Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor och rekommendationer av NAS/backup (Mac)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är fotograf och jobbar mycket med externa hårddiskar eftersom att de är lätta att ta med sig ut på fältet men jag behöver en NAS för att backa upp dem när jag kommer hem. Jag har idag 3st externa hårddiskar på 2TB styck med film och foto. Jag har dock inte hittat de svar jag behöver för att ta ett beslut. Jag har 3 frågor:

  1. Vilken NAS eller programvara skall jag köpa för att göra backupen så smidig som möjligt? Vill att den endast backar upp de senaste ändringarna som gjorts så jag inte behöver backa upp hela disken varje gång.

  2. Vill att backupen görs när diskarna är kopplade till min Mac över WiFi. Funkar det då så att den känner av vilken disk som är ansluten och synkar disken med rätt katalog? Använder idag Time Machine och det funkar klockrent när jag gör back upp på datorn, har dock inte testat med externa diskar.

  3. Önskar även kunna komma åt mitt material i Nasen över nätet om detta är möjligt dock inte livsviktigt. Har kikat lite på Drobo.

Skulle bli väldigt glad om någon kunde rekommendera en produkt som passar mig

Mvh/ Tom

Finns en lång NAS-tråd här, 30 sidor+ av kunskap...

Jo jag har läst den och flera andra men ju mer jag läser ju snurrigare blir jag ) Är inte ute efter så mycket teknisk information. Skulle vilja hitta någon som har en liknande setup som jag beskrivit ovan och som kan rekommendera en produkt och programvara som gör jobbet mer info behöver jag inte. Eller om någon vet en bra butik i Göteborg som är duktiga på området så är jag mer än tacksam. När jag redigerar film och foto så använder jag mina externa hårddiskar så jag behöver bara ett bra sätt att backa upp dem på.

Jag tror även att @Mymac4ever menade att du skulle ha kunnat ställa frågan i den tråden istället för att skapa en ny Det är en samlingstråd för just din frågeställning

Hur som så skulle jag kunna rekommendera samma NAS som jag har, en DS413j. Den har 4 slots vilket jag tycker är lagom. Du kan även komma åt alla lagrade filer utanför LAN. Finns även appar till iOS etc för foton. Mer info finns på synology.com.

Time Machine kan ta backup på externa diskar, så det funkar bra det med.

Crashplan bör också funka - de kan ju förutom till molnet även göra backup till "other computer" (annan dator på ditt eget nätverk), "friend" (alltså dator på annan fysisk plats), och "folder" (lokal backup typ NAS). Det sistnämnda är gratis.

Men, som nämnts tidigare, för frågor och diskussioner kring vilket märke/modell man bör ha så är det nog bäst att fortsätta i den befintliga tråden. Där kan man bl a läsa om varför man inte bör välja en Drobo trots dess föredömligt enkla handhavande (hint: den är långsam).

Kanon!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tror även att @Mymac4ever menade att du skulle ha kunnat ställa frågan i den tråden istället för att skapa en ny Det är en samlingstråd för just din frågeställning

Hur som så skulle jag kunna rekommendera samma NAS som jag har, en DS413j. Den har 4 slots vilket jag tycker är lagom. Du kan även komma åt alla lagrade filer utanför LAN. Finns även appar till iOS etc för foton. Mer info finns på synology.com.

Time Machine kan ta backup på externa diskar, så det funkar bra det med.

Tack! Det var precis ett sådant svar jag behövde. Har bestämt mig för att det antingen blir en Synology DS412+ eller en DS413j som du rekommenderade och jag kommer att köra RAID 5 nu är det bara vilka diskar jag skall köpa till men jag antar att jag får fortsätta i den låååååånga tråden

Ursprungligen av Stonevalley:

Tack! Det var precis ett sådant svar jag behövde. Har bestämt mig för att det antingen blir en Synology DS412+ eller en DS413j som du rekommenderade och jag kommer att köra RAID 5 nu är det bara vilka diskar jag skall köpa till men jag antar att jag får fortsätta i den låååååånga tråden

WD Red är poppis när det kommer till disk. DS412+ har lite mer kräm i sig än DS413j, så behöver du det så är absolut DS412+ ett bättre val då den har Dual Core 2.13 GHz. Lite mer framtidssäker möjligtvis, annars ser jag ingen nytta i att ha en kraftfullare NAS.

Då var ett beslut taget

Ursprungligen av barbapappa_86:

WD Red är poppis när det kommer till disk. DS412+ har lite mer kräm i sig än DS413j, så behöver du det så är absolut DS412+ ett bättre val då den har Dual Core 2.13 GHz. Lite mer framtidssäker möjligtvis, annars ser jag ingen nytta i att ha en kraftfullare NAS.

Ännu bättre då tror jag slår till på en DS413j samt 4st WD RED 3.5" 4TB SOHO NAS SATA/600 64MB. Om det nu inte är någon nackdel med 4TB diskar?

Ursprungligen av Stonevalley:

Ännu bättre då tror jag slår till på en DS413j samt 4st WD RED 3.5" 4TB SOHO NAS SATA/600 64MB. Om det nu inte är någon nackdel med 4TB diskar?

Ingen nackdel med 4TB-diskar specifikt. Oftast bättre än diskar med mindre utrymme

1
Bevaka tråden