Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Mac Book Pro Retina med extern disk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver starta min Mac Book Pro Retina (senaste modellen) med en extern disk/enhet för att kunna formatera datorn och installera om bårder operativsystemet och andra program. Det är senaste Mavericks på datorn. Jag har utan framgång försökt att starta upp från en extern USB3-hårdisk samt USB3 minnessticka. Även dessa med senaste Mavericks. När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte. Eftersom den här modellen av MBP inte har DVD-spelare kan jag inte formatera/installera med den metoden heller. Och jag kan inte heller använda Target Disk eftersom jag inte har passande sladdar mellan min gamla stationära Mac Pro och Mac Book.

Jag har även försökt att lösa det med att använda terminalen för att skapa bootfunktion på USB-sticka och följt instruktionerna som jag hittade här: http://www.gottabemobile.com/2013/10/22/perfo... men fick felmeddelande när jag för femtielfte gången skrev in koden.

Så min fråga är: Går det inte att starta om med en extern disk med Mavericks, förutsatt att det är samma version av mavericks på den externa disken som på datorn?

Tacksam för svar
Hälsningar Ingemar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-30 11:39

Du behöver ingen extern enhet, använd den inbyggda recovery-partitionen, alternativt Internet Recovery.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Ursprungligen av Tindrabild:

...Går det inte att starta om med en extern disk med Mavericks, förutsatt att det är samma version av mavericks på den externa disken som på datorn?...

Om den externa enheten är rätt formaterad (partitionstabell ska vara GUID, och filsystem ska vara HFS+ [även känt som Mac OS Extended]), och den innehåller en version av OS X som funkar på den aktuella datorn, så ska det gå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-30 11:56

Istället för att välja Startskiva och starta om, kan du bara hålla nere Alt när du startar upp maskinen.

Ursprungligen av Vassius:

Du behöver ingen extern enhet, använd den inbyggda recovery-partitionen, alternativt Internet Recovery.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Tack för svar, men med recovery så installeras bara ett nytt operativsystem, men hårddisken formateras inte. Jag har behov av att formatera hårddisken samt installera OS X 9 igen.

Ursprungligen av kenjon:

Istället för att välja Startskiva och starta om, kan du bara hålla nere Alt när du startar upp maskinen.

Tack för svar. Det är exakt vad jag gjorde, men det fungerade ej.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den externa enheten är rätt formaterad (partitionstabell ska vara GUID, och filsystem ska vara HFS+ [även känt som Mac OS Extended]), och den innehåller en version av OS X som funkar på den aktuella datorn, så ska det gå.

Tack för svar, detta var det första som jag provade, men fungerade inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-30 12:47
Ursprungligen av Tindrabild:

Tack för svar, men med recovery så installeras bara ett nytt operativsystem, men hårddisken formateras inte. Jag har behov av att formatera hårddisken samt installera OS X 9 igen.

Jodå, det går att formatera den vägen. Det framgår av länken jag gav dig.

Citat:

You can run Disk Utility to check or repair your hard drive, erase your hard drive and reinstall a fresh copy of OS X

Ursprungligen av Vassius:

Jodå, det går att formatera den vägen. Det framgår av länken jag gav dig.

Jag läste sidan som länken går till, men det fungerar inte…

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-30 13:09
Ursprungligen av Tindrabild:

Jag läste sidan som länken går till, men det fungerar inte…

Om du vill ha hjälp får du ge lite bättre felbeskrivningar än "Det fungerar inte..."

Ursprungligen av Vassius:

Om du vill ha hjälp får du ge lite bättre felbeskrivningar än "Det fungerar inte..."

Hej igen

Felbeskrivningen är som jag skrev i första inlägget "När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte" Och jag har prövat alla goda råd som jag fått här. Men jag lägger ner det nu och lämnar in datorn på Digital Inn på måndag. Tack för samtliga svar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-30 13:19
Ursprungligen av Tindrabild:

Hej igen

Felbeskrivningen är som jag skrev i första inlägget "När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte" Och jag har prövat alla goda råd som jag fått här. Men jag lägger ner det nu och lämnar in datorn på Digital Inn på måndag. Tack för samtliga svar.

Även med recovery-partitionen / Internet Recovery? Det lät som att du inte hade testat den möjligheten för att du trodde att det inte gick att formatera den vägen.

1
Bevaka tråden