Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt de nya iMac (Late 2013)

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då har man lagt en beställning på nya iMac. Hoppas nu att jag blir nöjd med datorn och att den kommer att fungera som tåget (dock ej SJ) med följande konfig:

NVIDIAGeForceGTX780M 4GB GDDR5
3.5GHz Quad-core Intel Core i7,
16GB 1600MHz DDR3 SDRAM-2X8GB
1TB Flash Storage

  • Medlem
  • 2013-09-27 16:42

Men var det inte du som skulle gå över till PC igen?

Ursprungligen av Dalle:

Men var det inte du som skulle gå över till PC igen?

Och får man inte köpa sig en iMac då 1 år senare nähää snyft

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-27 16:54
Ursprungligen av Hunter78:

Och får man inte köpa sig en iMac då 1 år senare nähää snyft

Du måste ju medge att det kan tolkas lite ironiskt att du inte bara köper en iMac utan även startar den här tråden om det, ett halvår efter att du skapar en tråd med rubriken "Vi som går tillbaks till PC".

http://www.99mac.se/forum/t/302439-vi-som-gar...

Det är klart man får ändra sig, men med tanke på hur passionerat du har kritiserat Mac vid flera tillfällen tidigare så vet man ju inte riktigt vad man ska tro.

Ursprungligen av Vassius:

Du måste ju medge att det kan tolkas lite ironiskt att du inte bara köper en iMac utan även startar den här tråden om det, ett halvår efter att du skapar en tråd med rubriken "Vi som går tillbaks till PC".

http://www.99mac.se/forum/t/302439-vi-som-gar...

Det är klart man får ändra sig, men med tanke på hur passionerat du har kritiserat Mac vid flera tillfällen tidigare så vet man ju inte riktigt vad man ska tro.

Jag tycker fortfarande att Pc har bättre konfig möjligheter och bättre prestanda/kr än mac. Dock börjar min MBP klydda lite vilket gör att jag behöver en dator till och Pc flyttar till mitt andra ställe. Där av väljer jag att köpa en iMac för att se hur bra de är och trivs jag, och jag anser att prestanda är bra så kör jag vidare på Os X

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tycker fortfarande att Pc har bättre konfig möjligheter och bättre prestanda/kr än mac. Dock börjar min MBP klydda lite vilket gör att jag behöver en dator till och Pc flyttar till mitt andra ställe. Där av väljer jag att köpa en iMac för att se hur bra de är och trivs jag, och jag anser att prestanda är bra så kör jag vidare på Os X

Vad sysslar du med när du kräver en sådan prestanda?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad sysslar du med när du kräver en sådan prestanda?

Jag gör väldigt mycket, bla Cad, Aperture, Video, m.m. på semi amatör nivå och då vill jag att datorn ska hålla i minst 3 år som huvuddator, där av denna konfig av dator.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag gör väldigt mycket, bla Cad, Aperture, Video, m.m. på semi amatör nivå och då vill jag att datorn ska hålla i minst 3 år som huvuddator, där av denna konfig av dator.

Ah, ok. Vill man byta komponenter så är PC, alt hackintosh absolut ett bättre alternativ.

iMac 27"
i5 processor.
8 GB ram
Gtx 750m, 1GB vram.
1 TB Fushiondrive

Någon annan som har fått ändrad status på sin beställning?
Har fortfarande "Beställning behandlas" med leverans 3-7 oktober med expressfrakt.

Edit: Nu har det ändrats till: "Förbereder leverans"

Senast redigerat 2013-09-30 14:01
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-30 13:43

Går och väntar på en 27" med i7 3.5 GHz, 32 GB minne, 3 TB fusion drive, GTX 780 (+ extern DVD och Time Capsule). Hoppas den utklassar den gamla Mac Pro:n från 2008 med 8 kärnor och 16 GB minne.

Hemma ligger för tillfället en sprillans ny 21.5" base och väntar. Beställde 25.9 med beräknad leverans för 2.9-4.9 men TNT levererade redan idag. Blir antagligen i framtiden att själv uppgradera hårddisken alt. pröva på en extern lösning.

