Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra ritprogram som funkar både i Mac och Windows önskas

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en längre tid använt det helt fantastiska programmet TouchDraw när jag gör ritningar på jobbet. Detta program finns bara till Mac och iPad oturligt nog. Utvecklarna lovade tidigare att göra en Windowsversion också men pga av oväntat låg försäljning så har de inte längre råd att fullfölja.

Eftersom jag inte är ensam på firman och då alla andra bara kör PC så är jag därför ute efter ett alternativ som inte kostar skjortan.

Kraven är att det skall gå att göra ritningar med olika lager på ett enkelt men snyggt sätt. Programmet får gärna vara webbaserat, men ett "riktigt" program är också helt ok så länge det är plattformsöverskridande.

Om ovanstående inte går att lösa så är kravet istället att filerna åtminstone kan sparas i SVG-, t2d- eller vdx -format så att jag kan öppna dessa i TouchDraw och tvärt om.

Det måste också gå att importera pdf- och bildfiler till programmet. Till sist är det också nödvändigt att kunna skapa egna "stenciler", alltså egna figurer som enkelt kan dras ut till respektive lager.

TouchDraw finns här: www.elevenworks.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 23:22

När jag såg TouchDraw tänkte jag på Omnigraffle, men det finns ju också bara till OSX/iOS. Men det ledde några googlehopp vidare till Balsamiq (OSX, Win och web) och Axure (OSX och Win).
Vet dock inte om det passar för den typ ritningar du gör?

Ser mer ut att vara för att rita diagram och illustrationer än renodlade ritningar.

  • Medlem
  • 2013-11-29 11:17
Ursprungligen av IngoX:

När jag såg TouchDraw tänkte jag på Omnigraffle, men det finns ju också bara till OSX/iOS. Men det ledde några googlehopp vidare till Balsamiq (OSX, Win och web) och Axure (OSX och Win).
Vet dock inte om det passar för den typ ritningar du gör?

Balsamiq och Axure är program för att göra GUI-prototyper, och kanske inte riktigt vad TS hade tänkt sej...

SketchUp — hur ar det med 2D-funktionerna nufortiden?

Budget? Autocad och Archicad funkar ju bra bade pa win och mac...

Beroende på exakt vad du vill göra så borde Xfig klara av det du frågar efter.

Ursprungligen av johan_tanying:

SketchUp — hur ar det med 2D-funktionerna nufortiden?

Budget? Autocad och Archicad funkar ju bra bade pa win och mac…

Om man inte har någon budget alls, och gillar AutoCAD, som jag inte gör, så finns ju alltid Dassault DraftSight, som kan sägas vara en gratis AutoCAD LT-klon. Den till och med använder AutoCAD's DWG/DXF filformat som eget format. För rudimentärt för mina behov, men ganska bra att ha när man får en fil av tveksam kvalité att försöka överföra i någon riktning. Finns för alla större OS, inklusive Mac och WIndows. Sök på "DraftSight Download".

Och som sagt - kanske någon som kan SketchUp tala om hur 2D-funktionerna ser ut nuförtiden? Jag har fått intrycket att det börjar hända något på den fronten. (Själv kör jag alltså ArchiCad sen många år och har inte sett någon anledning att sätta mig in i SU).

Ursprungligen av IngoX:

När jag såg TouchDraw tänkte jag på Omnigraffle, men det finns ju också bara till OSX/iOS. Men det ledde några googlehopp vidare till Balsamiq (OSX, Win och web) och Axure (OSX och Win).
Vet dock inte om det passar för den typ ritningar du gör?

Nej, dessa program verkar inte alls vara för att göra ritningar.

Ursprungligen av johan_tanying:

SketchUp — hur ar det med 2D-funktionerna nufortiden?

Budget? Autocad och Archicad funkar ju bra bade pa win och mac...

3D har jag inget behov av alls, så Sketchup går bort.

Ursprungligen av johan_tanying:

SketchUp — hur ar det med 2D-funktionerna nufortiden?

Budget? Autocad och Archicad funkar ju bra bade pa win och mac...

De sistnämnda programmen är helt klart överkurs. Jag har bara behov av att göra 2D-ritningar av enklare snitt.

Ursprungligen av TouchCAD:

Om man inte har någon budget alls, och gillar AutoCAD, som jag inte gör, så finns ju alltid Dassault DraftSight, som kan sägas vara en gratis AutoCAD LT-klon. Den till och med använder AutoCAD's DWG/DXF filformat som eget format. För rudimentärt för mina behov, men ganska bra att ha när man får en fil av tveksam kvalité att försöka överföra i någon riktning. Finns för alla större OS, inklusive Mac och WIndows. Sök på "DraftSight Download".

Även DraftSight känns onödigt avancerad för mina behov, mina ritningar skall endast användas för att illustrera tankarna i offerter.
Det viktigaste är att det går snabbt att göra en ritning, men ändå att den ser schysst ut.

Ursprungligen av kjellebelle:

Även DraftSight känns onödigt avancerad för mina behov, mina ritningar skall endast användas för att illustrera tankarna i offerter.
Det viktigaste är att det går snabbt att göra en ritning, men ändå att den ser schysst ut.

Det var nog mer en kommentar till de som börjar prata om program för många tusen kronor. Om du är intresserad av CAD till ett billigt pris och det räcker med 2D, så skulle jag exemplevis kika på TurboCAD's enklaste modell (http://www.turbocad.com/TurboCAD/TurboCADMac/...) , ett franskt program som heter RealCADD (http://www.adx-online.com/realcadd/realcaddus...), eller MacDraft (http://www.microspot.com/products/macdraft/). Alla dessa ligger nära traditionerna som grafiska Macprogram brukar fungera. Du vet hur man gör, oftast, genom att bara gissa, för du har sett det tidigare.

Fick höra av utvecklaren till TouchDraw att det verkar som det blir en PC-version trots allt, med andra ord väntar jag lite eftersom ingen av de jag nu tittat på kommer i närheten hur enkelt och lättanvänt det programmet är. Tack för all feedback!

1
Bevaka tråden