Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Black friday-köp av MBP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
I dag är det Black friday och jag tänkte äntligen köpa mig en ny MBP med retinaskärm. Men så är jag ju väldigt kass på datorteknik och beställer hemma från soffan, så ni som kan era macar - har ni några råd att ge mig? Jag är evigt tacksam!

- Är apples egen shop det bästa stället att köpa en skräddarsydd mac på? (Mediamarkt har bra erbjudanden i dag, men där kan man väl inte designa innehållet själv?)

- Jag använder datorn mest till bildbehandling i Lightroom och Photoshop. Är det då för mycket/för lite med:
Processor 2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,1 GHz?
Minne 16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM?
Flashlagring 256 GB?

- AppleCare, bu eller bä? (Har en rätt bra hem- och företagsförsäkring men den täcker väl inte det tekniska om något sker.)

- Något annat jag bör tänka på..?

Tack på förhand!
/Z

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-29 12:40

Den maskinen kommer att fungera utmärkt för dina behov. Det enda skulle väl vara lagringen; 256 GB räcker inte långt om du fotar mycket i RAW, men med en extern disk är det ju lätt fixat.

Ursprungligen av Vassius:

Den maskinen kommer att fungera utmärkt för dina behov. Det enda skulle väl vara lagringen; 256 GB räcker inte långt om du fotar mycket i RAW, men med en extern disk är det ju lätt fixat.

Stort tack Vassius! Vad tror du om Applecare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-29 12:51
Ursprungligen av zandraerikshed:

Stort tack Vassius! Vad tror du om Applecare?

Jag har aldrig köpt Apple Care själv, och med det konsumentskydd (3 års reklamationsrätt) vi har i Sverige tycker många att det är onödigt. Men om du köper den i jobbet, eller helt enkelt inte vill bråka för att bevisa ursprungligt fel, kanske det kan vara värt det.

Missade att svara på din första fråga också: Jag handlar nästan uteslutande från Apple Store när jag ska ha Apple-prylar. Jag har hört tillräckligt många negativa saker om de "klipp" man kan göra hos de stora kedjorna, t.ex. att saker som sägs vara nya och oanvända levereras i öppnade kartonger, eller att man får förra årets modell trots att specarna i annonsen är årets. För mig känns det tryggare att handla direkt från Apple.

Ursprungligen av Vassius:

Jag har aldrig köpt Apple Care själv, och med det konsumentskydd (3 års reklamationsrätt) vi har i Sverige tycker många att det är onödigt. Men om du köper den i jobbet, eller helt enkelt inte vill bråka för att bevisa ursprungligt fel, kanske det kan vara värt det.

Missade att svara på din första fråga också: Jag handlar nästan uteslutande från Apple Store när jag ska ha Apple-prylar. Jag har hört tillräckligt många negativa saker om de "klipp" man kan göra hos de stora kedjorna, t.ex. att saker som sägs vara nya och oanvända levereras i öppnade kartonger, eller att man får förra årets modell trots att specarna i annonsen är årets. För mig känns det tryggare att handla direkt från Apple.

Stort tack Vassius! Uppskattar verkligen hjälpen!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-29 15:06

Fundera på om det verkligen är värt pengarna för uppgraderingen till 2,6GHz, tvivlar på att du kommer märka det (om du inte brukar sitta och vänta på avancerade filter, renderingar och liknande). Annars ser det toppen ut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-29 18:51

Håller med @tooobe, 880kr gör ingen skillnad i vardagsarbete.
Det finns ett mätverktyg för prestanda på macar, Geekbench. De har testat 2.0 och 2.6:an som ger 7136 resp 7648 poäng. En MBP från 2009 ger ca 3100 poäng för att få det i proportion.

Istället för AppleCare hade jag valt en AirPort Time Capsule – 2 TB för TimeMachine om du nu inte redan har en dvs.

För övrigt är det mycket dator för pengarna, och 13" MBPr har runt 8% rabatt vilket får ses som mycket i sammanhanget.

1
Bevaka tråden