Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackintosh + dual monitors = olika färger (mavericks) HJÄLP?!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-11-26 20:52

Hej!

Jag har 2st DELL 2713HM skärmar som jag har kopplade till min hackintosh (grafikkort: GeForce GTX 660), har testat ALLT, bytt kablage (testat andra dvi kablar, testat hdmi kabel, vga kabel, bytt plats på dem 2 skärmarna och bytt på kablarna, ändrat färger på skärmarna så att dem skall matcha, kalibrerat med inbyggda kalibreringen för Mac som finns i mavericks).

Ha i åtanke att jag har bytt ut skärmen FYRA gånger eftersom att färgerna har varit olika varje gång jag fått ny skärm! Första gången var skärm #2 (dvs inte min "primära skärm") lite grön i den vita färgen. Andra gången var den lite gul i den vita färgen, 3e gången var den lite mer blå och kall i den vita färgen. Och nu denna NYA skärmen som jag precis fått hem är OCKSÅ kall och lite mer grå/blå i den vita färgen jämfört med den primära.

På den primära skärmen så lyser den vita verkligen upp och är VIT. På den sekundära skärmen är det vita lite mer grått/kallt(inte lika sköna och varma färger), samt att den är lite dov i ljuset.

Som jag sa innan har jag testat ALLT.

DELL har ju ett kalibreringsprogram, men endast för PC tydligen, inget för mac.

Vad bör jag göra? vill ju ha klara färger på båda mina skärmar. Det är STOR skillnad mellan dem på färgerna! Vet inte hur jag ska göra för att få till det?

Hjälp uppskattas, mycket!

Tack.

Kalibrera med riktigt kalibreringsverktyg kanske ?
finns kanske någon vänlig själv på forumet som kan låna eller hyra ut åt dig

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-11-26 21:29
Ursprungligen av disktant:

Kalibrera med riktigt kalibreringsverktyg kanske ?
finns kanske någon vänlig själv på forumet som kan låna eller hyra ut åt dig

Det vore grymt! vart får jag tag på det då? Jag har ingen susning! tror du att det är fel på kalibreringen eller skärmen i sig? eftersom färgerna diffar som fan.

Ursprungligen av jontah:

Det vore grymt! vart får jag tag på det då? Jag har ingen susning! tror du att det är fel på kalibreringen eller skärmen i sig? eftersom färgerna diffar som fan.

Kan tänka mig att billigare skärmar diffar i regel, har inga direkta erfarenheter förutom dom två
17" Dell jag har på jobbet, dom är helt olika i färgerna

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-11-26 21:48
Ursprungligen av disktant:

Kan tänka mig att billigare skärmar diffar i regel, har inga direkta erfarenheter förutom dom två
17" Dell jag har på jobbet, dom är helt olika i färgerna

Dessa är rätt dyra (kostar nästan 5000kr styck och är 2560 x 1440 resolution.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-11-26 22:03

Okej 3990 verkar dem vara nere på nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

Här har du den iaf!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-11-26 22:45

Mitt bästa tips är väl också att köpa ett hårdvarukalibrereringsverktyg och låta den ställa in färgerna åt dig. Störde mig på samma sak när jag hade två skärmar som diffa och jag köpte då en Pantone Huey Pro vilket gjorde rätt stor skillnad, inte perfekt men betydligt bättre i alla fall. Sen beror det säkert mycket skärmen också.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083&o=...

Ser att dom bytt namn så den jag hade heter numera X-rite Huey Pro. Första gången när man kalibrerar skärmarna brukar det se ut som skit men det är för att man oftast är van vid hur det ser ut men ger man det bara lite tid vänjer sig ögonen och det som såg fel ut först ser rätt ut efter ett tag

Ursprungligen av wurpan:

Mitt bästa tips är väl också att köpa ett hårdvarukalibrereringsverktyg och låta den ställa in färgerna åt dig. Störde mig på samma sak när jag hade två skärmar som diffa och jag köpte då en Pantone Huey Pro vilket gjorde rätt stor skillnad, inte perfekt men betydligt bättre i alla fall. Sen beror det säkert mycket skärmen också.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083&o=...

Ser att dom bytt namn så den jag hade heter numera X-rite Huey Pro. Första gången när man kalibrerar skärmarna brukar det se ut som skit men det är för att man oftast är van vid hur det ser ut men ger man det bara lite tid vänjer sig ögonen och det som såg fel ut först ser rätt ut efter ett tag

Om nu inte skärmarna kan hårdvarukalibreras - vilket de inte kan - varför då köpa ett verktyg för hårdvarukalibrering?
Du kan profilera dem men där slutar det.
/m

Dellskärmarna på jobbet har en servicemeny där man kan ställa färgerna. Det har garanterat dessa också.

