Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny ägare av iMac och OSX

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är ny på forumet och helt ny i "mac:världen". Fick hem min iMac 27" (late 2013) igår och fullkomligt älskar den och systemet, det kommer dock inte utan frågor.

Hur fungerar det med drivrutiner för en iMac? Jag hittar ingenting med drivrutiner för mitt grafikkort (780MX). Tar systemet hand om det själv, eller behöver man uppdatera sådant själv?

Det tar systemet hand om.

Det är så enkelt alltså? Finns det något annat ur ren underhållsvinkel man behöver tänka på? Ska man ägna någon tid åt ett virusprogram för Mac?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-22 09:57
Ursprungligen av Segas:

Det är så enkelt alltså? Finns det något annat ur ren underhållsvinkel man behöver tänka på? Ska man ägna någon tid åt ett virusprogram för Mac?

Japp, det är så enkelt. Det är fördelen med ett system som har så pass liten supporterad hårdvarubas; Apple vet precis vilka maskiner som kör OS X och kan därför skräddarsy systemet efter just denna hårdvara. Jämför Windows som måste funka på tusentals olika datormodeller från alla möjliga och omöjliga tillverkare.

Av samma anledning är underhållsbehovet väldigt begränsat. Systemet i sig sköter sig själv. Jag får känslan av att de flesta som behöver tredjepartsprogram eller dylikt för att "underhålla" datorn har varit inne och pillat där de inte ska pilla. Lita på att systemet sköter sig själv, och pilla bara med dina egna filer i din egen hemkatalog så kommer det gå strålande.

Angående antivirus råder det delade meningar, men även de flesta förespråkarna säger att man ska ha det för eventuella Windowsanvändares skull, för att inte sprida infekterade filer till dem. Din Mac drabbas inte i sig. Jag får dock intryck av att virusprogram på Mac stjälper mer än de hjälper.

Ursprungligen av Vassius:

Angående antivirus råder det delade meningar, men även de flesta förespråkarna säger att man ska ha det för eventuella Windowsanvändares skull, för att inte sprida infekterade filer till dem. Din Mac drabbas inte i sig. Jag får dock intryck av att virusprogram på Mac stjälper mer än de hjälper.

Virus i e-mail på windows är illa såtillvida att de ofta skickar sig själv vidare. Får du in en fil i din Mac som är infekterad kan den inte på samma sätt skicka sig själv vidare till alla dina kontakter. Det krävs alltså att du aktivt skickar filen vidare okritiskt. Och faktum är, att det är mottagaren i andra änden som måste ta eget ansvar.
Jag avråder från antivirus på Mac. Har bara dåliga erfarenheter.

Om du tidigare varit Windowsanvändare har du kanske installerat om systemet med jämna mellanrum. Det behöver du inte göra på en Mac, så länge du inte har allvarliga problem (krasch). Men även då kan det finnas andra lösningar.

Vi har en bärbar Windows PC här hemma med två antivirus/malware program (NOD+MBAM), men jag förstår självklart att en MAC kan vara en perfekt spridare av virus, fastän den inte kan smittas på samma sätt som en Windows PC.

Ursprungligen av Segas:

...förstår självklart att en MAC kan vara...

Ett fel som många nybörjare gör - och som stör många gamla rävar - är att man skriver MAC.

MAC brukar i datorsammanhang betyda Media Access Control (http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address)

Våra kära datorer heter Mac, inte MAC.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett fel som många nybörjare gör - och som stör många gamla rävar - är att man skriver MAC.

MAC brukar i datorsammanhang betyda Media Access Control (http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address)

Våra kära datorer heter Mac, inte MAC.

Noterat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett fel som många nybörjare gör - och som stör många gamla rävar - är att man skriver MAC.
MAC brukar i datorsammanhang betyda Media Access Control (http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address)
Våra kära datorer heter Mac, inte MAC.

