Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstnär gör fotorealistiska porträtt med Procreate för Ipad

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Brittiska konstnären Kyle Lambert visar i ett videoklipp upp hur han skapar ett otroligt fotorealistiskt porträtt av skådespelaren Morgan Freeman. Allt gjort med hans fingrar och appen Procreate för Ipad.

Läs hela artikeln här

Men inte kan jag rita så där... Måste vara något fel på min ipad...

Skämt åsido, det där sjukt bra!

Ursprungligen av BlackSmp:

Men inte kan jag rita så där... Måste vara något fel på min ipad...

Skämt åsido, det där sjukt bra!

Jo, fel på antingen Ipaden eller mina fingrar. Kanske en kombination. Nu har jag det, måste vara mitt bristande tålamod som är det största felet. 200 timmar! Geez, hatten av för Kyle Lambert.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2013-12-04 12:07

Jag duger inte ens till att rita så där bra i photoshop med en cintiq. Nu blir jag bara förbannad.

Grymt duktig och vilket tålamod han måste ha som suttit +200 timmar när det kanske tar en tiondels tid för honom annars.

Vilka skills, imponerande!

Ursprungligen av Redaktionen:

Brittiska konstnären Kyle Lambert visar i ett videoklipp upp hur han skapar ett otroligt fotorealistiskt porträtt av skådespelaren Morgan Freeman. Allt gjort med hans fingrar och appen Procreate för Ipad.

Läs hela artikeln här

Rå och skär BLUFF!!
"konstnären" har helt enkelt gjort en baklängesretusch med start från fotot och "baklängesfilmat" det hela.
När man sedan spelar upp det hela i omvänd ordning fås detta resultat.
Enkelt!

Ursprungligen av [email protected]:

Rå och skär BLUFF!!
"konstnären" har helt enkelt gjort en baklängesretusch med start från fotot och "baklängesfilmat" det hela.
När man sedan spelar upp det hela i omvänd ordning fås detta resultat.
Enkelt!

Då bör du ha en källa till att detta är en bluff?

  • Medlem
  • 2013-12-04 13:49
Ursprungligen av Anderlind:

Då bör du ha en källa till att detta är en bluff?

Med tanke på att den "ritade" bilden är identisk med den här bilden, så är iaf jag skeptisk. Det är inte skillnad på en pixel.

iofs har man öga för det kan man flytta pixlar på detta sättet. Det är tråkigt och tar tid. Virka är roligare.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-12-04 15:17

Om man tittar på ögonen så verkar det som att några pixlar faktiskt inte är exakt samma. Det betyder dock inte att det är fejk. Däremot känns det lite klantigt att riskera brott mot upprättshovslag om man är en erkänd konstnär, bara för att bluffa några att man kan göra fotorealistiska ipadbilder. Det görs ju tom med fotorealistiska tatueringar.

Ursprungligen av kabex:

Med tanke på att den "ritade" bilden är identisk med den här bilden, så är iaf jag skeptisk. Det är inte skillnad på en pixel.

o det ser du hur?

Som @andas säger så är fotorealistiskt målande inget nytt, 1400-tals konstnären Jan van Eyck målade också vad som idag kan klassas som fotorealistiskt, o han använde penslar

Men, räcker det inte med att kolla på den nivå han brukar ligga på?

http://www.telegraph.co.uk/technology/picture...

Vilken teknik gjorde att han helt plötsligt blev 300 ggr bättre?

  • Medlem
  • 2013-12-04 22:54
Ursprungligen av ace4711:

Men, räcker det inte med att kolla på den nivå han brukar ligga på?

http://www.telegraph.co.uk/technology/picture...

Vilken teknik gjorde att han helt plötsligt blev 300 ggr bättre?

Det blev jag också fundersam över. Tror knappast att appen är så bra att man blir bättre på att rita?