  • Medlem
  • 2013-09-30 15:47

Att byta hårddisk i en iMac har varit knepigt länge. Kanske är det ännu knepigare nu när den sitter direkt på PCI-Expressen?

Ursprungligen av Dalle:

Att byta hårddisk i en iMac har varit knepigt länge. Kanske är det ännu knepigare nu när den sitter direkt på PCI-Expressen?

Här är länken till ifixit där de gör en teardown av årets modell. Det är väl i princip samma som på förra årets modell. Skillnaden är då att årets har båda PCI-Express samt SATA. Där PCI-E porten används för SSD och SATA för HDD. I konfigurationer med Fusion används bägge.

Jag beställde min 27" med i7-processor och Fusion Drive samma dag som de släpptes. Den har tydligen byggts i Irland. Är på väg med UPS nu och skall komma i morgon.

Arlanda 6.50
Hem från jobbet till lunch idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 13:01

Min 27" verkar komma den 7:e. Ska bli kul!

  • Medlem
  • 2013-10-07 22:03

Min skall komma i slutet av nästa vecka. 27" i7 med 8GB.

Funderar på vilket minne jag skall sätta i sedan. Verkar vara Hynix som Apple använder. Priset för 16GB ligger kring 1300 i England och Tyskland.

Ursprungligen av SV O:

Min skall komma i slutet av nästa vecka. 27" i7 med 8GB.

Funderar på vilket minne jag skall sätta i sedan. Verkar vara Hynix som Apple använder. Priset för 16GB ligger kring 1300 i England och Tyskland.

Du behöver nödvändigtvis inte använda dig av samma tillverkare som Apple. Det skall fungera lika bra vilken tillverkare som helst så länge minnena har samma specifikationer som de nuvarande, vilket tycks vara SODIMM DDR3 1600MHz.

  • Medlem
  • 2013-10-08 13:11

Precis, det var något jag tänkte på tidigare men glömdes bort när jag svarade. Känner till ett fall av en Dell dator som inte ville fungera med annat än DDR3L minnen, det var då en baserad på Haswell. Så antar det har att göra med de nya strömsparfunktionerna i Chipset/CPU eller helt enkelt att systemet i fråga inte var byggd för att klara den högre spänningen vanliga DDR3 behöver.

Men enligt kommentaren från ifixit du länkande så skall bägge fungera. Men antar då det är bäst att köra på antingen DDR3 eller DDR3L.

Då har jag precis beställt min första Mac-desktop någonsin.

iMac 21,5 Iris-pro grafik, FD och 16GB i ram.

Tänkte beställa NVIDIA GeForce GT 750M men läste på en site som jämfört olika grafikkort att det alls inte är stor skillnad mellan Iris Pro och GT750M i många spel.

Min andra fundering var FD eller 256GB ssd. Här är min enda fundering om ssdn håller ett par år. Om jag har förstått det rätt skickas filerna mellan diskarna rätt flitigt i FD-alternativet vilket kanske sliter på disken? Tror den pallar ändå. Så jag beställde FD. Det bör väl funkar bra? Eller finns det andra argument för ren ssd?

Sådär, beställt och klart. Min första stationära Mac. Kommer ersätta min MBP 17" antiglare <3 från 2010 för lite tyngre arbete. Kommer maxa internminnet i direkt anslutning till unboxing. Nu gäller det bara att bli av med min goda 17-tums MBP-vän och byta till ny MBP också. OT: Slängde med lite tillbehör och två iPhone 5S också i samma beställning. Kunde liksom inte låta bli.

Hoppas jag nu kommer bli nöjd, portabilitetsivrare som jag är.

Konfiguration på iMac:

• 27-tums iMac
• NVIDIA GeForce GTX 780M med 4 GB GDDR5
• 3,5 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
• 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
• 3 TB Fusion Drive
• Magic Trackpad
• Apple Keyboard med numerisk del (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
• Tillbehörssats

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-04 23:12
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Då har jag precis beställt min första Mac-desktop någonsin.

iMac 21,5 Iris-pro grafik, FD och 16GB i ram.

Tänkte beställa NVIDIA GeForce GT 750M men läste på en site som jämfört olika grafikkort att det alls inte är stor skillnad mellan Iris Pro och GT750M i många spel.

