Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla PC mot iMac 27 (2013)?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-12-02 13:49

Hej,

Jag har en gammal gaming-pc som jag skulle vilja nyttja. Dock har jag inte plats för mer än min iMac vilket innebär att jag vill använda den skärmen även för min pc. Jag har googlat runt, tittat på youtube, mailat mac-tidningar osv men jag blir inte klok på vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Det jag har förstått är att TB är bakåtkompatibel mot DP/mini DP. Men fungerar det att sätta i ett grafikkort med stöd för displayport och köra en kabel rakt in i iMac? Jag vågar inte gå och köpa ett kort för att "testa" och sen stå några tusen kronor fattigare om det nu inte fungerar..

Ber om ursäkt om ämnet tagits upp tidigare, jag hittade ingenting om detta.

  • Medlem
  • 2013-12-02 14:09

Vad menar du med denna länk? Jag frågar inte om grafikkort med tb, utan med dp. Och om jag förstått allt rätt ska tb klara dp. Eller?

Ursprungligen av Nilzj:

Vad menar du med denna länk? Jag frågar inte om grafikkort med tb, utan med dp. Och om jag förstått allt rätt ska tb klara dp. Eller?

Jaha, nej, det ska inte gå.

  • Medlem
  • 2013-12-02 14:27

Precis det här som gör mig så förbryllad.. vissa säger "nej det går ej", andra säger "logiskt så borde det gå".
Sen hittade jag denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=AalGp7IGzjs

Förhoppningsvis kan någon reda ut detta en gång för alla, någon borde ju ha försökt och ha ett vattentätt svar?

Ursprungligen av Nilzj:

Precis det här som gör mig så förbryllad.. vissa säger "nej det går ej", andra säger "logiskt så borde det gå".
Sen hittade jag denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=AalGp7IGzjs

Förhoppningsvis kan någon reda ut detta en gång för alla, någon borde ju ha försökt och ha ett vattentätt svar?

Enligt den video du länkade till så verkar det gå med mDP. Jag förstod dock dig som att du ville koppla in ett externt grafikkort till din Mac, killen i videon har kopplat in hela sin PC och inte bara själva grafikkortet.

  • Medlem
  • 2013-12-02 14:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Enligt den video du länkade till så verkar det gå med mDP. Jag förstod dock dig som att du ville koppla in ett externt grafikkort till din Mac, killen i videon har kopplat in hela sin PC och inte bara själva grafikkortet.

Ahh.. ja jag kanske skrev otydligt sorry. Jo jag menar att sätta i ett grafikkort i min PC som stödjer MDP.
Läste detta på ett annat forum:

"Ordinarily, the iMac assumes video out for an additional DisplayPort connected monitor.
Assume your PC has a miniDisplayPort and you have a male-to-male miniDisplayPort cable. It suggests that connecting the PC to the iMac (thunderbolt port) will cause the iMac to auto-detect the video feed and become a 2560x1440 PC monitor."

Men tänkte mest ifall någon annan testat detta då det är en dyr lösning om det inte vill fungera. Är ju optimalt för oss som föredrar att jobba med mac, men som vill spela på pc.

1
Bevaka tråden