Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringsbolag: Farligt att ladda mobilen på natten

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En lägenhet förstördes vid en brand orsakad av en Ipod på laddning. Ingen skadades som tur var, men nu varnar försäkringsbolaget If för att ladda sina mobila enheter på natten.

Läs hela artikeln här

När ska man annars ladda den om inte på natten?

Ursprungligen av Johan S:

När ska man annars ladda den om inte på natten?

För den som känner sig nervös är det kanske läge att sova med en brandfilt till hands och fungerande brandvarnare? Själv oroar jag mig inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 12:44

Det hela beror också på HUR man laddar sina enheter. Har man dem ex i närheten av gardiner och andra tyger är nog risken mycket högre.

Egentligen kan väl alla former av transformatorer kortsluta och orsaka brand? Just batterier och batteriladdare är kanske en högriskgrupp (i sammanhanget).

Värt att tänka på hur / var man placerar saker dock.

Min sambos laddare vet jag blir ganska varm när hon laddar mobilen/ipad'en, så nu jagar vi en sedvanlig "smal" laddare som i vårt fall inte blir varm alls.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

För den som känner sig nervös är det kanske läge att sova med en brandfilt till hands och fungerande brandvarnare? Själv oroar jag mig inte.

Varför inte förebygga och linda in hela telefonen i brandfilten innan man sätter den på laddning.
Eller lägga den i ett glas vatten - då kan den garanterat inte börja brinna
/m

Då borde tillverkarna av telefoner, bl.a Apple, göra telefoner som inte måste laddas varje natt!

Ursprungligen av robertkarlsen:

Då borde tillverkarna av telefoner, bl.a Apple, göra telefoner som inte måste laddas varje natt!

Vilket inte alls är något problem. Problemet ligger i att ingen vill köpa en smartphone som väger ett halvt kilo, eller en telefon som inte har 3G/4G etc.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Då borde tillverkarna av telefoner, bl.a Apple, göra telefoner som inte måste laddas varje natt!

Jag tror att om tillverkarna kunde så skulle de, tror helt enkelt inte att det finns bättre batterier än. En Iphone som inte behöver laddas varje natt skulle nog inte vara så väldigt olikt min gamla Nokia 3110 vad gäller funktioner.

Ursprungligen av pmarriott:

Vilket inte alls är något problem. Problemet ligger i att ingen vill köpa en smartphone som väger ett halvt kilo, eller en telefon som inte har 3G/4G etc.

Minns Ra145:an. Den vägde 12 kilo och hade batterier stora som mjölkpaket. Inte gick den längre på en laddning än dagens mobiler:)

Ursprungligen av robertkarlsen:

Då borde tillverkarna av telefoner, bl.a Apple, göra telefoner som inte måste laddas varje natt!

Tyvärr händer det inte mycket med utvecklingen för just batteri. Kanske har man sprungit in i en vägg vad gäller möjligheten att utveckla det mer...men jag håller med om att något borde hända för nu är det ju löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 15:55
Ursprungligen av Redaktionen:

En lägenhet förstördes vid en brand orsakad av en Ipod på laddning. Ingen skadades som tur var, men nu varnar försäkringsbolaget If för att ladda sina mobila enheter på natten.

Det är EN lägenhet som förstörts. Med tanke på hur många laddar telefonen på nätterna är risken att drabbas obefintlig. Fattar inte att försäkringsbolaget gör en så stor sak av det.

De får inte bli blöta och inte matas på natten. Hmm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-27 20:36
Ursprungligen av timofej:

Det är EN lägenhet som förstörts. Med tanke på hur många laddar telefonen på nätterna är risken att drabbas obefintlig. Fattar inte att försäkringsbolaget gör en så stor sak av det.

Exakt så.

Det är samma scenario när en del som har problem med sin iPhone/iPad, kanske ett måndags-ex, skriver av sin frustration/irritation på nätet. Då är det helt plötsligt helt fel på produkten, den är kass. Det faktum att det kanske är mindre en 1% av de tillverkade produkterna som lider av användarens upplevda problem tas det inte hänsyn till. Produkten är kass.