De där gamla rävarna kanske ska ta och inse att det är dags att sluta påpeka obetydliga saker?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett fel som många nybörjare gör - och som stör många gamla rävar - är att man skriver MAC.

MAC brukar i datorsammanhang betyda Media Access Control (http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address)

Våra kära datorer heter Mac, inte MAC.

Det stör mig mindre än Imac

Ursprungligen av maskh:

De där gamla rävarna kanske ska ta och inse att det är dags att sluta påpeka obetydliga saker?

Jösses! Mitt inlägg var formulerat så lättsamt som möjligt, och med en smiley för att ytterligare markera tonen.

Och om du tittar på inlägg 9, så ser du att TS tog det på rätt sätt.

Ändå känner du att du måste in och hugga lite...

Plötsligt känns mina "hangups" mycket lindrigare...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-22 17:19
Ursprungligen av maskh:

De där gamla rävarna kanske ska ta och inse att det är dags att sluta påpeka obetydliga saker?

...eller kanske det är dags för dig att inse vikten av att uttrycka sig korrekt, om inte för annat så för att undvika missförstånd.

Tänk till, det är viktigt

Ursprungligen av zinned:

...eller kanske det är dags för dig att inse vikten av att uttrycka sig korrekt, om inte för annat så för att undvika missförstånd.
Tänk till, det är viktigt

Det är viktigt att uttrycka sig korrekt i de sammanhang där så krävs. Att sitta och "hacka ner" på användare för att de skriver MAC istället för Mac är bara löjligt om det sker i en situation där det ändå är självklart vad som avses.

Ursprungligen av Segas:

Det är så enkelt alltså? Finns det något annat ur ren underhållsvinkel man behöver tänka på?

Backup. Ta backup minst en gång om dagen och verifera vid jämna tillfällen att den är korrekt och fungerar att återställa från. Det sistnämnda är svårt på grund av tekniska brister i HFS+, filsystemet i OS X. Därför kan det vara en god idé att installera ett annat filsystem som exempelvis ZFS där detta går att göra.

Ursprungligen av Segas:

Ska man ägna någon tid åt ett virusprogram för Mac?

Malware förekommer och Apple har ganska taskigt track record när det gäller att svara på säkerhetshot. Det bästa du kan göra är nog att vara medveten om att OS X inte är osårbart. Ladda inte ner färdigbyggd programvara som du inte kan lita på från Internet.

Ursprungligen av John A:

Backup. Ta backup minst en gång om dagen och verifera vid jämna tillfällen att den är korrekt och fungerar att återställa från. Det sistnämnda är svårt på grund av tekniska brister i HFS+, filsystemet i OS X. Därför kan det vara en god idé att installera ett annat filsystem som exempelvis ZFS där detta går att göra.

Malware förekommer och Apple har ganska taskigt track record när det gäller att svara på säkerhetshot. Det bästa du kan göra är nog att vara medveten om att OS X inte är osårbart. Ladda inte ner färdigbyggd programvara som du inte kan lita på från Internet.

Pessimisten har talat...

Kan ju säga att jag kör backup 2ggr i månaden o har inte haft ngt tekniskt problem med OSX på länge. Visst kan man råka ut för dem men man KAN ju bli påkörd när man går över gatan också...

Två gånger om dagen kanske inte är nödvändigt för alla. Beror helt och hållet på hur mkt man använder datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-22 21:04
Ursprungligen av maskh:

Det är viktigt att uttrycka sig korrekt i de sammanhang där så krävs. Att sitta och "hacka ner" på användare för att de skriver MAC istället för Mac är bara löjligt om det sker i en situation där det ändå är självklart vad som avses.

Ingen har hackat på någon.

För övrigt så kan inte du avgöra vad som är självklart, vad som är givet att någon annan förstår. Det är därför vi har regler i språk. Det är viktigt att uttryck sig korrekt oavsett situation, av flera anledningar men främst för att undvika att de som läser texten missförstår den.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-22 22:28

Har man brandväggen igång,inställt att man bara kan installera program från AppStore och registrerade utvecklare så är du säker.

