Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brother DCP-7055W installation

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-11-28 21:01

Har läst konfigurationen hur man ska installera den trådlöst, men det står tycker jag en massa mungo jumbo som verkar inveklat att utföra, jag trodde att det var enkelt att installera skrivaren för vad jag läst så ska Brother skrivarna vara Mac vänliga, finns det någon här som har installerat en sådan här skrivare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 22:07

Det borde stå i manualen steg-för-steg hur du ska göra. Var fastnar du någonstans, vad är det du inte förstår? Lättare att hjälpa dej om vi vet hur långt du kommer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 22:14
Ursprungligen av Tarok:

Har läst konfigurationen hur man ska installera den trådlöst, men det står tycker jag en massa mungo jumbo som verkar inveklat att utföra, jag trodde att det var enkelt att installera skrivaren för vad jag läst så ska Brother skrivarna vara Mac vänliga, finns det någon här som har installerat en sådan här skrivare.

Jag har en 7070DW som har samma nätverksfunktioner. Vill minnas att det var enkelt och rättframt att installera. Jag tror att jag först anslöt den en gång via nätverkskabel, då dyker den nog bara upp.

För trådlös anslutning använd menyerna på skrivaren för att få den att söka efter trådlösa nätverk i närheten, välj ditt eget nätverksnamn (SSID) och skriv in lösenordet direkt på skrivaren (men DET är dock pilligt att bokstavera sig igenom med bara upp/ned pilar om lösenordet är långt)
Exakt hur du gör står på sidan 22 i snabbguiden:
http://download.brother.com/welcome/doc002760...
(På sidan 23 om du har en router med en knapp för Wifi-protected setup - då slipper man knappa in lösenordet)

Senaste drivrutin till OS X 10.9 finns här. Du kan strunta i all annan Brother-programvara om du vill. Jag har istället använt Bildinsamling.app för skanning, funkar bra. Men då är det smidigare med trådat nätverk som går fortare om man ska skanna mycket.

Du kan komma åt inställningar i skrivaren via en webläsare. Då knappar du in det interna ip-nummer som routern delat ut (vanligtvis något 192.168.x.x eller 10.0.x.x) och loggar in med Användarnamn: admin Lösenord: access. Om du inte vet IP-adressen kan du få fram den via menyn direkt på skrivaren: Maskininformation > Nätverksinst. och tryck print. Den får vanligtvis olika ip-nummer vid trådlös respektive trådad anslutning.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-11-28 22:36
Ursprungligen av kenjon:

Det borde stå i manualen steg-för-steg hur du ska göra. Var fastnar du någonstans, vad är det du inte förstår? Lättare att hjälpa dej om vi vet hur långt du kommer...

Har inte ens kopplat in den än, misslyckades med att få en HP skrivare att fungera trådlöst och efter det har jag ångest värre än Bergman överhuvudtaget har haft, så därför tänkte jag fiska lite här innan jag ger mig på skrivaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 23:24

Finns inget att tveka inför! Kör på så får du återkomma om du snubblar. Och nä, han den där Ingmar B hade nog inte heller fixat att installera trådlöst bara sådär

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-12-03 22:25

Trådlöst

Ursprungligen av IngoX:

Finns inget att tveka inför! Kör på så får du återkomma om du snubblar. Och nä, han den där Ingmar B hade nog inte heller fixat att installera trådlöst bara sådär

Nä du det gick åt helvete, programvaran fungerar genom USB men trådlöst nej nej, det står att man ska klicka sig fram på skrivaren tills man kommer fram till att man ska trycka på WPS/AOSS på routern och då ska dom hitta varandra men och då lägger det interna trådlösa nätverket av och jag måste starta om det, har Telia Thomson.
Fattar inte att det ska vara så jäkla svårt för dom här att bara fungera, synd att inte Apple tillverkar skivare då skulle livet vara enklare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 22:42

Försök då istället att söka efter nätverket och knappa in lösenord manuellt, som det beskrivs på sidan 22 i guiden.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-12-05 20:43

Brother DCP-7055W installation

Ursprungligen av IngoX:

Försök då istället att söka efter nätverket och knappa in lösenord manuellt, som det beskrivs på sidan 22 i guiden.

Nu har jag fått connection Ok, men när jag försöker att skriva ut så går det inte det står att skrivaren är nedkopplad, jag kunde inte använda Cd-skivan för nytt System så det som står på sidan 31 vet jag inte hur jag ska göra plus att när jag skrev ur network konfiguration so vissa inget ip adress bara 0.0.0.0 vet inte om det har någon betydelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-06 00:03
Ursprungligen av Tarok:

Nu har jag fått connection Ok, men när jag försöker att skriva ut så går det inte det står att skrivaren är nedkopplad, jag kunde inte använda Cd-skivan för nytt System så det som står på sidan 31 vet jag inte hur jag ska göra plus att när jag skrev ur network konfiguration so vissa inget ip adress bara 0.0.0.0 vet inte om det har någon betydelse.

Connection OK låter bra men ip-adress 0.0.0.0 är inte bra. Men jag hoppas att du bara såg på fel ställe på utskriften med Network Configuration, står mycket irrelevant info där.

När du ska ansluta till skrivaren föreslår jag att du struntar i CD-skivan från Brother och gör det på Apples inbyggda vis, för då är det riktigt enkelt, bara skrivaren finns på nätverket. Till att börja med förutsätter jag att du har en skrivardrivrutin installerad eftersom du redan lyckats skriva ut via USB.

• Öppna Systeminställningar > Skrivare och skannrar
• Du kommer se en skrivare DCP-7055W men det är den du installerade för utskrift via USB. Väljer du den får du ju helt riktigt meddelande att den ej är ansluten. Du behöver lägga till ytterligare en skrivare för utskrift via trådlösa nätverket:
• Tryck på plustecknet (1) och i det nya fönstret borde du kunna välja din skrivare (2). (Bonjour är Apples namn för teknik för nätverksenheter att hitta och hälsa på varandra)

Men allt detta förutsätter ju att skrivaren är ansluten till ditt nätverk, och det är den inte med IP-adress 0.0.0.0. Men som sagt, har du verkligen sett på rätt ställe på utskriften, där det står "IP-adress (via DHCP)" Det finns många nätverksfunktioner som inte är inställda alls (t.ex att man ska kunna maila till skrivaren) och då står det 0.0.0.0 som server, vilket det skall. Men vi har ju olika modeller av skrivare (ser nu att din inte har trådbundet nätverk) så jag är inte säker på att rapporterna ser lika ut.

Men enligt långa manualen ser jag att du till exempel kan dubbelkolla att du är ansluten till ditt eget trådlösa nät genom skrivarens menyer 3.Nätverk > 5.WLAN Status > 3.SSID och då ska du känna igen namnet på ditt eget nätverk. Annars får du återställa nätverksinställningar och börja om med skrivarens inbyggda guide.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-12-11 20:58

Hejsan
Som sagt jag har inte installerat från Cd-skivan utan laddat ner dom nya från Brother, att lägga till skrivaren som trådlöst går inte den finns bara inte, på utskriften Network Config finns inte det du skrev IP-adress (via DHCP) men IP Address 0.0.0.0 (set manually), och längst ner på Name (SSID) finns mitt trådlösa nätverk med så någon form av kontakt har dom men är det bara routern som har kontakt och det är där man ska in och jävlas, har Telia Gateway.

1
Bevaka tråden