Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple skickar ut nyhetsbrev med tips om att skapa fotoböcker till jul. Jag har iPhoto 9.4.3 och Maverick. iPhoto har fungerat med Maverick. Från iPhoto testade jag bildmappen i Apperture som fungerar perfekt. Vid återgång kräver iPhoto ny uppgradering och köp av 9.5 . Några fotoböcker blir det inte.

Har testat ett råd i annan tråd att byta region och språk till USA/engelska och boota om. Då skulle man kunna nå uppgraderingen. Detta fungerar inte heller.

Någon som har ett råd?

Ursprungligen av aake39:

Apple skickar ut nyhetsbrev med tips om att skapa fotoböcker till jul. Jag har iPhoto 9.4.3 och Maverick. iPhoto har fungerat med Maverick. Från iPhoto testade jag bildmappen i Apperture som fungerar perfekt. Vid återgång kräver iPhoto ny uppgradering och köp av 9.5 . Några fotoböcker blir det inte.

Har testat ett råd i annan tråd att byta region och språk till USA/engelska och boota om. Då skulle man kunna nå uppgraderingen. Detta fungerar inte heller.

Någon som har ett råd?

Testat att hämta hem iPhoto igen via App Store? Eller följde iPhoto med din dator? Vad har du för Mac?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att hämta hem iPhoto igen via App Store? Eller följde iPhoto med din dator? Vad har du för Mac?

Köpte iLife med iPhoto för flera år sedan. Därefter har iPhoto följt med alla systemuppgraderingar - både köpta och automatiska. Även när jag bytte dator sent 2009 till Mac mini från en PowerBook.
Programuppdatering säger att det inte finns några uppdateringar att hämta. Enda erbjudandet är att köpa nytt för en dryg hundring. Är väl överkomligt, men det hela verkar skumt när programmet plötsligt slutar att fungera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-11-24 18:59

Jag tycker det låter som om Aperture förändrat din iPhoto-databas, har du en backup på den som du kan återställa (som ett test)?

Tack - kollar detta senare och ger dig återkoppling.

Ursprungligen av mattiL:

Jag tycker det låter som om Aperture förändrat din iPhoto-databas, har du en backup på den som du kan återställa (som ett test)?

Tyvärr har jag flera bibliotek sparade på separata hårddiskar. Antagligen någon tidigare orolig känsla med rädsla att tappa bort bilderna. Nu är jag där ändå.
Tror det är enklast och snabbast att köpa en uppgradering.
Betr de splittrade biblioteken skall jag försöka forska ut hur och om det går att foga ihop dem till ett bibliotek.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 08:49
Ursprungligen av aake39:

Tyvärr har jag flera bibliotek sparade på separata hårddiskar. Antagligen någon tidigare orolig känsla med rädsla att tappa bort bilderna. Nu är jag där ändå.

Hur menar du här, har du flera olika bibliotek på dessa olika diskar men ingen backup på dessa?

Ursprungligen av zinned:

Hur menar du här, har du flera olika bibliotek på dessa olika diskar men ingen backup på dessa?

Ja dessvärre har jag skapat flera bibliotek genom åren, okunnig om hierarkin i system och hårddiskar.
Nu importera jag samtliga iPh-Lib i ett Apperturebibliotek som ligger under Bilder i datorns hårddisk. Därmed bör det biblioteket åka med i backupen genom TimeMachine till de hårddiskar som arkiverar backuperna.

F ö köpte jag iPhotos uppgradering och det fungerade utmärkt. Nu finns två program för att hantera bilder till fördel för Apperture ser det ut som - hittills.

Tack för alla råd i tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 13:50
Ursprungligen av aake39:

Ja dessvärre har jag skapat flera bibliotek genom åren, okunnig om hierarkin i system och hårddiskar.
Nu importera jag samtliga iPh-Lib i ett Apperturebibliotek som ligger under Bilder i datorns hårddisk. Därmed bör det biblioteket åka med i backupen genom TimeMachine till de hårddiskar som arkiverar backuperna.

F ö köpte jag iPhotos uppgradering och det fungerade utmärkt. Nu finns två program för att hantera bilder till fördel för Apperture ser det ut som - hittills.

Tack för alla råd i tråden.

Snart slår du till på Lightroom också

Ursprungligen av zinned:

Snart slår du till på Lightroom också

Jag har faktiskt tagit hem provversionen i 30 dagar, men imponeras inte. Har Photoshop det räcker och även Apperture har ju vissa redigeringsmöjligheter. Det får räcka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 18:07
Ursprungligen av aake39:

Jag har faktiskt tagit hem provversionen i 30 dagar, men imponeras inte. Har Photoshop det räcker och även Apperture har ju vissa redigeringsmöjligheter. Det får räcka.

Aperture (inte Apperture ) ligger mil bakom Photoshop och Lightroom. T ex så kan inte Aperture ens redigera bort CA som det ska.

1
Bevaka tråden