Ursprungligen av martinator:

Om nu inte skärmarna kan hårdvarukalibreras - vilket de inte kan - varför då köpa ett verktyg för hårdvarukalibrering?
Du kan profilera dem men där slutar det.
/m

Kalibratorn är ju en och densamma, vare sig skärmen kan hårdvarukalibreras eller inte. Och att en skärm ser bra ut och den andra ser ut att ha ett färgstick beror på att betraktarens färgseende har adapterats mot den ljusstarkaste av skärmarna. Då ser den andra skärmen ut att ha ett färgstick, även om den kan vara väl så korrekt i färgåtergivningen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 13:10

Hej igen! var ett tag sen jag skapade denna tråd. nu har jag skickat tillbaka ena Dell skärmen och krånglat som bara faaaan.

Det konstiga är att nu har jag köpt en Apple Cinema Display 27" och det är samma fel på den! Måste ju vara något med mitt grafikkort eller något?

Bifogar filer hur det ser ut på min Dell 27" och min Apple Cinema Display 27", färgerna är jätte olika. Cinema Displayen är liksom BLÅ istället för VIT, typ precis samma fel som jag hade på min andra DELL 27".

här är bilderna:

Apple Cinema Display:

i Cubase 7.5: http://www28.zippyshare.com/v/21662272/file.h...

på skrivbordet: http://www28.zippyshare.com/v/28159110/file.h...

Dell 27":

i Cubase 7.5: http://www28.zippyshare.com/v/2681366/file.ht...

på skrivbordet: http://www62.zippyshare.com/v/26284633/file.h...

Menyerna och den vita färgen på min DELL 27" är liksom VIT, verkligen VIT.

Och på Apple Cinema Displayen är den mer grå/blå. Jätte jobbigt!

Vad kan jag göra för att korrigera detta problemet?

Jag har försökt kalibrera skärmarna och fixa färgerna själv. Det ser ut som grått på bilden men det är för att jag har tagit med min mobilkamera (på DELL bilden dvs. I verkligheten är det mer VITT).

Jag vet inte om det är Apple Skärmen eller Dell skärmen det är fel på.. eller grafikkortet.

Jag har testat att byta DVI-D plats samt starta om datorn med endast apple skärmen inkopplad. Samma sak.

Senast redigerat 2014-08-12 13:23

Det är nästan omöjligt att svara varför det blir så för Dig..... kör själv med tre skärmar (alla apple skärmar) med MacPro och har i princip identisk färgåtergivning på alla tre.

Om du startar upp ett annat OS än OS X, får du samma problem då? Det är alltid den primära skärmen som har en korrekt vit balans?
Om du svarar ja på båda dessa frågor, så skulle jag misstänka grafik kortet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 13:28
Ursprungligen av dvalfrid:

Det är nästan omöjligt att svara varför det blir så för Dig..... kör själv med tre skärmar (alla apple skärmar) med MacPro och har i princip identisk färgåtergivning på alla tre.

Om du startar upp ett annat OS än OS X, får du samma problem då? Det är alltid den primära skärmen som har en korrekt vit balans?
Om du svarar ja på båda dessa frågor, så skulle jag misstänka grafik kortet.

Nu är det ju 2st oliak skärmar det gäller. Och nej det är inte primära skärmen som alltid har rätt färger, utan alltid DELL skärmen. Ej apple cinema display skärmen.

Tidigare hade jag 2st DELL 27" skärmar, exakt likadana, och samma skit hände. Fattar inte!

Om du går på System Preferences -> Display -> Color, du har inte råkat ställa in olika profiler för skärmarna där?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 13:58
Ursprungligen av Kermit:

Om du går på System Preferences -> Display -> Color, du har inte råkat ställa in olika profiler för skärmarna där?

Nej exakt samma.

Du svarade inte på alla av dvalfrids frågor; har du samma problem i ett annat OS?

Har du samma problem i Windows så skicka tillbaka grafikkortet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 14:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du svarade inte på alla av dvalfrids frågor; har du samma problem i ett annat OS?

Har du samma problem i Windows så skicka tillbaka grafikkortet.

Jag har inget annat OS installerat på datorn, tyvärr! Men troligtvis är det nog samma där. Med tanke på att om jag endast har 1 skärm inkopplad så kvarstår problemet.

Ursprungligen av jontah:

Och på Apple Cinema Displayen är den mer grå/blå. Jätte jobbigt!

Vad kan jag göra för att korrigera detta problemet?

Jag har försökt kalibrera skärmarna och fixa färgerna själv. Det ser ut som grått på bilden men det är för att jag har tagit med min mobilkamera (på DELL bilden dvs. I verkligheten är det mer VITT).

