Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur levereras Apples produkter?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 11:24

Senast jag köpte något direkt från apple.com/se var i mitten av 2010 när jag köpte min MBP15. Då kom datorn hemlevererad till mig. Det var ett jäkla mek att synka så jag var hemma vid samma tid som dom kom och levererade. Dom kunde inte säga exakt när och det slutade med att vi råkade stråla samman när jag var hemma och vabbade min son. Hade ingen aning om att dom skulle komma just då (ens den dagen), så det var ren tur.
Nu har jag precis beställt tangentbord, mus och ett MBP-ställ. Kommer den levereras på samma vis? Jag hittar ingen info om det. Jag valde "utskick med Postleverans", men har för mig att jag valde det sist också.. Dock inte helt säker på det.

Du ser det på ditt konto där du kan följa ordern. Det bör fungera likadant idag som när du sist beställde.
Gjorde det för mig för ett par veckor sen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 11:42
Ursprungligen av keptang:

Du ser det på ditt konto där du kan följa ordern. Det bör fungera likadant idag som när du sist beställde.
Gjorde det för mig för ett par veckor sen.

Så de kommer fortfarande hem till dörren? Det är ju himla dumt. Man måste ju ta ledigt från jobbet för att sticka hem och ta emot grejerna i så fall..

Nu skall det finnas två leveranssätt. Ett som går lite snabbare dörr-till-dörr och kostar lite mer. Och ett lite billigare som går långsammare med vanlig postleverans. Dvs du hämtar ditt paket på närmast postombud

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 11:43
Ursprungligen av the_eagle:

Nu skall det finnas två leveranssätt. Ett som går lite snabbare dörr-till-dörr och kostar lite mer. Och ett lite billigare som går långsammare med vanlig postleverans. Dvs du hämtar ditt paket på närmast postombud

Då hoppas jag på det sistnämnda. För långsamt går det 2-3 dagar stod det först, men nu har jag fått leveransinfo "senast 11/12" och jag beställde i söndags.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-03 11:59
Ursprungligen av Hallon:

Så de kommer fortfarande hem till dörren? Det är ju himla dumt. Man måste ju ta ledigt från jobbet för att sticka hem och ta emot grejerna i så fall..

Om du har en fast arbetsplats kan du ju ange det som leveransadress. Så brukar jag göra.

Ursprungligen av the_eagle:

Nu skall det finnas två leveranssätt. Ett som går lite snabbare dörr-till-dörr och kostar lite mer. Och ett lite billigare som går långsammare med vanlig postleverans. Dvs du hämtar ditt paket på närmast postombud

Min iPad Air tog den snabbare vägen, Smart Caset den långsammare, båda levererades till min dörr.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 14:00

Ok. Jag ska försöka kontakta dom så jag vet vad som gäller för mina grejer.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 14:23
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Jag ska försöka kontakta dom så jag vet vad som gäller för mina grejer.

Det var inte det lättaste.. Finns det inget formulär eller någon mail man kan nå dom på? Minns att jag hade mycket mailkontakt när min dator var på väg 2010.

De levererar hem till frun som tappar paketet i golvet. Det är det som de gör

Ursprungligen av BlackSmp:

De levererar hem till frun som tappar paketet i golvet. Det är det som de gör

De flesta speditörer kräver att godset är så emballerat att det tål fritt fall från 1 m höjd, så om inte frugan står på en stege och tappar paketet så borde det klara sig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 16:06

Fick precis nu det här meddelandet från Apple: "Det går inte att spåra din leverans eftersom den levereras via reguljär post. Ingen signatur krävs för leverans." i samband med att jag fick besked om att grejerna är på G och väntas komma på fredag. Det måste ju betyda att det kommer till mitt postombud?

Ursprungligen av Hallon:

Fick precis nu det här meddelandet från Apple: "Det går inte att spåra din leverans eftersom den levereras via reguljär post". Det måste ju betyda att det kommer till mitt postombud?

Stod likadant på mitt Smart Case, den blev levererad hem till mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 16:08
Ursprungligen av keptang:

Stod likadant på mitt Smart Case, den blev levererad hem till mig.