Ursprungligen av ace4711:

Men, räcker det inte med att kolla på den nivå han brukar ligga på?

http://www.telegraph.co.uk/technology/picture...

Vilken teknik gjorde att han helt plötsligt blev 300 ggr bättre?

Ovanligt korkad kommentar "helt plötsligt blev 300 ggr bättre". Vad vet du om den tid som han lagt ner på sin teknik och vilka steg han tagit? Du tar två bilder och påstår att han går direkt och "helt plötsligt" mellan de två teknikerna. Baserat på vad? Väljer du en annan bild så faller det hela ganska platt till marken.

http://kylelambert.co.uk/gallery/mara/referen...

Givetvis så kan han ha fuskat men jag tycker inte att din argumentation håller.

Ursprungligen av ace4711:

Men, räcker det inte med att kolla på den nivå han brukar ligga på?

http://www.telegraph.co.uk/technology/picture...

Vilken teknik gjorde att han helt plötsligt blev 300 ggr bättre?

Han kanske la 300 ggr mer tid på den bättre. Fake eller inte bryr jag mig inte om killen kan uppenbarligen måla överlag. Sen att olika bilder ser annorlunda ut kan bero på mycket. Antingen så kanske han som ja sa i första meningen lagt mer tid, eller så kanske helt enkelt han ansåg att vissa bilder fick en skön touch fastän dom inte var lika detaljrika.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ovanligt korkad kommentar "helt plötsligt blev 300 ggr bättre". Vad vet du om den tid som han lagt ner på sin teknik och vilka steg han tagit? Du tar två bilder och påstår att han går direkt och "helt plötsligt" mellan de två teknikerna. Baserat på vad? Väljer du en annan bild så faller det hela ganska platt till marken.

http://kylelambert.co.uk/gallery/mara/referen...

Givetvis så kan han ha fuskat men jag tycker inte att din argumentation håller.

För det första vill jag påpeka, om det inte vara glasklart, är endast vad jag tror. Det gäller väl alla i tråden, kan jag tänka. Min uppenbart tagna-ur-luften-siffra om 300 ggr bättre trodde jag skulle vara tydligen med att den innehöll godtycke.

Vad som definierar "fake" eller inte är såklart inte helt tydligt. Att han i grunden är skicklig tror jag alla är överens om. Dessutom tror jag också att bilden kan vara "fake" utan att han har onda avsikter. Det kanske är ett skämt från hans sida. Och han tänker snart avslöja detaljerna, eller nåt liknande.

När jag menar att jag tror att det är fake så menar jag att jag tror att den där bilden inte är gjord som det framställs på videon. Jag tror att den är transponerad i nåt lager och han kan växla mellan ritläge och gnugga och överlagra mellan dessa och gnugga bort ritlagret för att skrapa fram bilden. Detta tror jag. Orginalbilden finns i hans iPad, och han ritar mer eller mindre på den bilden.

Jag tror INTE han tittar på en utskrift av bilden och han kan på frihand rita sig fram till (märk väl att han ger sken av att använda tekniken att han går från mycket grova fingerdrag först för att sakta förfina) ett slutresultat som råkar bli nästan 100% pixelidentiskt med en existerande bild.

Ursprungligen av ace4711:

För det första vill jag påpeka, om det inte vara glasklart, är endast vad jag tror. Det gäller väl alla i tråden, kan jag tänka. Min uppenbart tagna-ur-luften-siffra om 300 ggr bättre trodde jag skulle vara tydligen med att den innehöll godtycke.

Vad som definierar "fake" eller inte är såklart inte helt tydligt. Att han i grunden är skicklig tror jag alla är överens om. Dessutom tror jag också att bilden kan vara "fake" utan att han har onda avsikter. Det kanske är ett skämt från hans sida. Och han tänker snart avslöja detaljerna, eller nåt liknande.

