Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avaktivera flash i Safari

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-11-27 18:16

Hej!

I och med Mavericks så hade Apple själva avaktiverat flash i sin webbläsare, men jag fick idag upp en ruta som bad mig att uppdatera flash vilket jag gjorde. Tyvärr så sabbade även detta strömspararläget i Safari. Så jag undrar om någon av er vet hur man kan återaktivera det? Tidigare så använde jag mig av pluginen ClickToFlash men jag tycker att apples egna var mycket bättre eftersom att man då fick se en "fryst" bild av det som man kunde kolla på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 18:36
Ursprungligen av mojitoo:

Hej!

I och med Mavericks så hade Apple själva avaktiverat flash i sin webbläsare, men jag fick idag upp en ruta som bad mig att uppdatera flash vilket jag gjorde. Tyvärr så sabbade även detta strömspararläget i Safari. Så jag undrar om någon av er vet hur man kan återaktivera det? Tidigare så använde jag mig av pluginen ClickToFlash men jag tycker att apples egna var mycket bättre eftersom att man då fick se en "fryst" bild av det som man kunde kolla på.

Jag känner inte till funktionen där man ser en "fryst" bild. Men i Safari 7.0 kan man för Flash eller andra insticksfiler, blockera, tillåta eller få en fråga att tillåta beroende på besökt websida. Då får man ett sådant här meddelande istället för Flash-innehåll:

I Safaris Inställningar > Säkerhet > Internetinsticksfiler > Hantera webbplatsinställningar

Om du behöver avinstallera Flash finns instruktioner här:
Uninstall Flash Player | Mac OS

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-11-27 19:52
Ursprungligen av IngoX:

Jag känner inte till funktionen där man ser en "fryst" bild. Men i Safari 7.0 kan man för Flash eller andra insticksfiler, blockera, tillåta eller få en fråga att tillåta beroende på besökt websida. Då får man ett sådant här meddelande istället för Flash-innehåll:
I Safaris Inställningar > Säkerhet > Internetinsticksfiler > Hantera webbplatsinställningar

Om du behöver avinstallera Flash finns instruktioner här:
Uninstall Flash Player | Mac OS

Okej, den inställningen har jag redan hittat. Den skapar som sagt en vit bild vilket jag inte tycker om. Det bild som jag menade var följande

Det ironiska är att den fungerar bra här på 99 även efter uppdateringen medan den inte alls fungerar på Aftonbladet längre. Så jag vet inte om jag bara har råkat att godkänna några sidor av någon anledning, man borde ju kunna hitta inställningarna till den där vyn kan jag tycka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 20:09

Ha - den strömspararfunktionen kände jag inte till, tack! Kör jämt med KlickToPlugin
Den här funktionen verkar även funka på en stationär iMac och kan ju på sätt och vis ersätta KlickToFlash, men jag tycker också det är ganska skönt att slippa se reklamen överhuvudtaget. Väldigt sällan jag blir nyfiken och klickar när man bara ser vitt

Ursprungligen av mojitoo:

Så jag vet inte om jag bara har råkat att godkänna några sidor av någon anledning, man borde ju kunna hitta inställningarna till den där vyn kan jag tycka

Antagligen har du råkat godkänna Flash på Aftonbladet.se, verkar som man då måste gå in och radera från tillåtlistan som du hittar här:

1
Bevaka tråden