Ergo, det är de missnöjda som hörs. Övriga, som är i gigantiskt majoritet vara myser med sin väl fungerande produkt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

De får inte bli blöta och inte matas på natten. Hmm...

Den liknelsen är det kanske en del här inne som inte kopplar, filmen är trots allt snart 30 år gammal

jag har min iphone på laddning liggandes i sängen under lakanet varje natt. (kör sleep cycle alarm clock). hoppas de har fel så jag kan fortsätta göra på detta sätt.

och nu blev jag sugen på att se gremlins igen också..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 21:10

Såg Gremlins på BluRay för inte så länge sedan. Håller måttet ännu!

Ursprungligen av Segas:

Tyvärr händer det inte mycket med utvecklingen för just batteri. Kanske har man sprungit in i en vägg vad gäller möjligheten att utveckla det mer...men jag håller med om att något borde hända för nu är det ju löjligt.

Det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi som kan lagras i en viss mängd och typ av massa. Precis som att det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi det går åt för att sända en viss typ av radiovågor med en viss räckvidd. Det som kan utvecklas är hur strömsnåla övriga kretsar i telefonen kan göras.

Eller se det så här: Trots de senaste tusen åren av utveckling kan vi fortfarande inte få in ett kilo vatten på mindre än ca 1 liters volym.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi som kan lagras i en viss mängd och typ av massa. Precis som att det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi det går åt för att sända en viss typ av radiovågor med en viss räckvidd. Det som kan utvecklas är hur strömsnåla övriga kretsar i telefonen kan göras.

En utomordentlig förklaring till min "vägg".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-28 13:38

Det är väl ingen nyhet att elektrisk ström kan orsaka eldsvådor? Kortslut, överbelasta eller låt enheten bli tillräckligt varm pga dålig ventilation så händer sånt här. Eller kör med piratprylar som är rent livsfarliga.

Varje natt laddas ett antal miljoner mobiler, och nu har det börjat brinna i/av elektroniken. Ett fall!
Själv är jag mer oroad över alla dessa ljus som tänds så här års. Samt piratladdare...

Jag har märkt att laddaren till min iPad2 svalnar när batteriet är fulladdat, jag antar att det är en säkerhetsgrej i iaf den originalladdaren(klossen som liknar gamla Airport express).

Hur är det med de nya platta "eurokontakt"- laddarna, funkar de på samma vis?

Jag försöker iaf i möjligaste mån ladda iPad'en i dockan o oftast över dagen

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har märkt att laddaren till min iPad2 svalnar när batteriet är fulladdat, jag antar att det är en säkerhetsgrej i iaf den originalladdaren(klossen som liknar gamla Airport express).

Hur är det med de nya platta "eurokontakt"- laddarna, funkar de på samma vis?

Jag försöker iaf i möjligaste mån ladda iPad'en i dockan o oftast över dagen

När batteriet slutat ladda behöver laddaren inte arbeta längre, dvs ingen last = ingen värmeutveckling.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-04 09:15

?Att sluta ladda enheter på natten ger samma effekt som att ta bort övergångsställen där de flesta blir påkörda.

Allting som är anslutet till elektricitet kan potentiellt fatta eld vid varje enskild tidpunkt. Sålunda bör man för att vara helt säker knalla ut och slå av huvudströmbrytaren vid elmätaren när man går och lägger sig och lämnar hemmet. Om man vill vara helt säker dvs.
Jag vidhåller att det är rimligt säkert med moderna mobilladdare så länge det inte är billigt skräp.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi som kan lagras i en viss mängd och typ av massa. Precis som att det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi det går åt för att sända en viss typ av radiovågor med en viss räckvidd. Det som kan utvecklas är hur strömsnåla övriga kretsar i telefonen kan göras.