När jag menar att jag tror att det är fake så menar jag att jag tror att den där bilden inte är gjord som det framställs på videon. Jag tror att den är transponerad i nåt lager och han kan växla mellan ritläge och gnugga och överlagra mellan dessa och gnugga bort ritlagret för att skrapa fram bilden. Detta tror jag. Orginalbilden finns i hans iPad, och han ritar mer eller mindre på den bilden.

Jag tror INTE han tittar på en utskrift av bilden och han kan på frihand rita sig fram till (märk väl att han ger sken av att använda tekniken att han går från mycket grova fingerdrag först för att sakta förfina) ett slutresultat som råkar bli nästan 100% pixelidentiskt med en existerande bild.

Det var inte gissningen "300x" som jag reagerade på utan formuleringen "helt plötsligt" och att du använde en godtycklig bild gjord i en annan stil som stöd för argumentationen. Tar man en annan bild från hans produktion så blir resonemanget annorlunda.

Att du använde 300x som en metafor för en helt osannolikt förbättring var uppenbart och jag kunde givetvis ha citerat dig på ett bättre sätt

Nåja, vi får väl se vad som kommer fram allt eftersom...

Ursprungligen av ace4711:

...

Jag tror INTE han tittar på en utskrift av bilden och han kan på frihand rita sig fram till (märk väl att han ger sken av att använda tekniken att han går från mycket grova fingerdrag först för att sakta förfina) ett slutresultat som råkar bli nästan 100% pixelidentiskt med en existerande bild.

Jag undrar mest hur du kan se att de är så lika på pixelnivå? Sitter du o manuellt räknar pixlarna på 600ggr's förstoring eller använder du ett program som analyserar de två bilderna o talar om att de "med stor säkerhet är identiska"?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag undrar mest hur du kan se att de är så lika på pixelnivå? Sitter du o manuellt räknar pixlarna på 600ggr's förstoring eller använder du ett program som analyserar de två bilderna o talar om att de "med stor säkerhet är identiska"?

Detta är Internet. Det finns andra som gör saker åt en, men vi måste alltid värdera källorna så klart.

http://gizmodo.com/i-hate-to-be-that-guy-but-...

http://www.hardocp.com/news/2013/12/02/ipad_f...

Om man gör saker på "frihand" borde inte alla proportioner bli helt rätt.

Men, visst jag kan jag ha fel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 10:30

"Långt" ifrån pixelperfekt:
http://cl.ly/image/2T303c2y2V1O

Skillnaden syns i synnerhet på enskilda skäggstrån. Även håret till höger i bild ser olika ut på de två bilderna. Kan ju vara fake ändå förvisso, men argumentet "exakt samma bild" håller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-05 10:30

Sanningen kommer att komma fram tillslut om det är fejk eller inte.

Ursprungligen av Vassius:

"Långt" ifrån pixelperfekt:
http://cl.ly/image/2T303c2y2V1O

Skillnaden syns i synnerhet på enskilda skäggstrån. Även håret till höger i bild ser olika ut på de två bilderna. Kan ju vara fake ändå förvisso, men argumentet "exakt samma bild" håller inte.

Om jag säger så här, tror ni att han han har kalkerat eller ej? För mig är det "fejk" om han har använt en inläst bild som grund, och inte ritat på frihand. Var går er gräns för fejk?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 10:39
Ursprungligen av ace4711:

Om jag säger så här, tror ni att han han har kalkerat eller ej? För mig är det "fejk" om han har använt en inläst bild som grund, och inte ritat på frihand. Var går er gräns för fejk?

Han säger själv att originalbilden aldrig har funnits i hans iPad, och eftersom han verkar vara en etablerad och respekterad konstnär ser jag ingen anledning till att han skulle ljuga om det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-12-05 10:44

Jag hade nog kunnat köpa den exakta avbildningen om det inte hade varit för att varenda skäggstrå är identiskt. Det är bara helt 100% osannolikt om det inte är en rak kopia av bilden.

