Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuktmätare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-11-27 23:24

Jag har letat efter en mätare för mätning av fukt och temperatur i luft, som kan lagra mätvärden (datalogger). Jag har två mätare som i princip är vad jag söker, problemet är att de bara är gjorda för Windows. Är det någon som vet om man kan ladda hem drivrutiner så att de kan tankas av även till en Mac? Eller om det finns andra mätare som är gjorda för att fungera med Mac?
De mätare som jag hittade var hos Kjell&Co ("Datalogger", artikelnr 48674) och Clas Ohlson ("Temperatur- och fuktlogger", artikelnr 36-4208-1).

Hälsningar
Olof Åkesson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 15:50

Hur använder du dessa mätare? Kopplar du in dem 1 ggr per år och ser över datan eller behöver du avläsningar ofta?

  • Medlem
  • 2013-11-28 20:23
Ursprungligen av kladda:

Hur använder du dessa mätare? Kopplar du in dem 1 ggr per år och ser över datan eller behöver du avläsningar ofta?

Min tanke är att ha mätaren i krypgrunden i mitt fritidshus. Jag vill ha koll på att fuktkvoten inte blir för hög och hur den varierar under året. Hur ofta jag vill ta ut mätaren och tanka ur data vet jag inte, men kanske en gång per månad. Möjligen oftare under nån kritisk period av året. Men oavsett hur ofta jag tankar ur data från mätaren behövs ju drivrutiner för Mac om jag ska kunna tanka ur den till min egen dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-29 01:42
Ursprungligen av Oloak:

Min tanke är att ha mätaren i krypgrunden i mitt fritidshus. Jag vill ha koll på att fuktkvoten inte blir för hög och hur den varierar under året. Hur ofta jag vill ta ut mätaren och tanka ur data vet jag inte, men kanske en gång per månad. Möjligen oftare under nån kritisk period av året. Men oavsett hur ofta jag tankar ur data från mätaren behövs ju drivrutiner för Mac om jag ska kunna tanka ur den till min egen dator.

Nja, behövs är inte nödvändigtvis rätt ord. Jag har en Telldus NET och en sensor i min krypgrund som mäter åt mig var 10e minut.
Allt skickas sedan till min telefon eller dator. Att det ska finnas en mjukvara som är klient-baserad 2013 är nog mer ovanligt än en webbaserad mjukvara. Om du har ett vägguttag i grunden, kanske kan detta vara något för dig: LÄNK
Att tanka in varje månad för att inse att fukt halten varit för hög, i efterhand, känns dumt. Ganska mycket jobb för att få fram reslutat också? Bättre att vara "on top of it"?

1
Bevaka tråden