Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

microsoftprogram och system hänger sig [efter installation av Western Dig-programvara]

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har följande dator: Macbook Pro OS 10.6.8. Jag kör sedan många år Microsoft office 2004, det har fungerat fint.
Igår skulle jag första gången köra en extern hårddisk (Mybook Western Digital) men hade inte programvara till hårddisken och försökte ladda ned rätt software själv. Den externa hårddisken funkade aldrig så jag lade ned allt. all denna installation gjorde jag på mitt egent användarkonto på datorn.

På min dator har jag två användarkonto: mitt eget och övriga familjens.
Familjens konto funkar fint. Microsoft office funkar, jag kan slå igen datorn utan att den hänger sig.
På mitt konto går inga microsoftprogram (jag försöker starta dem, de står och hoppar, och avslutar sig sedan själva). Så snart jag slår igen datorn så kan den inte väckas - bara en mörk skärm visas. Finder hänger sig och jag kan inte tvångsavsluta finder som jag brukar kunna utan måste trycka ned flera knappar i tangentbordet (pil upp, alt, command, strömknapp) för att stänga av datorn.

Jag har kört skivverktyg, och reparerat behörigheter. Jag har startat om datorn 10 gånger. Microsoft office will inte funka på mitt konto, men funkar som sagt bra på familjens konto. Jag har försökt att slänga alla program som kan ha med western digital att göra.
Under program har jag bara ett par filer som är ändrade sedan igår de ligger under "akamai" och heter logs, client.ini, root.pem, extraroot.pem samt euc_state.json. Vad jag ska göra åt dem vet jag inte.

Har någon förslag på vad jag kan göra?
jag har en backup (time machine) för en vecka sedan. Är det någon idé att försöka ominstaller office-paketet därifrån [trots att det funkar på familjens konto]? När jag går in och tittar i finder på microsoft office-paketet så verkar det inte vara ändrat sedan 2009.
tilläggs kan att hårddisken jag har är 300 GB SSD och ca 1.5-2 år gammal

tacksam för alla tips.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Ett tips kan vara att avinstallera de drivrutinerna du installerade till hårddisken. Jag har då aldrig använt någon disk som behöver särskilda drivrutiner för att fungera under OSX. Som du själv beskriver det så började problemet efter denna installation, då kanske det även löser sig efter att du har tagit bort den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ett tips kan vara att avinstallera de drivrutinerna du installerade till hårddisken. Jag har då aldrig använt någon disk som behöver särskilda drivrutiner för att fungera under OSX. Som du själv beskriver det så började problemet efter denna installation, då kanske det även löser sig efter att du har tagit bort den.

Hur hittar jag installationsfilerna från igår?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hur hittar jag installationsfilerna från igår?

Leta efter en avinstallerare på samma ställe som du hämtade hem installeraren.

Alternativt laddar du hem installeraren och får avinstalleraren på köpet. De program som WD har till sina diskar är främst användbara om man vill använda deras backupmetoder. Vill man bara ha hårddisken som hårddisk är det bättre att undvika programmen.

Här står det lite om hur man går till väga för att avinstallera WD smartware: http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_...

1
Bevaka tråden