Min andra fundering var FD eller 256GB ssd. Här är min enda fundering om ssdn håller ett par år. Om jag har förstått det rätt skickas filerna mellan diskarna rätt flitigt i FD-alternativet vilket kanske sliter på disken? Tror den pallar ändå. Så jag beställde FD. Det bör väl funkar bra? Eller finns det andra argument för ren ssd?

Jag tror inte du behöver vara orolig för FD. Jag skulle valt detsamma.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte du behöver vara orolig för FD. Jag skulle valt detsamma.

Då ska det nog bli bra=) Jag tänkte först köpa en Mac Mini men den nya vägrar ju att komma. iMac blir några tusen dyrare totalt men jag vill ha datorn rätt omgående. Trist dock att man inte kan stoppa i ram på egen hand. Men jag tänkte ändå att det var bäst att stoppa i så mycket som möjligt. Kanske inte för att jag behöver det idag utan för att förlänga livslängden på datorn.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-06 21:34

Var på mediamarkt idag och dom hade fått in min ersättnings dator. Dom öppnade den åt mig i butik, och under deras lampor så såg det iallafall inte ut som att den hade några gula områden på skärmen.
Men det är ju svårt att se, och på den jag har nu syns det tydligast när man har det mörkt omkring sig.
Får hoppas att den ser lika bra ut hemma som i butik, ska hämta den i morgon, för jag hade inte med den gamla.

Köpte en ny iMac, black friday och allt.

MInnes frågor: Är det här de bästa minnena för att fylla upp? Eller andra rekommendationer?
Vad skiljer att köpa dessa valueram:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1361787
ifrån att köpa tex dessa specifikt passande till Apple:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377164
Någon som köpt minnen till den nya här?
Sökte lite här, men hittade ingen direkt pekning till några minnen, svagt
Utan bara detta: http://support.apple.com/kb/HT5908?viewlocale...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-29 16:22

Jag skulle inte köpa ValueRAM utan Kingston eller Crucial specade för Mac.
Om det gör skillnad? Tja, har du tur funkar det, har du otur funkar det inte.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle inte köpa ValueRAM utan Kingston eller Crucial specade för Mac.
Om det gör skillnad? Tja, har du tur funkar det, har du otur funkar det inte.

Bra, då vet jag. Har haft valueram in min gamla och den har tickat på, men det borde ju som sagt vara bättre om de är specade för Mac. Kör på det.

  • Medlem
  • 2013-12-05 00:19

Tråden för alla som går i väntans tider.
Men kollar orderstatus istället för ultraljud

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-10 17:17

För några minuter sedan fick jag det glädjande beskedet att min iMac äntligen har lämnat Cork, Irland för att bege sig mot Malmö. Jag beställde datorn förra måndagen (2/12) och det första beskedet var att den skulle skickas iväg inom 1-3 arbetsdagar och vara hos mig mellan 7/12 och 11/12.

I torsdags fick jag ett mail om att min produkt var populärare än väntad och därför dröjer lite mer, jag ringde Apple för att höra lite om hur läget var. Han jag pratade med sa att tiden 1-3 arbetsdagar inte gäller för konfiguerade macar för att de inte finns färdiga i lager utan "byggs i Kina" efter beställning. De skulle kunna ta 1-4 veckor och det skulle stå i bekräftelsemailet. Det stod "1-3 arbetsdagar" både i mailet och på apple.se när jag beställde (ändrades från "inom 24 timmar" när jag valde i7-proccesorer)

Konfiguratonen jag har beställt är:

NVIDIA GeForceGT750M 1GB GDDR5
3.1GHz Quad-core Intel Core i7
16GB 1600MHz DDR3 SDRAM-2X8GB
256GB Flash Storage

Jag undrar lite om andras erfarenheter om leveranstid, min leverans är beräknad att komma till mig mellan 13/12 och 17/12 enligt Apple, UPS är lite mer specifika och säger 16/12. Jag antar att det innebär att den beräknas vara vid min dörr 16/12. Det skulle innebära att jag blir utan dator en till helg. Vet någon om det är möjligt att köra förbi och hämta datorn på lagret Sturups flygplats om datorn kommer till Malmö på fredagkvällen?

Bevaka tråden