Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur markerar man en kontakt som favorit?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 00:18

I adressboken (kontakter) på datorn, jag hittar inte hur man markerar kontakten/personen som favorit så att man kan använda det i "Stör ej" och bara släppa igenom favoriter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-25 02:28
Ursprungligen av Matsaki:

I adressboken (kontakter) på datorn, jag hittar inte hur man markerar kontakten/personen som favorit så att man kan använda det i "Stör ej" och bara släppa igenom favoriter?

Stör ej på datorn gäller FaceTime samtal så favoritlistan hittar du i FaceTime-appen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 02:45
Ursprungligen av IngoX:

Stör ej på datorn gäller FaceTime samtal så favoritlistan hittar du i FaceTime-appen.

Så om jag lägger till en kontakt som favorit i FaceTime och ställer in att bara släppa igenom favoriter i strör ej så släpen den bara igenom FaceTime , eller telefonsamtal och sms också?

Jag har Cobook på telefonen och där kan jag lägga till som favorit direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-25 02:59
Ursprungligen av Matsaki:

Så om jag lägger till en kontakt som favorit i FaceTime och ställer in att bara släppa igenom favoriter i strör ej så släpen den bara igenom FaceTime , eller telefonsamtal och sms också?

Antar att meddelanden kommer fram, men du får ingen notis om det. Så tolkar jag texten i Inställningar > Notiser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 03:04
Ursprungligen av IngoX:

Antar att meddelanden kommer fram, men du får ingen notis om det. Så tolkar jag texten i Inställningar > Notiser.

Ok men det viktiga är att vanliga telefonsamtal kommer igenom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-25 03:16

Nu är jag inte riktigt med, vanliga telefonsamtal till datorn?

Ursprungligen av IngoX:

Nu är jag inte riktigt med, vanliga telefonsamtal till datorn?

Jag tror att han menar att genom att markera som favorit på datorn så synkas inställningen till telefonen och där släpper telefonen igenom vanliga samtal från favoriter när telefonen är i "stör-ej-läge"

Vad jag vet måste denna inställning göras på en iOS-enhet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 09:12

Förlåt om jag var otydlig. Precis som BlackSmp skriver, så menar jag så att det sedan syndas med telefonen. I gamla kontakter på Mountain Lion har jag för mig att man kunde sätta en kontakt som favorit?

Inte heller i iOS 7 i kontakter hittar jag en favorit funktion?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-25 09:15
Ursprungligen av Matsaki:

Förlåt om jag var otydlig. Precis som BlackSmp skriver, så menar jag så att det sedan syndas med telefonen. I gamla kontakter på Mountain Lion har jag för mig att man kunde sätta en kontakt som favorit?

Inte heller i iOS 7 i kontakter hittar jag en favorit funktion?

Längst ner på varje kontakt finns valet "Gör till favorit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 09:19
Ursprungligen av lappen71:

Längst ner på varje kontakt finns valet "Gör till favorit"

Ok, jag missade det bara för att jag gick in i "Ändra" och letade Men då kommer FaceTime upp. Så frågan är om "vanliga" samtal också kommer igenom?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-25 09:20
Ursprungligen av Matsaki:

Ok, jag missade det bara för att jag gick in i "Ändra" och letade Men då kommer FaceTime upp. Så frågan är om "vanliga" samtal också kommer igenom?

Ja

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-25 09:22

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 00:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att han menar att genom att markera som favorit på datorn så synkas inställningen till telefonen och där släpper telefonen igenom vanliga samtal från favoriter när telefonen är i "stör-ej-läge"

OK, då är jag med. Det är ju upplagt för förvirring när vi har samma funktioner och appar/program i iOS och OSX numera. Men vi kan då som sagt slå fast att man inte kan lägga till någon kontakt i favoritlistorna för röstsamtal eller FaceTime på telefonen genom att redigera en lista på datorn och sedan synka.