Ajdå..

EDIT: Stod det även "Ingen signatur krävs för leverans." som jag la till i min post ovan (var lite snabb att trycka på skicka)?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2013-12-03 19:15

När jag fick min 5s så fick jag ett sms från DHL där jag kunde välja om jag ville att leveransen skulle komma hem eller till utlämningsställe.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 12:50

Jag fick nu sms från DHL att dom varit hemma och knackat på.. inget samtal eller sms tidigare om att dom är på väg. Jag fick två sms. Ett med info att en av mina tre försändelser går att hämta ut i Björknäs?! Jag bor i Växjö! Och det andra sms:et handlade om hur jag kunde boka om till en ny tid. Jag valde då att det skall levereras hit till mitt jobb.. Varför kan dom inte bara leverera som alla andra företag... Åtminstone ge mig valmöjligheten.

Jag hade tänkt köpa en iPad Air i fredags då den var nersatt med 500 kr. Men när jag insåg den vansinniga leveransen hem (jag arbetar faktiskt på dagarna) så avbröt jag. Det blir ju billigare att köpa den för normalpris i butik, och inte ta semester för att få den levererad.

Ja, Apples leveransmetoder suger för oss som jobbar och inte kan sitta hemma hela dagarna och vänta. Leverans till dörren är värdelöst. Och det lämnas lappar med att ta kontakt med speditör och hålla på och krångla.

Alla andra postorderfirmor löser det det här med att man kan hämta på den lokala Ica-butiken eller motsvarande. Varför inte Apple? Budfirmorna de använder fungerar säkert jättebra för leverans till företag men inte för vanliga konsumenter.

Är det möjligt så handlar jag i någon annan webbutik pga av deras krångel. Är det något som bara Apple säljer så får jag sätta mig i bilen och köra några mil till Täby. Apple Store på nätet använder jag inte.

Som det redan sagts i denna tråd och dussintals trådar förut, man kan med fördel få grejorna skickade till sin arbetsplats. De flesta av oss har en sådan.
Sedan tror jag att Apple vill ha avtal med så få speditörer som möjligt, så så länge inte Posten etc vill köra ut paket i Turkiet, Venezuela och Japan så tror jag de håller sig till globala aktörer som UPS, TNT, DHL etc. Och dessa kör ut paket på kontorstid.

Ursprungligen av pmarriott:

Som det redan sagts i denna tråd och dussintals trådar förut, man kan med fördel få grejorna skickade till sin arbetsplats. De flesta av oss har en sådan.
Sedan tror jag att Apple vill ha avtal med så få speditörer som möjligt, så så länge inte Posten etc vill köra ut paket i Turkiet, Venezuela och Japan så tror jag de håller sig till globala aktörer som UPS, TNT, DHL etc. Och dessa kör ut paket på kontorstid.

Ja, man kan välja få det levererat till sin arbetsplats men det är inte säkert att min arbetsgivare blir glad åt att jag använder företagets gods- och postavdelning för privata ändamål.

Problemet är ju att dessa stora globala budjättar inte är anpassade för privatleveranser. Det bästa vore ju om dessa budfirmor kunde samarbeta med sådana som har en mer privatpersonsinriktning för att på bästa sätt tillfredställa Apples globala behov samtidigt som mitt behov av krångelfri leverans uppfylls. Det kan ju inte vara effektivt för budfirmorna heller att köra ut grejer till folk som inte är hemma och göra fler försök och hålla på. Det måste bli dyrt för dem också.

Ursprungligen av Sir N.:

Ja, man kan välja få det levererat till sin arbetsplats men det är inte säkert att min arbetsgivare blir glad åt att jag använder företagets gods- och postavdelning för privata ändamål.

Ärligt talat, vilken arbetsgivare skulle se det som ett problem om du fick något enstaka paket till jobbet? Om du får 20 paket om dagen och de får ha en speciell lastkaj bara för dina leveranser kan jag se ett problem men något eller några paket om året tycker jag att endast en extremt tjurig arbetsgivare skulle ha synpunkter på.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 16:32
Ursprungligen av pmarriott:

Ärligt talat, vilken arbetsgivare skulle se det som ett problem om du fick något enstaka paket till jobbet? Om du får 20 paket om dagen och de får ha en speciell lastkaj bara för dina leveranser kan jag se ett problem men något eller några paket om året tycker jag att endast en extremt tjurig arbetsgivare skulle ha synpunkter på.

