Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM-minne på Macbook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag undrar om det går att uppgradera RAM-minnet i efterhand på nya MBPR 13" ?

MVh

Nej.

Tackar

Då får det bli 16 GB på en gång

Det står ju klart och tydligt på Apples hemsida, på flera ställen. Här är två exempel från sidorna om MacBook Pro Retina:

"Eftersom minnet är inbyggt i datorn är det viktigt att du uppgraderar samtidigt som du köper datorn om du tror att du kommer att behöva mer minne längre fram."

"Om du tror att du kommer att behöva mer minne längre fram är det viktigt att du uppgraderar samtidigt som du köper datorn, eftersom minnet inte kan uppgraderas senare på den här modellen."

En nackdel med att gå från 8 till 16 GB är att leveranstiden blir mycket längre, från 3-5 dagar till 2-3 veckor. I-landsproblem förvisso, men ändå.

Jag tyckte först det var konstigt, hur lång tid ska det ta att stoppa i mer minne? Ingen av de andra BTO-valen (snabbare processor, 1 TB SSD) gjorde väntetiden längre. Men det handlar förstås inte bara om att stoppa i mer minne eftersom det sitter fastlött (därav att det inte går att byta, som tråden handlar om) så det betyder troligen att det är en väntan på hela logikkortet från själva produktionen.

Antingen har Apple missbedömt hur många som vill ha 16 GB till 13-tummaren och producerat för få sådana logikkort eller så har de ont om minnen, och då tror jag på det föregående eftersom 15-tummaren med 16 GB minne finns för snabb leverans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-11 02:56
Ursprungligen av Adrian B:

En nackdel med att gå från 8 till 16 GB är att leveranstiden blir mycket längre, från 3-5 dagar till 2-3 veckor. I-landsproblem förvisso, men ändå.

Jag tyckte först det var konstigt, hur lång tid ska det ta att stoppa i mer minne? Ingen av de andra BTO-valen (snabbare processor, 1 TB SSD) gjorde väntetiden längre. Men det handlar förstås inte bara om att stoppa i mer minne eftersom det sitter fastlött (därav att det inte går att byta, som tråden handlar om) så det betyder troligen att det är en väntan på hela logikkortet från själva produktionen.

Antingen har Apple missbedömt hur många som vill ha 16 GB till 13-tummaren och producerat för få sådana logikkort eller så har de ont om minnen, och då tror jag på det föregående eftersom 15-tummaren med 16 GB minne finns för snabb leverans.

För mig tog det 8 dagar från beställning till 13" maskinen med 16GB var levererad i november.

Ursprungligen av tooobe:

För mig tog det 8 dagar från beställning till 13" maskinen med 16GB var levererad i november.

Verkar ha blivit värre sedan dess alltså. Jag är uppe 12 dagar nu med en beställning som fortfarande är "behandlas".

1
Bevaka tråden