Däremot kan man ju göra egna grupper i Kontakter-programmet på datorn, och dessa synkas till Kontakter-appen på telefonen via iCloud. Jag tror det ofta kan vara bättre att ange en sådan vip-grupp i inställningarna för ”Stör ej” på telefonen om man vill släppa igenom vissa personer oavsett från vilket av deras kända nummer de ringer, se förklaring nedan.
(Det är ju så idiotiskt att man inte kan redigera grupper direkt i Kontakter i iOS. Men med hjälp av till exempel appen Cobook som du nämner går det att skapa och redigera grupper direkt i telefonen med full synk.)

Ursprungligen av Matsaki:

Ok, jag missade det bara för att jag gick in i "Ändra" och letade Men då kommer FaceTime upp. Så frågan är om "vanliga" samtal också kommer igenom?

Ursprungligen av lappen71:

Ja

Svaret på frågan är nej! Om du lagt till ett nummer som favorit i FaceTime men inte som favorit för röstsamtal och vill släppa igenom favoriter i Stör-ej-läge så kommer du ändå fortfarande spärra röstsamtal från det numret.Edit: Svaret är ja. Jag lurade mig själv genom att testa med ett nummer som fanns inlagt under flera kontakter av vilka den som var först i bokstavsordning tog över

Du kan lägga till telefonnummer till favoritlistan i telefonen på tre ställen: 1) via Telefonappens favoriter, 2) via FaceTime-appens favoriter och 3) med knappen ”Gör till favorit” längst ner i ett kontaktkort i Kontakter-appen eller Telefon-appen. I det sista fallet får man välja om det gäller ett favoritnumer till Röstsamtal, Face-Time eller FaceTime-ljud. I Telefonappens favoritlista kan man se alla tillagda favoritnummer. Via FaceTime-appens favoritlista ser man bara favoriter för FaceTime-samtal eller -video, inte för vanliga röstsamtal.

Nackdelen med favoritnummerlistan är denna: Om man har lagt till en persons mobilnummer som favorit och i inställningarna för Stör-ej på telefonen anger att man vill släppa igenom favoritnummer så kommer den personens samtal inte släppas igenom om han råkar ringa från sitt hemnummer. Eller om den personen har fått ett nytt telefonnummer som jag mycket väl kan ha lagt till i Kontakter men glömt att ange som favoritnummer, så släpps inte heller det igenom. Om jag däremot lagt till personen i en egen ”släpp-igenom-grupp” i Kontakter så kan jag ange denna grupp i inställningarna för Stör-ej på telefonen och den personen släpps igenom oavsett vilket känt nummer som används.

Snurrigt? Nej, klart som korvspad tycker jag

Senast redigerat 2013-11-26 01:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 00:42

Oavsett allt ovanstående så ser jag personligen ingen användning av stör-ej funktionen. Jag använder en av två hårdvarumetoder:
1) Mute-knappen på sidan
2) Stäng-av knappen på toppen
De täcker alla stör-ej-situationer jag kan tänka mig

Edit: Kom på att den dagen jag skulle använda telefonen för att visa en keynote-presentation, då duger ju inte mute-funktionen. Så den dagen får jag aktivera stör ej.

Ursprungligen av IngoX:

Oavsett allt ovanstående så ser jag personligen ingen användning av stör-ej funktionen. Jag använder en av två hårdvarumetoder:
1) Mute-knappen på sidan
2) Stäng-av knappen på toppen
De täcker alla stör-ej-situationer jag kan tänka mig

Edit: Kom på att den dagen jag skulle använda telefonen för att visa en keynote-presentation, då duger ju inte mute-funktionen. Så den dagen får jag aktivera stör ej.

Vi är alla olika. Stör ej har en annan funktion som kan vara bra. Det går att ställa in den så att den släpper igenom samtal som upprepas inom tre minuter. Dvs samtalet släpps igenom andra gången som personer ringer om det föregående samtalet ringdes tre minuter innan det andra.

1
Bevaka tråden