På min arbetsplats är inte det ett problem. Dock är det ändå störande att Apple inte kan hitta någon bättre lösning.
Jag cyklar till jobbet. Det blir ett jävla mek att cykla hem med dessa grejer. Jag får därför ta bilen, betala parkeringsavgift och gå en liten bit. Det är inte mycket pengar och det är inte jättejobbigt. Men det hade varit så mycket bättre att bara kunna knalla ner till Coop Nära och hämta ut grejerna - när det passar mig.

Att tvinga kunden att beställa till sin arbetsplats är inte bra service.

Det är väl bara att beställa någon annanstans ifrån om detta är ett problem, ofta för några kr mindre samt få leverans dit man vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-04 16:59
Ursprungligen av pmarriott:

Ärligt talat, vilken arbetsgivare skulle se det som ett problem om du fick något enstaka paket till jobbet? Om du får 20 paket om dagen och de får ha en speciell lastkaj bara för dina leveranser kan jag se ett problem men något eller några paket om året tycker jag att endast en extremt tjurig arbetsgivare skulle ha synpunkter på.

Du skulle då nog bli förvånad över hur många arbetsgivare som märkligt nog, kan tyckas, inte ser med blida ögon på sådant. Det är lite "detta är en arbetsplats, ingenstans du ska hantera dina privata saker"-attityd.

Tycka vad man vill om det.

Ursprungligen av keptang:

Det är väl bara att beställa någon annanstans ifrån om detta är ett problem, ofta för några kr mindre samt få leverans dit man vill.

Absolut men borde inte Apple, i den sitsen de sitter och med den kvalitetsnivån de arbetar efter på sina produkter, kunna erbjuda bättre lösningar för leverans? Det kan jag tycka. Jag gillar Apple men det innebär inte att allt de gör är bra. Det finns alltid utrymme att förbättras.

Det passar som sagt inte med privatleveranser på alla företag. Ponera en arbetsplats med 500 anställda som får två paket var per år. Det är 1000 privata leveranser som företaget ska hantera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-04 19:35

Jag beställde en ny frysbox, inte från Apple, den levereras på måndag mellan 9-15.
Inte bara Apple som behöver trimma sina leveranser..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-04 21:17
Ursprungligen av mattiL:

Jag beställde en ny frysbox, inte från Apple, den levereras på måndag mellan 9-15.
Inte bara Apple som behöver trimma sina leveranser..

Upplevde samma med en fotobok jag nyligen beställde. En bok…
För mig skulle det inte fungera att få leveransen till jobbet. Storleken och säkerheten på arbetsplatsen gör detta nästan omöjligt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 22:55
Ursprungligen av keptang:

Det är väl bara att beställa någon annanstans ifrån om detta är ett problem, ofta för några kr mindre samt få leverans dit man vill.

Ja, om man vet om det. Jag anade det, men hoppades på att det inte skulle vara så. Jag hoppades på att "postleverans" skulle betyda att det kom med vanliga posten.. Någon som inte tidigare beställt direkt från Apple gör ännu lättare den tabben.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-05 13:43

Idag kom grejerna hit till jobbet. Som tur va så var dom förpackade i tajata kartånger så jag får nog med mig allt på cykeln. Men nästa gång kommer jag nog undvika att beställa direkt från Apple.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-05 22:21

De gånger jag har beställt från Apple och det inte har krävts signatur, har det skickats som brev, alltså hamnat i min fysiska brevlåda.
DHL har också blivit bättre.... kors i taket! När jag har angett ett mobilnummer har jag fått ett SMS innan leverans med en av dem föreslagen dag, och en länk där jag kan byta till en annan valfri dag. Dock förstås utan någon tidsangivelse, så det går fortfarande åt en hel dag. Tur jag jobbar skift...

Bevaka tråden