Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplete Audio 6, hackande ljud?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Sitter här och myser med min nya mac, men jag stör mig något otroligt på mitt ljud. Har två studiomonitorer och ett fint ljudkort (Komplete Audio 6) som kopplas via USB. Mitt problem här är att efter ett litet tag så börjar ljudet hacka, eller närmare bestämt krakelera, bli "distorted" och det låter absolut inte bra.

Finns det något man kan göra åt det här? Support-forumet för Native Instruments är segare än sirap och tech support accelererar som en hög med pormaskar, så jag hoppades på en stor portion kunskap på 99 Mac.

Vad har du för monitorer och hur har du kopplat in dem i ljudkortet?

Jag kör med Yamaha HS80M och dom kopplas in till ljudkortet (Native Instruments Komplete Audio 6) via XLR. Ljudkortet kopplas till min iMac via USB.

Edit: I Windows fungerade det helt perfekt, men i OS X så börjar ljudet bete sig konstigt efter några minuter, precis som om det vore en buffer som tar slut, men jag har inga kunskaper om hur man ändrar något sådant i OS X.

Ok, troligtvis ngt med kortet isf. Skulle vara bra om du kunde testa med ett annat. Kör du med samma DAW i windows som i OSX?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-23 12:29

Är det allt ljud från Macen som låter illa, eller varierar det från vilket program som kör ut ljudet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, troligtvis ngt med kortet isf. Skulle vara bra om du kunde testa med ett annat. Kör du med samma DAW i windows som i OSX?

DAW? Hur menar du då?

Ursprungligen av kenjon:

Är det allt ljud från Macen som låter illa, eller varierar det från vilket program som kör ut ljudet?

Allt låter hemskt med det externa ljudkortet men imac'en egna låter bra.

Ursprungligen av Segas:

DAW? Hur menar du då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Wo...

Ursprungligen av Segas:

Allt låter hemskt med det externa ljudkortet men imac'en egna låter bra.

Ok, då skulle jag rekommendera dig att byta ut ljudkortet till att börja med.

Ursprungligen av barbapappa_86:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Wo...

Jag vet vad en DAW är, men det får inget sammanhang med problemet. Jag använder iMac nu, fungerade bra i Windows.

Ok, då skulle jag rekommendera dig att byta ut ljudkortet till att börja med.

Den är inte sönder, den fungerar utmärkt i Windows-miljö. Min chansning är att OSX har lite annorlunda inställningar för ljud men jag vet inte vart man hittar sånt.

Ursprungligen av Segas:

Den är inte sönder, den fungerar utmärkt i Windows-miljö. Min chansning är att OSX har lite annorlunda inställningar för ljud men jag vet inte vart man hittar sånt.

Ingen inställning som gör att det slutar hacka etc. Man väljer enhet, inte så mkt mer. Om jag vore du så skulle jag ändå testat ett annat ljudkort, alt skickat in den på service, men du gör som du vill

Du kan kolla på NI sida om du hittar ngn uppdatering av drivrutiner. Om inte så får du nog gott vänta på att deras support svarar är jag rädd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-24 00:24

Har du kollat denna sida: NI AUDIO INTERFACE TROUBLESHOOTING GUIDE (MAC)

Till exempel tipset om att ansluta till rätt usb-port (som inte delas med iSight-kameran)

Dessutom:
MAC OS X TUNING TIPS FOR AUDIO PROCESSING
Firmwareupdaterare och drivrutiner för Komplete Audio 6
MAC OS X COMPATIBILITY INFO

Ursprungligen av IngoX:

Har du kollat denna sida: NI AUDIO INTERFACE TROUBLESHOOTING GUIDE (MAC)

Till exempel tipset om att ansluta till rätt usb-port (som inte delas med iSight-kameran)

Dessutom:
MAC OS X TUNING TIPS FOR AUDIO PROCESSING
Firmwareupdaterare och drivrutiner för Komplete Audio 6
MAC OS X COMPATIBILITY INFO

Wow...bara...wow, tack ska du ha!

Edit: Ingenting hjälpte, får hoppas på nya drivrutiner snarast. Blev inte klok på vilken port den skulle sitta i heller, såg ut som att mitt ljudkort delade port med webbkameran oavsett vilken av de fyra portarna jag kopplade in den i.

