBook Pro 13" från sent 2011, har i nuläget 4GB ram minne och 500GB sata(?) hårddisk. Jag jobbar mycket med Photoshop, Lightroom och liknande program och emellanåt (läs: nästan alltid) så går det så långsamt att dödens badboll hinner snurra så många varv att man skulle kunna tro att det blivit ett nytt år. Det händer väldigt många gånger att datorn fryser och blir ledsen och får jobba på. Med andra ord: vilken slags ssd disk rekommenderar ni för mig och spelar det någon roll vilket märke jag har på ram minnet? Vad gör det för skillnad med en hårddisk på 128GB och en på 256GB eller 500GB. Förstår ju att det är skillnad på hur mycket man kan lagra, men är det allt? Lär ju också uppgradera till 8GB ram istället för 4GB som jag har nu. Mina krav är väl att det inte ska kosta allt för mycket, att dom ska vara pålitliga och att datorn framför allt ska bli mycket piggare än vad den är nu och klara av att köra krävande program så som Photoshop. Så jag tackar för alla tips och all hjälp jag kan få, är en mycket vilsen tös på det här området så det skulle uppskattas enormt

Senast redigerat 2013-12-05 15:09

Skulle tippa på att det är denna typ av RAM du behöver:
- PC3-10600 DDR3 1333 MHz type RAM

Då du inte skriver vilken Mac du har så kolla gärna här (Early eller late 13" 2011):
http://support.apple.com/kb/ht1270#link1

I stort sett så kan du installera vilken SSD 2,5" som helst.

När du vet exakt vilken typ av RAM du behöver, kolla prisjakt.se för bästa pris och omdöme. Kolla på samma sak när du letar SSD.

Senast redigerat 2013-12-05 15:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

...vilken typ av RAM du behöver, kolla prosjakt.se för bästa pris och omdöme...

Eller prisjakt.se, kanske.

Prosjakt, när du är på jakt efter schysst prosa.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle tippa på att det är denna typ av RAM du behöver:
- PC3-10600 DDR3 1333 MHz type RAM

Då du inte skriver vilken Mac du har så kolla gärna här (Early eller late 13" 2011):
http://support.apple.com/kb/ht1270#link1

I stort sett så kan du installera vilken SSD 2,5" som helst.

När du vet exakt vilken typ av RAM du behöver, kolla prosjakt.se för bästa pris och omdöme. Kolla på samma sak när du letar SSD.

'

Har skrivit att det är en MacBook Pro 13" sent 2011 Vet du någon SSD som du kan rekommendera? Samma sak med RAM minnet?

Här är en länk till rätt minnestyp för din dator:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rpa...

Undvik gärna Corsair. Att döma av tidigare inlägg på forumet, så verkar det vara många som har problem med dem i Macar.

Och din dator klarar faktiskt 16 GB minne, även om den officiella siffran är 8 GB. Det kan du läsa om här:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
8 GB kommer att göra stor skillnad, men 16 GB är ännu bättre, så köp det om du har råd.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är en länk till rätt minnestyp för din dator:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rpa...

Undvik gärna Corsair. Att döma av tidigare inlägg på forumet, så verkar det vara många som har problem med deras minne i Macar.

Och din dator klarar faktiskt 16 GB minne, även om den officiella siffran är 8 GB. Det kan du läsa om här:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ja, jag har också fått den uppfattningen. Har fått känslan av att det är dom som kostar "minst" också.
Vad blir det för skillnad i prestanda på 8GB RAM och 16GB ram? Och om man skulle välja att bara byta RAM minnet till 16GB, är det nödvändigt att byta till SSD hårddisk också?

Ursprungligen av jessicus:

Ja, jag har också fått den uppfattningen. Har fått känslan av att det är dom som kostar "minst" också.
Vad blir det för skillnad i prestanda på 8GB RAM och 16GB ram? Och om man skulle välja att bara byta RAM minnet till 16GB, är det nödvändigt att byta till SSD hårddisk också?

Skillnaden mellan 8 och 16GB RAM märker du nog inte nämnvärt. SSD är dock ett riktigt skjut i prestanda så länge inte RAM, CPU redan säckar ner datorn.

men som tidigare talare nämnde, har du råd med 16GB RAM, köp. Det är inte heller dyrt. Men måste du välja mellan 8GB RAM och SSD och endast 16GB RAM så kör på det förstnämnda.

