Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP Retina 13 visar konstig batteritid kvar i menyraden

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-02 16:33

Hej!
Min nya MBP 13 Retina har börjat visa mycket kortare batteritid som är kvar, med tanke på att batteriet ska hålla i 10-12 timmar.

Idag, t.ex.
Fulladdad efter natten så stod det 5 timmar kvar när jag öppnade den på tåget. Ljusstyrkan på skärmen var satt på mindre än 50%
OK, under dagen användes datorn 2-3 gånger, tillbaka på tåget, öppnar, det visar 3:20 batteritid kvar.
Jag börjar skriva detta inlägg och så visas helt plötsligt 5:26 kvar?!

Under första veckan med datorn så visade fulladdad MBP ca 11 timmar kvar, och så höll den också det.
Jag har kört slut på batteriet en gång och de andra gångerna använde jag datorn tills det var ca 2-3 timmar kvar och så in i med laddaren.

Jag använder mig av iStats betald version och har lite olika moduler uppe i menyraden och jag har försökt avaktivera denna funktion, satte på den igen, stängde av iStats helt, på igen, samma sak. Startade om datorn också...

  • Medlem
  • 2013-12-02 16:47

Det som visas är en beräknad tid. Tiden beräknas på vad du gör på datorn för tillfället. Kör du Safari med mycket flash så räcker batteriet inte i 11 timmar. Kör du bara en ordbehandlare så räcker det längre. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-03 00:36

Jo tack, det har jag förstått sedan tidigare och meckat mycket med att hålla koll på ljusstyrkan på skärmen samt kanske Chromeflikar (inte mer än 4-5 öppnade samtidigt) och om jag har YouTube på standby i någon av dem osv.
Men ändå, när jag precis köpte MBP (ca 2 veckor sedan) så hade jag en massa flikar öppna och minst 5 andra program igång, men ändå så visades först ca 11 timmar och sedan har jag märkt lugnt och fint hur det gick nedåt under dagen, jag kom hem kl.18 och hade 2 timmar kvar.

Det som händer nu är att med exakt samma antal flikar i Chrome och 2-3 program igång så visar batteriet 5 timmar kvar och sedan har det stått där väldigt länge, med variation på + - några minuter medan datorn tuffade på.
Till slut så tror jag att den hade hållit sin utlovade tid på ca 11 timmar, men batteriet "stannade" upp vid 5 timmar.
Jag vet att det låter konstigt och jag kommer att hålla koll de kommande dagarna för att se om det finns någon kontinuitet i detta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-03 05:10
Ursprungligen av homesick:

Jo tack, det har jag förstått sedan tidigare och meckat mycket med att hålla koll på ljusstyrkan på skärmen samt kanske Chromeflikar (inte mer än 4-5 öppnade samtidigt) och om jag har YouTube på standby i någon av dem osv.
Men ändå, när jag precis köpte MBP (ca 2 veckor sedan) så hade jag en massa flikar öppna och minst 5 andra program igång, men ändå så visades först ca 11 timmar och sedan har jag märkt lugnt och fint hur det gick nedåt under dagen, jag kom hem kl.18 och hade 2 timmar kvar.

Det som händer nu är att med exakt samma antal flikar i Chrome och 2-3 program igång så visar batteriet 5 timmar kvar och sedan har det stått där väldigt länge, med variation på + - några minuter medan datorn tuffade på.
Till slut så tror jag att den hade hållit sin utlovade tid på ca 11 timmar, men batteriet "stannade" upp vid 5 timmar.
Jag vet att det låter konstigt och jag kommer att hålla koll de kommande dagarna för att se om det finns någon kontinuitet i detta.

Tjena! Vill bara säga att jag var likadan i början, om du läser tråden om "hur tar man bäst hand om ett batteri" lär du se mina tvivel och svar på frågorna. Jag var nojig som dig i början men har inte orkat bry mig längre och använder datorn normalt. Oftast använder jag den på batteri till 30-40% och sedan ladda, ibland kan jag köra 2-3 dagar i rad på ström för att sen låta batteri jobba lite, uppe i 99 cykler på 13 månader. Datorn får ut ca 5 h just nu ändå och ändå surfar jag, lyssnar spotify, chattar och ibland ser en film/serie så jag är nöjd.

Det är upp till 9 timmar (inte 11) enligt Apple, beroende på massa parametrar, vad du använder/temperaturer/ljusstyrka etc.
Apple lovar ingen batteritid då det är allt för många saker som ska stämma in. Upp till-tiderna är gjorde på icke-produktionsenheter.

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-ret...

Se hur Engadget gjorde för att få ut 11 timmar (bara spela upp en video nonstop, inget annat).
http://www.engadget.com/2013/10/29/macbook-pr...

Citat:

We were able to eke out an impressive 11 hours and 18 minutes of continuous video playback. Mind you, that was with some pretty taxing system settings, including auto-brightness off, display brightness fixed at 9/16 bars (no dimming), the screen saver turned off and instructions to never put the disk to sleep.

Använd datorn bara..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-04 14:58

Tack snälla alla, jag har lugnat mig lite och nu funkar t.o.m. datorns uträkningar mycket bättre. Fr.o.m. igår kväll, efter en omstart så visas mycket mer realistisk bedömning av resterande batteritid.
Just nu, med 50% ljusstyrka, 22 flikar öppna i Chrome, Citrix, Evernote och Rapid Weaver (för att testa mätningen bara..) igång så står det 7:57 timmar kvar, datorn har varit igång i ca 1,5 timme nu.
Grymt, ska köra på batteri till tomt, kolla om allt stämde, men är mycket lugnare nu som sagt.
Tack!

Att bara ha en massa appar öppna påverkar inte batteritiden dramatiskt eftersom Mavericks sätter dem i App Nap. Dvs, det är bara appar som aktivt används eller som har något specifikt för sig som tillåts ta systemresurser. Så att öppna en app och låta den vila i bakgrunden ger inte mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-04 16:09

Ett tips är att använda en annan webläsare när du kör på batteri, Chrome bokstavligt talat äter batteri. Jag använder Chrome och Safari när jag kör med sladd, men bara Safari när jag kör på batteri.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-04 22:06

Ja fan, det säger många, Chrome är intensivt på den fronten, Safari OK.
Jag förstod nu det där med App Nap, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-04 22:27
Ursprungligen av pmarriott:

Att bara ha en massa appar öppna påverkar inte batteritiden dramatiskt eftersom Mavericks sätter dem i App Nap. Dvs, det är bara appar som aktivt används eller som har något specifikt för sig som tillåts ta systemresurser. Så att öppna en app och låta den vila i bakgrunden ger inte mycket.

Apropå det verkar inte Chrome stödja App Nap än. Ser nu att det inte är många alls av de appar jag använder som stödjer App Nap, bara Spotify än så länge. VLC stödjer det inte och drar också mycket ström (även om man väl sällan har den igång i bakgrunden...)

1
Bevaka tråden