Ursprungligen av lappen71:

Har man brandväggen igång,inställt att man bara kan installera program från AppStore och registrerade utvecklare så är du säker.

Brandväggen var det första jag aktiverade, paranoid som man är, hehe.

  • Medlem
  • 2013-11-22 23:52

Jag använder Sophos antivirus som är gratis, snabbt och enkelt. Fungerar klockrent och jag kan snurra runt på knepiga sidor utan att känna mig orolig. PC-vänner behöver inte känna sig skeptiska till mig

Ursprungligen av per s:

Jag använder Sophos antivirus som är gratis, snabbt och enkelt. Fungerar klockrent och jag kan snurra runt på knepiga sidor utan att känna mig orolig. PC-vänner behöver inte känna sig skeptiska till mig

Tack för tipset.

Nu är det lite roligt dock, Windows burken kan inte komma åt mig fastän jag delar med mig en mapp, men jag kan komma åt WIndows-datorn hur enkelt som helst...

...jag har uppenbarligen en hel del att lära.

Ursprungligen av John A:

[...]Därför kan det vara en god idé att installera ett annat filsystem som exempelvis ZFS där detta går att göra. [...]

Det där är väl liiiiiite överkurs för en nybörjare på mac. Och för nästan alla andra macanvändare också...

Ursprungligen av johan_tanying:

Det där är väl liiiiiite överkurs för en nybörjare på mac. Och för nästan alla andra macanvändare också...

Det är klart att det inte är en optimal situation. Helst hade man ju sett att OS X redan hade motsvarande funktionalitet inbyggd. I grunden beror det på om man har eller inte har data som är viktig att bevara. Kör man HFS+ så spelar det ingen roll hur många lager av backup man har, det finns ingen garanti att den data som du skriver till filsystemet är den data du får tillbaka när du läser från det. Även om man kanske inte bryr sig om sin data så bör man vara medveten om problemet. Om man inte tycker att det är värt att göra något åt så är det väl bara att ignorera, men då är man i alla fall beredd på att man kan få bitröta och att OS X inte har något sätt att vare sig upptäcka eller åtgärda det.

Ursprungligen av John A:

Det är klart att det inte är en optimal situation. Helst hade man ju sett att OS X redan hade motsvarande funktionalitet inbyggd. I grunden beror det på om man har eller inte har data som är viktig att bevara. Kör man HFS+ så spelar det ingen roll hur många lager av backup man har, det finns ingen garanti att den data som du skriver till filsystemet är den data du får tillbaka när du läser från det. Även om man kanske inte bryr sig om sin data så bör man vara medveten om problemet. Om man inte tycker att det är värt att göra något åt så är det väl bara att ignorera, men då är man i alla fall beredd på att man kan få bitröta och att OS X inte har något sätt att vare sig upptäcka eller åtgärda det.

Jag förstår att detta är en bra bit in på överkurs, men jag kan inte låta bli att ändå vara högst intresserad.

Har du lust att gå in lite djupare på ämnet, alternativt länka till litteratur som berör säkerhetsperspektivet du skriver om?

Kan ni inte ta det i en ny, egen tråd (om det inte redan finns en befintlig förstås). Det här är faktiskt extrem överkurs för 99% av alla användare. Åtminstone inget man skall stöta på i en tråd benämnd "Ny ägare av iMac och OSX".

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan ni inte ta det i en ny, egen tråd (om det inte redan finns en befintlig förstås). Det här är faktiskt extrem överkurs för 99% av alla användare. Åtminstone inget man skall stöta på i en tråd benämnd "Ny ägare av iMac och OSX".

Jag tar och letar lite efter det ikväll, så slipper vi ha det här.

Ursprungligen av johan_tanying:

Underbar läsning, tack!

1
Bevaka tråden