Klassiskt problem och du kommer att se att det är svårt att få detta exakt likadant, om du inte har två riktigt bra skärmar. Men det går att få det mycket bättre än det du har nu. Det första, skaffa dig en skärmkalibrator och börja med att ställa in samma ljusstyrka och färgtemperatur på båda skärmarna. Att du nu tycker att din Cinema Display är mörkare och blåare beror på att de har olika ljusstyrkor och färgtemperaturer.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 15:51
Ursprungligen av stefanprofiler:

Klassiskt problem och du kommer att se att det är svårt att få detta exakt likadant, om du inte har två riktigt bra skärmar. Men det går att få det mycket bättre än det du har nu. Det första, skaffa dig en skärmkalibrator och börja med att ställa in samma ljusstyrka och färgtemperatur på båda skärmarna. Att du nu tycker att din Cinema Display är mörkare och blåare beror på att de har olika ljusstyrkor och färgtemperaturer.

Men problemet jag har är att cinema displayen inte är VIT, alls. Det vita är liksom inte vitt!

Det är nästan så att jag funderar på att sälja Cinema Displayen och behålla min DELL 27" istället . Detta är SÅ stor skillnad.

Det vita på Cinema Displayen är liksom Beige/grått jämfört med DELL Skärmen! ska det verkligen vara så?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 16:39

Har nu även testat på min macbook pro att koppla den till cinema displayen. Samma beiga färg på den med. Dvs det är inte tillräckligt med "VITT"

Ursprungligen av jontah:

Men problemet jag har är att cinema displayen inte är VIT, alls. Det vita är liksom inte vitt!

Det är nästan så att jag funderar på att sälja Cinema Displayen och behålla min DELL 27" istället . Detta är SÅ stor skillnad.

Det vita på Cinema Displayen är liksom Beige/grått jämfört med DELL Skärmen! ska det verkligen vara så?

Vet ju inte vad du använder dina skärmar till, men om du ska bedöma bilder på dem, då är det standard att man drar ner ljusstyrkan rätt kraftigt på en skärm. Annars blir alla bilder du gör i ordning alldeles för mörka. En normal ljusstyrka för att fixa ordning bilder är runt 120 cd/m2, din Dell-skärm ger antagligen mer än det dubbla.

Prova bara att dra ner ljusstyrka på din Dell till dess att du får samma ljusstyrka på båda skärmarna. Plötsligen kommer inte din Cinema Display se så dassig ut längre.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-12 22:38
Ursprungligen av stefanprofiler:

Vet ju inte vad du använder dina skärmar till, men om du ska bedöma bilder på dem, då är det standard att man drar ner ljusstyrkan rätt kraftigt på en skärm. Annars blir alla bilder du gör i ordning alldeles för mörka. En normal ljusstyrka för att fixa ordning bilder är runt 120 cd/m2, din Dell-skärm ger antagligen mer än det dubbla.

Prova bara att dra ner ljusstyrka på din Dell till dess att du får samma ljusstyrka på båda skärmarna. Plötsligen kommer inte din Cinema Display se så dassig ut längre.

Jag ska producera musik samt kanske spela lite och plugga, youtuba osv.

Visst, kanske inte har så stor betydelse då. Men ärligt talat, ska inte vitt vara vitt i vilket fall som helst? Den vita färgen på min Apple Cinema Display är verkligen beige/grå. Och den vita färgen på min Dell skärm är verkligen VIT VIT. Dvs. knallvit.

Prova att installera Windows och se hur det beter sig där på din Apple-skärm.
Du får köra uteslutningsmetoden.

Ursprungligen av jontah:

Jag har inget annat OS installerat på datorn, tyvärr! Men troligtvis är det nog samma där. Med tanke på att om jag endast har 1 skärm inkopplad så kvarstår problemet.

Koppla in en annan disk och kör windows på den? Inte så svårt att fixa iom att det är en hackintosh (tar för givet att ditt bygge är i en större låda).

Ursprungligen av jontah:

Jag ska producera musik samt kanske spela lite och plugga, youtuba osv.

Visst, kanske inte har så stor betydelse då. Men ärligt talat, ska inte vitt vara vitt i vilket fall som helst? Den vita färgen på min Apple Cinema Display är verkligen beige/grå. Och den vita färgen på min Dell skärm är verkligen VIT VIT. Dvs. knallvit.

När du tittar på två enheter och jämför dem så ser den ljusaste alltid vit ut, jämfört med den lite mörkare. Drar du ner ljusstyrkan på den ljusaste enheten så att den matchar den lite mörkare, då kommer du uppleva båda två som vita, om detta är det ljusaste du har inom ditt synfält.

1
Bevaka tråden