Ursprungligen av jessicus:

Vad blir det för skillnad i prestanda på 8GB RAM och 16GB ram?

Omöjligt att sätta en siffra på.

Du klarar dig långt på 8 GB. Men om du har många program igång samtidigt, och om du jobbar med stora bilder, så tror jag att du märker skillnad mellan 8 och 16 GB.

Ursprungligen av jessicus:

Och om man skulle välja att bara byta RAM minnet till 16GB, är det nödvändigt att byta till SSD hårddisk också?

Nej, det är inte nödvändigt.

Om du jämför (8 GB + SSD) och (16 GB + HDD) så är ju SSD-alternativet mycket bättre.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skillnaden mellan 8 och 16GB RAM märker du nog inte nämnvärt. SSD är dock ett riktigt skjut i prestanda så länge inte RAM, CPU redan säckar ner datorn.

men som tidigare talare nämnde, har du råd med 16GB RAM, köp. Det är inte heller dyrt. Men måste du välja mellan 8GB RAM och SSD och endast 16GB RAM så kör på det förstnämnda.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Omöjligt att sätta en siffra på.

Du klarar dig långt på 8 GB. Men om du har många program igång samtidigt, och om du jobbar med stora bilder, så tror jag att du märker skillnad mellan 8 och 16 GB.

Nej, det är inte nödvändigt.

Om du jämför (8 GB + SSD) och (16 GB + HDD) så är ju SSD-alternativet mycket bättre.

Tack för jätte bra svar! Så om man ska kika lite på SSD disk, räcker en 128GB disk eller "behöver" man större? Känner mig väl lite bortskämd med min 500GB jag har nu, men tycker att det samlas lite väl mycket skit på den, och då jag är lat så orkar jag inte rensa bort det. Har ju ändå en extern hårddisk på 1TB att ha prylar på om det skulle vara så. Vad säger ni? Diskarna med större utrymme kostar ju en slant extra, så frågan är om det är nödvändigt?

Ursprungligen av jessicus:

...så frågan är om det är nödvändigt?

Det kan nog bara du själv svara på.

Det beror ju bl.a. på hur du använder datorn, om den alltid står på samma plats, eller om den flyttas runt mycket. Det kan ju vara lite jobbigt att behöva bära med sig den externa hårddisken hela tiden.

Ursprungligen av jessicus:

Tack för jätte bra svar! Så om man ska kika lite på SSD disk, räcker en 128GB disk eller "behöver" man större? Känner mig väl lite bortskämd med min 500GB jag har nu, men tycker att det samlas lite väl mycket skit på den, och då jag är lat så orkar jag inte rensa bort det. Har ju ändå en extern hårddisk på 1TB att ha prylar på om det skulle vara så. Vad säger ni? Diskarna med större utrymme kostar ju en slant extra, så frågan är om det är nödvändigt?

Väldigt svårt för någon annan att svara på. Alltid bäst att köra på lite större än vad du själv känner att du behöver, då sitter du lite säkrare i framtiden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan nog bara du själv svara på.

Det beror ju bl.a. på hur du använder datorn, om den alltid står på samma plats, eller om den flyttas runt mycket. Det kan ju vara lite jobbigt att behöva bära med sig den externa hårddisken hela tiden.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Väldigt svårt för någon annan att svara på. Alltid bäst att köra på lite större än vad du själv känner att du behöver, då sitter du lite säkrare i framtiden.

Ja det är ju sant. Man kanske ska satsa på 256GB eller mer i så fall. Har hört att Samsung gör ganska bra SSD diskar, vet ni något om dom? Är jätte glad för att ni svarar på mina kanske ganska dumma frågor

Ursprungligen av jessicus:

Ja det är ju sant. Man kanske ska satsa på 256GB eller mer i så fall. Har hört att Samsung gör ganska bra SSD diskar, vet ni något om dom? Är jätte glad för att ni svarar på mina kanske ganska dumma frågor

Tror att en av mina SSD:er är från Samsung och den fungerar bra. Men som sagt, kolla prisjakt.se, där finner du väldigt bra info om omdöme.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror att en av mina SSD:er är från Samsung och den fungerar bra. Men som sagt, kolla prisjakt.se, där finner du väldigt bra info om omdöme.

