Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Pages skulle komma gratis med nyinköpta datorer och Mavericks?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-01 23:15

Hej!
Ville inte kladda i trådar där man diskuterar bristande funktioner i nya Pages utan undrar bara om jag missuppfattade något med Mavericks på de nya Macarna som skulle inkludera gratis iWork appar.
Jag har köpt den allra senaste MacBook Pro 13" och när jag startade den så valde jag att använda Flyttassistenten och importera hela min gamla profil från extern hårddisk. På den hade jag klonat med Super Duper allt jag hade på min förra Mac.
Jag sitter nu med Mavericks på en helt ny dator men jag har varken det nya Keynote eller Pages.
Sedan tidigare hade jag iWork 08 och detta fungerar utan problem.

Men visst hade jag velat ha de nya Pages & Keynote om de ändå är gratis och jag är helt säker på att jag kan köra parallellt med de gamla versionerna.
Jag har lyckats ladda hem nya Garage Band, det fanns inte heller i mina Applications när Flyttassistenten var klar.

Egentligen är min fråga i fall att Flyttassistenen skriver över något på den nya datorn, om jag väljer att importera från extern HD? Fattar inget...

Har du kollat i App Store? Pages fanns som gratis för mig.

Tack för tipset
Ska starta upp den nya datorn med befintligt OSX när den anländer, och flytta över dessa apps innan jag i iverns hetta flyttar över mina gamla filer.

Var gratis för mig med.

Precis som antytts ovan är Pages, Numbers och Keynote inte en del av Mavericks, utan fristående program som man köper genom Mac App Store.

För nya datorägare är dock priset 0kr, dvs gratis. Du måste dock fortfarande själv hämta dem genom att logga in på Mac App Store med ditt Apple ID. Sen är det bara att klicka på knappen som skall heta "installera" (istället för att ange pris).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-02 16:10
Citat:

För nya datorägare är dock priset 0kr, dvs gratis. Du måste dock fortfarande själv hämta dem genom att logga in på Mac App Store med ditt Apple ID. Sen är det bara att klicka på knappen som skall heta "installera" (istället för att ange pris).

I min App Store så står priset angivet, och inte "Install" som dt brukar göra på appar jag köpte.
Jag har försökt att skapa en ny användare med adminrättigheter och öppnat App Store därifrån, ingen skillnad.

Blir inte klok...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-02 18:44
Ursprungligen av homesick:

I min App Store så står priset angivet, och inte "Install" som dt brukar göra på appar jag köpte.
Jag har försökt att skapa en ny användare med adminrättigheter och öppnat App Store därifrån, ingen skillnad.

Blir inte klok...

Jag har samma dilemma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-02 18:45
Ursprungligen av homesick:

I min App Store så står priset angivet, och inte "Install" som dt brukar göra på appar jag köpte.
Jag har försökt att skapa en ny användare med adminrättigheter och öppnat App Store därifrån, ingen skillnad.

Blir inte klok...

Har du loggat in i App Store med samma Apple ID som du registrerade datorn med?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-02 20:31

Jag fick byta till engelska i Systeminställningar för att få det att funka. Men jag har en gammal Mac.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-02 23:25

Vassius:

Citat:

Har du loggat in i App Store med samma Apple ID som du registrerade datorn med?

Yepp, har bara ett Apple ID.

Kenjon:

Citat:

Jag fick byta till engelska i Systeminställningar för att få det att funka

Jag har alltid haft bara engelska, valde det redan vi allra första uppstarten både på den gamla MBA och nu med MBP

Gör som jag. 1) Köp Pages. 2) Reklamera köpet. Du får tillbaka pengarna inom 10 arbetsdagar. Du har ju bevis på att du precis köpt burken.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-03 00:38
Citat:

Gör som jag. 1) Köp Pages. 2) Reklamera köpet. Du får tillbaka pengarna inom 10 arbetsdagar. Du har ju bevis på att du precis köpt burken.

Jag tänkte ev. ringa till Apple och prova den vägen, men har dåliga erfarenheter sedan tidigare - svårt att komma fram osv.
Men bra tips, tack, ska kolla hur det funkar med reklamationer, har aldrig gjort det förr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-03 00:44
Ursprungligen av homesick:

Jag tänkte ev. ringa till Apple och prova den vägen, men har dåliga erfarenheter sedan tidigare - svårt att komma fram osv.
Men bra tips, tack, ska kolla hur det funkar med reklamationer, har aldrig gjort det förr.

Du ringer inte till Apple om du ska göra en reklamation, du använder ett kontaktformulär.
http://support.apple.com/kb/ht1933

Är man inte så haj på engelska kan det säkert bli lite knepigt, men det kanske går bra med svenska? Ställde mina frågor på engelska. Fick svar inom någon timme. Utmärkt service!

EDIT: Inte helt självklart var man ska gå in, hade själv problem att hitta det där formuläret. Men skam den som ger sig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-03 08:14

Jag löste det genom att plocka bort iWork09.

Det löste sig för mig efter många timmars surfande.

Ursprungligen av homesick:

Hej!
Ville inte kladda i trådar där man diskuterar bristande funktioner i nya Pages utan undrar bara om jag missuppfattade något med Mavericks på de nya Macarna som skulle inkludera gratis iWork appar.
Jag har köpt den allra senaste MacBook Pro 13" och när jag startade den så valde jag att använda Flyttassistenten och importera hela min gamla profil från extern hårddisk. På den hade jag klonat med Super Duper allt jag hade på min förra Mac.
Jag sitter nu med Mavericks på en helt ny dator men jag har varken det nya Keynote eller Pages.
Sedan tidigare hade jag iWork 08 och detta fungerar utan problem.

Men visst hade jag velat ha de nya Pages & Keynote om de ändå är gratis och jag är helt säker på att jag kan köra parallellt med de gamla versionerna.
Jag har lyckats ladda hem nya Garage Band, det fanns inte heller i mina Applications när Flyttassistenten var klar.

Egentligen är min fråga i fall att Flyttassistenen skriver över något på den nya datorn, om jag väljer att importera från extern HD? Fattar inget...

När jag nyligen köpte en ny iMac hade jag problem med att installera iLife och iWorks. För att installera de nya iLife-apparna måste man "Acceptera" dem under köpt-fliken i App Store. Detta lyckades jag med först när jag loggat in som en användare som inte var kopplad till mitt Apple-ID (Guest). Jag fick då knappa in både Apple-ID och lösenord när jag tryckte på "Acceptera".

För att få de nya iWorks-apparna fick jag gå till en sida på Apples site och ta del av ett erbjudande som var kopplat till mitt köp av dator. Först efter att Apple behandlat ärendet under några timmar fick jag "kupponger" att lösa in i App Store.

/Staffan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-03 12:29

…eller så gör ni helt enkelt så att ni ändrar till engelska som språk men ÄVEN ÄNDRAR, och det är viktigt, Region till USA. Starta därefter om datorn och logga in i Mac App Store med ert vanliga Apple-ID.

Då bör apparna finnas där som uppdateringar.

Jag ansökte om Pages och Keynote och Numbers hos Apple. Fick avslag med motiveringen att företaget där jag köpt Imacen hos inte är Apple-Auktoriserad återförsäljare (Electroworld). Enligt Electroworld så är de Apple-Auktoriserade. Så det känns lite tråkigt, jag har skickat ett mail till Apple i Lördags ang. detta men inte fått svar.

1
Bevaka tråden