Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air --> Airplay --> Apple TV (3 gen)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-11-26 15:25

Börjar bli trött på att min iPad Air och iPhone inte kan spela upp alla olika filmformat (XVID, MKV, AVI etc) och orkar inte alltid konvertera. Funderar på att köpa en Mac Mini eller Macbook Air för att spela dessa.
Frågan blir då; Kan jag spela upp något som Mac Mini eller Macbook Air kan spela ex via VLC från datorn via Airplay till min Apple TV?
Måste jag då göra det via skärmdubblering? Hur blir då kvaliten om vi förutsätter att "filmen" jag spelar upp är i bra HD...
Eller tar Apple TV emot allt som Mac Mini/Macbook Air skickar utan att behöva gå via skärmdubblering??

Är min fråga begriplig?
Tack på förhand!
/Ulf

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-26 15:32
Ursprungligen av ulfm:

Börjar bli trött på att min iPad Air och iPhone inte kan spela upp alla olika filmformat (XVID, MKV, AVI etc) och orkar inte alltid konvertera. Funderar på att köpa en Mac Mini eller Macbook Air för att spela dessa.
Frågan blir då; Kan jag spela upp något som Mac Mini eller Macbook Air kan spela ex via VLC från datorn via Airplay till min Apple TV?
Måste jag då göra det via skärmdubblering? Hur blir då kvaliten om vi förutsätter att "filmen" jag spelar upp är i bra HD...
Eller tar Apple TV emot allt som Mac Mini/Macbook Air skickar utan att behöva gå via skärmdubblering??

Är min fråga begriplig?
Tack på förhand!
/Ulf

Skärmdubblering är tyvärr inget bra alternativ för film. Kvalitetsförlusten är märkbar i bästa fall, bedrövlig i normala fall. Streama från iTunes är det enda som funkar bra från en dator, och då drabbas du av samma begränsningar i filformat som i iOS.

Det du vill uppnå kräver nog att du kopplar in tv:n med hdmi till datorn.

  • Medlem
  • 2013-11-26 15:50
Ursprungligen av Vassius:

Skärmdubblering är tyvärr inget bra alternativ för film. Kvalitetsförlusten är märkbar i bästa fall, bedrövlig i normala fall. Streama från iTunes är det enda som funkar bra från en dator, och då drabbas du av samma begränsningar i filformat som i iOS.

Det du vill uppnå kräver nog att du kopplar in tv:n med hdmi till datorn.

Misstänkte det... M a o är det smidigast (?) att ersätta Apple TVn med en MacMini på samma plats med en HDMI-kabel rätt i rumpan på TVn...? Ett trådlöst tgb-bord + dito mus som komplement blir väl oxå bra antar jag...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-26 16:10

Installera VLC eller AVPlayerHD på din iPad så kan du se vilket format du vill.

  • Medlem
  • 2013-11-26 16:21
Ursprungligen av lappen71:

Installera VLC eller AVPlayerHD på din iPad så kan du se vilket format du vill.

Tyvärr inte... Detta har jag redan gjort och visst på paddan funkar det men när jag skall "Airplaya" över det till Apple TVn så funkar det dåligt! Antingen bild men inget ljud eller tvärtom... Inte så bra...

Fler förslag mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-11-26 17:51

Denna är många nöjda med
http://beamer-app.com/

Har samma problem att se film från AVplayerHD via AirPlay från iPad Air till TV. Eller rättare sagt får inte till det alls.

Beamer här ovanför var ju till för Mac.

Kanske är det så att ta filmen via Mac eller PC istället.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-11-30 18:48

Trådrubriken är ju "Macbook Air --> Airplay --> Apple TV (3 gen)". Därav mitt förslag på Beamer.

Ursprungligen av Ola:

Trådrubriken är ju "Macbook Air --> Airplay --> Apple TV (3 gen)". Därav mitt förslag på Beamer.

Du har så rätt så.

Jag är väldigt nöjd med Beamer. Hög kvalitet, inget hackande och man kan dessutom använda fjärrkontrollen till Apple TV när man väl satt igång uppspelningen. AirPlay Mirroring från MacBook Air till Apple TV (3 gen) funkar inte speciellt bra för film.

Beamer är i mitt tycke helt klart det bästa tillbehöret som finns till Apple TV.

1
Bevaka tråden