Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Mavericks använder SMB2 istället för AFP

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg att OS X Mavericks använder SMB2 istället för AFP i de flesta fall, även mac till mac. Undantaget är mac till äldre maskiner och mac till TimeMachine/TimeCapsule där används AFP fortfarande:

SMB2
SMB2 is the new default protocol for sharing files in OS X Mavericks. SMB2 is superfast, increases security, and improves Windows compatibility.

  • Efficient. SMB2 features Resource compounding, allowing multiple requests to be sent in a single request. In addition, SMB2 can use large reads and writes to make better use of faster networks as well as large MTU support for blazing speeds on 10 Gigabit Ethernet. It aggressively caches file and folder properties and uses opportunistic locking to enable better caching of data. It’s even more reliable, thanks to the ability to transparently reconnect to servers in the event of a temporary disconnect.

  • Secure. SMB2 supports Extended Authentication Security using Kerberos and NTLMv2.

  • Compatible. SMB2 is automatically used to share files between two Mac computers running OS X Mavericks, or when a Windows client running Vista, Windows 7, or Windows 8 connects to your Mac. OS X Mavericks maintains support for AFP and SMB network file-sharing protocols, automatically selecting the appropriate protocol as needed.

Ovanstånde information är saxat ur OS X Mavericks: Core Technologies Overview http://images.apple.com/osx/preview/docs/OSX_Mavericks_Core_Technology_Overview.pdf, utgiven juni 2013.

Dock använder OS X Mavericks fortfarande HFS+ som filsystem för lagring på HD/SSD.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag såg att OS X Mavericks använder SMB2 istället för AFP i de flesta fall, även mac till mac. Undantaget är mac till äldre maskiner och mac till TimeMachine/TimeCapsule där används AFP fortfarande:

SMB2
SMB2 is the new default protocol for sharing files in OS X Mavericks. SMB2 is superfast, increases security, and improves Windows compatibility.

  • Efficient. SMB2 features Resource compounding, allowing multiple requests to be sent in a single request. In addition, SMB2 can use large reads and writes to make better use of faster networks as well as large MTU support for blazing speeds on 10 Gigabit Ethernet. It aggressively caches file and folder properties and uses opportunistic locking to enable better caching of data. It’s even more reliable, thanks to the ability to transparently reconnect to servers in the event of a temporary disconnect.

  • Secure. SMB2 supports Extended Authentication Security using Kerberos and NTLMv2.

  • Compatible. SMB2 is automatically used to share files between two Mac computers running OS X Mavericks, or when a Windows client running Vista, Windows 7, or Windows 8 connects to your Mac. OS X Mavericks maintains support for AFP and SMB network file-sharing protocols, automatically selecting the appropriate protocol as needed.

Ovanstånde information är saxat ur OS X Mavericks: Core Technologies Overview http://images.apple.com/osx/preview/docs/OSX_Mavericks_Core_Technology_Overview.pdf, utgiven juni 2013.

Det ser ut som trevliga förändringar. Min erfarenhet är att AFP-överföringarna ofta är slöa. Har mestadels bara bra erfarenheter av att föra över via SMB.

Ursprungligen av The Real Viking:

Dock använder OS X Mavericks fortfarande HFS+ som filsystem för lagring på HD/SSD.

Märkligt att Apple fortfarande inte överger HFS+. Övergången till OS X Mavericks hade väl varit ett perfekt tillfälle.

Ursprungligen av maskh:

Det ser ut som trevliga förändringar. Min erfarenhet är att AFP-överföringarna ofta är slöa. Har mestadels bara bra erfarenheter av att föra över via SMB.

Märkligt att Apple fortfarande inte överger HFS+. Övergången till OS X Mavericks hade väl varit ett perfekt tillfälle.

För min del är det tvärtom, har haft mycket strul med SMB (dock mellan windows-mac). och nu med AFP så funkar allt perfekt.
det största problemet jag hade var att den hela tiden tappa kopplingen på anslutna enheter, vilket den alltså inte gör nu med AFP.

Ursprungligen av maskh:

Det ser ut som trevliga förändringar. Min erfarenhet är att AFP-överföringarna ofta är slöa. Har mestadels bara bra erfarenheter av att föra över via SMB.