Senast redigerat 2013-11-24 01:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-24 01:42
Ursprungligen av Segas:

Fanns inte mycket att göra, hittade nämligen inte filen "NIUSBDeviceHelper.kext" där den sades skulle ligga. Verkar inte heller gå att installera den 'vid sidan om' och i drivrutinerna (både 1.0.7 och 1.0.8) finns inte filen heller.
Måste ju vara något särskilt med Mavericks eftersom filen inte finns, eller?

Kext-filen finns inte i /System/Bibliotek/Extentions för att du inte installerat den. Försök igen, det går hos mig på 10.9! Men jag har inget ljudkort att testa med, så om det verkligen är kompatibelt med 10.9 vet jag inte.

Du laddar ner filen Komplete_Audio_6_108_Mac_p.dmg som är en skivavbild. Dubbelklicka på den så den monteras som en enhet på skrivbordet. Där i finns installationfilen "Komplete Audio 6 1.0.8 Installer Mac.mpkg". Nu tror man att det bara är att dubbelklicka på den, men senare versioner av OSX har en liten spärr mot att installera osignerad programvara så du kommer få ett felmeddelande. Istället skall du högerklicka och välja Öppna, då får du en annan dialogruta där du kan välja att köra installationsfilen ändå (i detta fall litar vi på Native Instruments).

Sedan kör Installeraren igång och därefter får du starta om så att kext-filen laddas.

Ursprungligen av IngoX:

Kext-filen finns inte i /System/Bibliotek/Extentions för att du inte installerat den. Försök igen, det går hos mig på 10.9! Men jag har inget ljudkort att testa med, så om det verkligen är kompatibelt med 10.9 vet jag inte.

Du laddar ner filen Komplete_Audio_6_108_Mac_p.dmg som är en skivavbild. Dubbelklicka på den så den monteras som en enhet på skrivbordet. Där i finns installationfilen "Komplete Audio 6 1.0.8 Installer Mac.mpkg". Nu tror man att det bara är att dubbelklicka på den, men senare versioner av OSX har en liten spärr mot att installera osignerad programvara så du kommer få ett felmeddelande. Istället skall du högerklicka och välja Öppna, då får du en annan dialogruta där du kan välja att köra installationsfilen ändå (i detta fall litar vi på Native Instruments).

Sedan kör Installeraren igång och därefter får du starta om så att kext-filen laddas.

Jag hittade filen på ett annat ställe än det som stod i guiden, men det var senaste drivrutinerna (1.0.8) så jag antar att jag får vänta tills något fixas från vare sig Apple eller Native.

Själva installationen av drivrutinen är inga problem, men jag tackar för den ingående beskrivningen oavsett.

Du skriver "ny iMac", har du Mavericks på den? Isf är det nog inte så konstigt då många utvecklare inte har hängt med/inte optimerat pga att OS:et är så pass nytt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver "ny iMac", har du Mavericks på den? Isf är det nog inte så konstigt då många utvecklare inte har hängt med/inte optimerat pga att OS:et är så pass nytt.

Helt riktigt, det snurrar Mavericks på datorn just nu och fler påpekar just problemet med Mavericks och extern hårdvara.

Ursprungligen av Segas:

Helt riktigt, det snurrar Mavericks på datorn just nu och fler påpekar just problemet med Mavericks och extern hårdvara.

NI är inte supersnabba med att uppdatera deras mjukvara/drivrutiner. Skulle nog tippa på drivisarna isf. Vänta eller köp nytt är nog lösningen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

NI är inte supersnabba med att uppdatera deras mjukvara/drivrutiner. Skulle nog tippa på drivisarna isf. Vänta eller köp nytt är nog lösningen.

Alternativt säljer jag rubbet och håller mig till mac'ens eget ljudkort.

Ursprungligen av Segas:

Alternativt säljer jag rubbet och håller mig till mac'ens eget ljudkort.

Jo, men kör du XLR så kan det bli problem

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jo, men kör du XLR så kan det bli problem

Va?! Har inte iMac XLR utgångar?!

1
Bevaka tråden