Tack snälla för alla bra svar! Ska hänga på prisjakt i kväll och se vad jag bestämmer mig för. Uppskattar all hjälp jag fått!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 17:17
Ursprungligen av jessicus:

Ja det är ju sant. Man kanske ska satsa på 256GB eller mer i så fall. Har hört att Samsung gör ganska bra SSD diskar, vet ni något om dom? Är jätte glad för att ni svarar på mina kanske ganska dumma frågor

Samsungs EVO-serie sägs vara bra. Har inte testat den själv, men om jag köper en SSD snart blir det nog en sån.

Ursprungligen av Vassius:

Samsungs EVO-serie sägs vara bra. Har inte testat den själv, men om jag köper en SSD snart blir det nog en sån.

Vad kul att du säger det, för det är precis den som jag fastnat för och som också har fått jätte bra kommentarer på prisjakt. Några har till och med sagt att dom prövat EVO serien och PRO serien, och EVO ska ha varit snabbare och fungerat bättre. Dessutom kostar den 500 kr mindre Tack för tipset, det blir nog en sådan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 17:21
Ursprungligen av jessicus:

Några har till och med sagt att dom prövat EVO serien och PRO serien, och EVO ska ha varit snabbare och fungerat bättre.

Inte så konstigt, EVO-serien är nyare än PRO. Men kör på, du blir säkert nöjd!

Ursprungligen av Vassius:

Inte så konstigt, EVO-serien är nyare än PRO. Men kör på, du blir säkert nöjd!

Ja men du ser! Kanske därför då haha Du har inte tips på bra RAM minnen också? Har kikat lite på ett 16GB från Cruicial som har fått bra kritik. Är dock lite osäker på om det är kompatibelt med min MacBook Pro 13" sent 2011. Försöker hitta infon...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 17:28
Ursprungligen av jessicus:

Ja men du ser! Kanske därför då haha Du har inte tips på bra RAM minnen också? Har kikat lite på ett 16GB från Cruicial som har fått bra kritik. Är dock lite osäker på om det är kompatibelt med min MacBook Pro 13" sent 2011. Försöker hitta infon...

Jag köper alltid minnen direkt från Crucial. De har en smidig guide där man väljer sin datormodell, varpå man kan beställa garanterat kompatibla minnen.

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp...

Ursprungligen av Vassius:

Jag köper alltid minnen direkt från Crucial. De har en smidig guide där man väljer sin datormodell, varpå man kan beställa garanterat kompatibla minnen.

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp...

Åh det är min lyckodag idag! Sjuk bra sida, den verkar ju känna igen vilken dator man använder också. Eller var det du som skrev in rätt haha? Tack för tipset!! Slipper man tull om man handlar på deras sida?

Senast redigerat 2013-12-05 17:47
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 18:00
Ursprungligen av jessicus:

Åh det är min lyckodag idag! Sjuk bra sida, den verkar ju känna igen vilken dator man använder också. Eller var det du som skrev in rätt haha? Tack för tipset!! Slipper man tull om man handlar på deras sida?

Ja, jag besparade dig sökningen och gav dig rätt sida direkt.

I och med att det är inom EU (England) så betalar du moms redan vid beställning (incl. VAT). Inget tillkommer.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, jag besparade dig sökningen och gav dig rätt sida direkt.

I och med att det är inom EU (England) så betalar du moms redan vid beställning (incl. VAT). Inget tillkommer.

Det var väldigt vänligt av dig Det var det jag anade, super bra! Ska beställa nu på en gång. Kan inte vänta tills min fina dator blir snabbare än vinden hehe. Tack snälla du för all hjälp!

Och SSD-tråden har vi här: http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilk...

Ladda ner pdf-en i första posten - den är uppdaterad nyligen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och SSD-tråden har vi här: http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilk...

Ladda ner pdf-en i första posten - den är uppdaterad nyligen.

Jag gick in i den tråden förut, men pdf-filen verkar vara borttagen. Jag får bara upp att filen inte finns längre.

Skicka PM till @hansfilipelo

Ursprungligen av jessicus:

Jag gick in i den tråden förut, men pdf-filen verkar vara borttagen. Jag får bara upp att filen inte finns längre.

My bad!

Korrigerat nu

Ursprungligen av jessicus:

Vad blir det för skillnad i prestanda på 8GB RAM och 16GB ram?

Skillnaden är att om du använder mer än 8 GB minne, så kommer det som inte får plats att skrivas till hårddisk/SSD.

RAM skyfflar data i ~10 GB/s, och sen kan du ju själv slå upp hur snabb en SSD (eller HDD om du inte är mörkrädd) är.

1
Bevaka tråden