Jag tror att det är originalkoden till SMB2 som det fått från Microsoft och inte reversed engineered. Dessutom har man modifierat den så att den passar Mac OS X bättre (läs UNIX). Så det borde borga för högre stabilitet än SMB i Mountain Lion. Tyvärr har jag inte källa på det, men har läst om det någon annanstans.

Ursprungligen av maskh:

Märkligt att Apple fortfarande inte överger HFS+. Övergången till OS X Mavericks hade väl varit ett perfekt tillfälle.

Ja, man borde tycka det. Men att få fram ett filsystem tar flera år inkl. testning. ZFS tog väldigt många år innan man kunde lita på den, så jag misstänker att Apple redan har en ersättare till HFS+, men vill vara absolut säker på att det nya filsystemet inte har buggar som gör att användarna förlorar data. Så det tar helt enkelt det säkra före det osäkra.

Om det hade varit ZFS eller BTFS, så hade det varit med i OS X Mavericks! Så därför tror jag att det rör sig om eget utvecklat filsystem, som ersätter HFS+ i framtiden.

Senast redigerat 2013-06-13 22:55
Ursprungligen av mjewl:

För min del är det tvärtom, har haft mycket strul med SMB (dock mellan windows-mac). och nu med AFP så funkar allt perfekt.
det största problemet jag hade var att den hela tiden tappa kopplingen på anslutna enheter, vilket den alltså inte gör nu med AFP.

Som jag skrev tidigare är SMB2 inte en reversed engineered kodsnutt utan äkta SMB2 med modifikationer för Mac OS X (läs UNIX). Så förhoppningsvis kommer dina strul med SMB vara ett minne blott…

  • Medlem
  • 2013-11-24 09:48

I och med uppdateringen av DSM till version 4.3 - 3810 så fungerar det att ansluta enheter på Synology DS via Finder>Anslut till server...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-24 11:45

Tips: Har man enheter som strular med SMB2 så kan man i anslut till servern börja med cifs:// så tvingar man den att ansluta till SMB1.

Hur ansluter jag till min Synology-NAS med SMB2? Är det så enkelt som "smb://"?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur ansluter jag till min Synology-NAS med SMB2? Är det så enkelt som "smb://"?

Visst är det.

  • Medlem
  • 2013-11-24 13:06
Ursprungligen av Borttaget:

Visst är det.

Några inställningar man behöver göra i NASen för SMB2, eller är det bara byta till SMB?

Senast redigerat 2018-07-23 09:58
Ursprungligen av Dalle:

Några inställningar man behöver göra i NASen för SMB2, eller är det bara byta till SMB?

Bara byt du. Men varför inte köra båda?

  • Medlem
  • 2013-11-24 14:17

Man måste faktiskt aktivera SMB 2 under "Windows -filservice" först om detta inte redan är gjort.

Ursprungligen av petah:

I och med uppdateringen av DSM till version 4.3 - 3810 så fungerar det att ansluta enheter på Synology DS via Finder>Anslut till server...

Är SMB snabbare än AFP? Finns det någon fördel med AFP?

Ursprungligen av ill_chrill:

Är SMB snabbare än AFP? Finns det någon fördel med AFP?

Ja.
Nej, det enda jag skulle använt det till är om jag använt TimeMachine (som kräver AFP) inom LAN.

Jag verkar dock inte kunna ansluta till min Synology när jag kör smb://IP. afp funkar fint. SMB2 är aktiverat under "Windows-fileservice"

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag verkar dock inte kunna ansluta till min Synology när jag kör smb://IP. afp funkar fint. SMB2 är aktiverat under "Windows-fileservice"

Med densamma inställningar så svarar min Synology NAS både på IP och namn.

Har du något på datorn som ligger i bakgrunden?

Ursprungligen av Borttaget:

Med densamma inställningar så svarar min Synology NAS både på IP och namn.

Både namn och IP är no go.

Ursprungligen av Borttaget:

Har du något på datorn som ligger i bakgrunden?

Vad menar du med "ligger i bakgrunden"? Någon applikation eller liknande? Det tror jag inte. Har för övrigt samma problem på min andra Mac.

Senast redigerat 2018-07-23 09:59
1
Bevaka tråden