Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Pages suger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 14:20

Jag är nöjd med Mavericks - men långt ifrån nöjd med nya versionen av Pages.

För det första så är jag irriterad på att Apple dolt en massa vanliga funktioner och i sin minimalistiska designiver lagt t ex stilmallarna i en korkad dropdownlist vilket skapar en hel massa onödiga extraklick för att hitta format. På samma sätt så är mallsidorna svårare och krångligare att komma åt än förut (gäller även Keynote). Jag ogillar dessutom starkt den kontextberoende högermenyn där Apple väljer vilka verktyg jag ska se snarare än att jag själv får välja.

Hela gränssnittet i de nya iWorkprogrammen känns som om Apple sneglat på någon gammal Officeversion - med ett antal korkade knappar för vanliga funktioner och minimal kontroll för användare.

Och vad än värre är - gamla mallar som skapats med tidigare versioner av Pages blir plötsligt helt uppfuckade. Loggor försvinner och bilder flyttar sig.

Att t ex lägga in en logga i sidhuvud/sidfot är mer eller mindre omöjligt - och när man väl lyckas lägga in bilden så går den inte att markera.

Programmet kraschar dessutom ideligen.

Apple - gör om och gör rätt.

Tror nog att det är många som redan klagat då jag kände som du

Vad gäller verktygsfältet, så kan man sedan sista uppdateringen, välja själv vad som skall synas genom ett högerklick i verktygsfältet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 15:07

Ja, det är en liten förbättring MalcolmX. Men det är trist att Apple sabbar ett väl fungerande program. Mest av allt blir jag frustrerad över mallhanteringen, formaten och buggarna i sidfot/sidhuvud.

Jag tror det är dax för en ny sektion här på 99mac: "... suger" - sektionen

Jag kan förstå att folk är missnöjda med vissa förändringar, jag är det också, men för det behöver man inte skapa en ny tråd vartenda gång. Nä nu blev jag sur - tråden borde räcka

Vad gäller Pages så har ju Apple sagt att de saker som inte finns med i nya Pages, Numbers och Keynote kommer läggas till i efterhand med uppdateringar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 16:33

Jag är inte här så ofta, Mymac4ever. Så jag hade inte koll på den tråden, sökte däremot utan framgång efter någon Pages/Mavericks-tråd. Så det fick bli en egen tråd.

Problemet med Pages är som sagt inte bara att det fattas en massa funktionalitet utan även att programmet inte funkar ordentligt. Och sedan kan man fråga sig varför man tar bort saker i en version för att sedan lägga tillbaka dem i kommande uppdateringar. Det känns som ett tämligen ogenomtänkt, strategiskt beslut.

Problemet är att Apple skrämmer bort förstahandsanvändare av programmen när de inte är färdiga. Även vi som använt dem i flera år (inklusive undertecknad) kommer att leta efter alternativ - om inte ett program gör jobbet så har varken jag eller de flesta andra tid att vänta på en eventuell fix i en kommande uppdatering.

Ursprungligen av rasta:

Problemet med Pages är som sagt inte bara att det fattas en massa funktionalitet utan även att programmet inte funkar ordentligt. Och sedan kan man fråga sig varför man tar bort saker i en version för att sedan lägga tillbaka dem i kommande uppdateringar. Det känns som ett tämligen ogenomtänkt, strategiskt beslut.

De ville göra alla versionerna av Iwork-programmen lika varandra och erbjuda samma funktioner oavsett plattform och fick därför backa några versioner lite för att hamna på samma nivå i tid. Nu har de en ny gemensam grund som de lovat att bygga vidare på. Om det här beslutet får man tycka vad man vill, tänkte bara ifall någon missat anledningen till varför det är som det är.

Jag tycker jag läst nånstans att det ska gå att ha både den gamla och den nya versionen av Pages i Mavericks. Om man råkat öppna filer med nya o vill ha tillbaka dem i det gamla formatet så ska det också gå att fixa. Kommer inte ihåg dock om det är Apple som berättat detta eller om jag läst det ngn annanstans.

Voila! Cult of Mac har svaret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 16:59
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag tycker jag läst nånstans att det ska gå att ha både den gamla och den nya versionen av Pages i Mavericks. Om man råkat öppna filer med nya o vill ha tillbaka dem i det gamla formatet så ska det också gå att fixa. Kommer inte ihåg dock om det är Apple som berättat detta eller om jag läst det ngn annanstans.

Voila! Cult of Mac har svaret

Toppen, tack!

Ska testa det.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag tycker jag läst nånstans att det ska gå att ha både den gamla och den nya versionen av Pages i Mavericks. Om man råkat öppna filer med nya o vill ha tillbaka dem i det gamla formatet så ska det också gå att fixa. Kommer inte ihåg dock om det är Apple som berättat detta eller om jag läst det ngn annanstans.

Voila! Cult of Mac har svaret

99mac har också skrivit om det, jag närmare bestämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 17:12
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

De ville göra alla versionerna av Iwork-programmen lika varandra och erbjuda samma funktioner oavsett plattform och fick därför backa några versioner lite för att hamna på samma nivå i tid. Nu har de en ny gemensam grund som de lovat att bygga vidare på. Om det här beslutet får man tycka vad man vill, tänkte bara ifall någon missat anledningen till varför det är som det är.

Tack för infon, Ida.

Jo, jag misstänkte att det var något sånt. Men jag tycker Apples strategi är sällsynt dålig.

Jag kommer aldrig att skriva offerter/fakturor eller liknande dokument i min mobil. Jag har inte heller behov av att göra avancerade presentationer från grunden i en iPad.
Det är fullt tillräckligt att kunna öppna dokumenten i mobila devices - och det har man kunnat göra länge, även i iWork 09.

Att mobilanpassa information och innehåll går ut på att välja ut relevant information för varje enskild situation - så bör det även vara med features i ett program.

Hoppas inte Adobe får samma idé - vore inte så kul om Photoshop i nästa version bantades så att programmet fick endast de funktioner som finns i PS Express för iPhone…

1
Bevaka tråden