Eller se det så här: Trots de senaste tusen åren av utveckling kan vi fortfarande inte få in ett kilo vatten på mindre än ca 1 liters volym.

Det är sant med dagens typ av batterier men det pågår ju intensiv forskning kring superkondensatorer och ny batteriteknik. Din jämförelse med vattnet är därför inte helt korrekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-04 19:41

Fjällan hade idag läst eller hört ett reportage där ett försäkringsbolag, minns ej vilket, nu genomförde en utvärdering av detta vilket absolut kunde mynna ut i att ifall man utsätts för en sådan här situation med en laddare så täcker inte försäkringen det.

Bedrövligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-04 20:48

Upp till var och en att göra en riskbedömning angående laddning av mobilbatterier mmm under nattetid när man sover. Spelar ingen roll vad andra säger eller vad man läser samt vad man ska förvänta sig av original laddare från tillverkarna. Olyckor sker faktiskt mer än i detta enstaka fall. Så beslutet vilar hos varje enskild individ. Försäkringsbolagen upplyser om detta så då tycker jag att man till viss del får ta det till sig och fatta sitt eget beslut om man är vuxen. Sedan om dom upplyser för att försöka hitta en kryphål att slippa betala ut ersättning det är ju en annan femma.

Jag försöker undvika laddning av mobil mm..under natten kalla mig försiktig, varsegoo

Senast redigerat 2013-12-04 21:12

Glöm inte bort systertråden http://www.99mac.se/forum/t/302992-flera-usb-... och då i synnerhet länken till IDG som @FreddeB tipsade om: http://www.idg.se/2.1085/1.535700/sa-livsfarl...
Det är skillnad på laddare och laddare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-04 21:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Glöm inte bort systertråden http://www.99mac.se/forum/t/302992-flera-usb-... och då i synnerhet länken till IDG som @FreddeB tipsade om: http://www.idg.se/2.1085/1.535700/sa-livsfarl...
Det är skillnad på laddare och laddare...

Helt klart skillnad mellan laddarna där har man ett stort ansvar som individ om man väljer en piratladdare. Då får man faktiskt skylla sig själv om det brinner och man står utan ersättning.
Hoppas försäkringsbolagen ser det på samma sätt men troligtvis svårt att bevisa vilken laddare (original-pirat) när man står i aska med en helt utbränd lägenhet eller hus. Så risken finns att försäkringsbolagen garderar sig och på sikt och blir mer restriktiva vid utbetalningar. Vårt användarmönster av internettools har ju förändrats drastiskt senaste åren med läsplattor och smartphones i sängen och laddning av dessa säkert under mångas kuddar.

Ursprungligen av cubeis:

Upp till var och en att göra en riskbedömning angående laddning av mobilbatterier mmm under nattetid när man sover.

Jag försöker undvika laddning av mobil mm..under natten kalla mig försiktig, varsegoo

Om man inte bor ensam i villa långt från andra hus, så är det förstås också så att man utsätter andra i familjen, boende i huset eller närboende för brandfara om man inte har en sund strategi. Men är batteriladdning ens i närheten att vara ett större hot än många andra apparater och elinstallationer som "var och en" har i sin bostad? Allt onödigt kan man ju avstå från i alla fall. Och det är väl inte väldigt svårt att undvika nattladdning genom att ha 2 laddare t ex, en hemma och en på jobbet.

Jag använder appen Sleep Cycle som uppmanar användaren att ha laddaren i och lägga iPhonen i sängen (för att appen ska känna av kroppsrörelser). Det tänker jag inte göra, utan jag laddar telefonen på kvällen innan.

Ursprungligen av pmarriott:

Allting som är anslutet till elektricitet kan potentiellt fatta eld vid varje enskild tidpunkt. Sålunda bör man för att vara helt säker knalla ut och slå av huvudströmbrytaren vid elmätaren när man går och lägger sig och lämnar hemmet. Om man vill vara helt säker dvs.

Eller så överdriver man inte, utan stänger ned sådant som inte behöver vara på.

Bevaka tråden