"tecknad" till vänster och fotot till höger

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-05 10:53
Ursprungligen av Arvid:

Jag hade nog kunnat köpa den exakta avbildningen om det inte hade varit för att varenda skäggstrå är identiskt. Det är bara helt 100% osannolikt om det inte är en rak kopia av bilden.

"tecknad" till vänster och fotot till höger

De är inte identiska, titta på länken jag postade i inlägg #20.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-05 10:58
Ursprungligen av Vassius:

Han säger själv att originalbilden aldrig har funnits i hans iPad, och eftersom han verkar vara en etablerad och respekterad konstnär ser jag ingen anledning till att han skulle ljuga om det.

Skulle inte tro att han ljuger mer eller mindre bara för att han är etablerad och respekterad. Jag jobbar inom forskning och det är förvånande många (men förhoppningsvis enbart en liten fraktion av de totala antalet) etablerade och respekterade forskare som är beredd att ta otillåtna genvägar.

Ursprungligen av thomk:

Skulle inte tro att han ljuger mer eller mindre bara för att han är etablerad och respekterad. Jag jobbar inom forskning och det är förvånande många (men förhoppningsvis enbart en liten fraktion av de totala antalet) etablerade och respekterade forskare som är beredd att ta otillåtna genvägar.

Mm. Sedan kanske det är ett skämt, som snart skall avslöjas. Eller en medveten PR-kupp. Eller en bluff som nu bara har blivit så stor att det är läskigt att erkänna. Vad vet jag.

Jag tror inte den här tekniken:

http://kylelambert.co.uk/gallery/mara/sketche...

... är till nån hjälp om man i slutändan skall få till alla småhårstrån rätt och varenda proportion näst intill tokexakt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-05 11:34
Ursprungligen av ace4711:

Mm. Eller en bluff som nu bara har blivit så stor att det är läskigt att erkänna. Vad vet jag.

Ungefär som det blev för Terje H, vilket också är ytterligare ett exempel på att etablerade personer ibland väljer att tänja på sanningen

Ursprungligen av ace4711:

Detta är Internet. Det finns andra som gör saker åt en, men vi måste alltid värdera källorna så klart.

http://gizmodo.com/i-hate-to-be-that-guy-but-...

http://www.hardocp.com/news/2013/12/02/ipad_f...

Om man gör saker på "frihand" borde inte alla proportioner bli helt rätt.

Men, visst jag kan jag ha fel.

I GIzmodo-länken så kan du läsa

Citat:

I trained as an oil painter and have been painting portraits and concept art using my Mac and iPad now for around 10 years now. Essentially, I've spent a lot of time learning how to paint realistic looking images. All I have done here is adapted my usual technique to work with my fingers instead of a stylus or brush. Other than the fact I am using my finger, the process of painting on the iPad is identical to all other digital mediums and in many ways similar to working with real paint.

The whole point of the video is that the final image looks almost indistinguishable from the reference photo. If it didn't, then the claim of it being 'the world's most realistic finger painting' wouldn't really be a valid one.

Jag tycker att det är rätt förklarande - sedan så får vi väl själva avgöra om vi vill tro på honom eller inte - men det finns gott om konstnärer som kan göra fotorealistiska målningar med olika tekniker

Ursprungligen av BlackSmp:

I GIzmodo-länken så kan du läsa

Jag tycker att det är rätt förklarande - sedan så får vi väl själva avgöra om vi vill tro på honom eller inte - men det finns gott om konstnärer som kan göra fotorealistiska målningar med olika tekniker

Mm. Jag har nog blivit allt mera övertygad om att detta är nån typ av bluff, men det blir vi snart varse.

Eftersom han så många gånger förr har spelat in när han arbetar, och visar just att han är ju duktig, så hoppas jag att han helt enkelt spelar in en video på hur han jobbar, så tystar han effektivt tvivlare som mig...

Bevaka tråden