Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mbp ska ha 1600 mhz ram fick 1333mhz. funkar detta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, vet inte riktigt ifall detta hamnade rätt??
Men iaf så ville jag uppgradera till 8 gb ram ist för 4 gb i min mbp 2012.
Enligt apple ska det vara 1600mhz så köpte två 4 gb 1600 mhz, när jag satt i dom så säger datorn att det är 8 gb men 1333mhz ist. på dom gamla stod det 4 gb 1600 mhz. Tänkte höra ifall någons tror att detta är något problem.
Enligt någon snubbe jag fick prata med på clasohlson där jag köpte detta så sa han att datorn bara "känner" 1333mhz. detta låter konstigt i mina öron när det har stått 1600 mhz förut.

En bra idé vore om du skrev vilka minnen du köpte på clas ohlsons

Ursprungligen av Snubbeljuice:

Prova att köra med bara den nya RAM-modulen installerad. Om du får 1600MHz då är det något som inte matchar mellan den nya modulen och det minne som kom med din MPB.

Själv skulle jag aldrig blanda RAM på det där viset. Det bästa är alltid att köra på matchade moduler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-23 01:15
Ursprungligen av Snubbeljuice:

Tjena, vet inte riktigt ifall detta hamnade rätt??

http://www.99mac.se/forum/20-macbook-pro-och-... hade varit helt perfekt!

Ursprungligen av Snubbeljuice:

Men iaf så ville jag uppgradera till 8 gb ram ist för 4 gb i min mbp 2012.
Enligt apple ska det vara 1600mhz så köpte två 4 gb 1600 mhz, när jag satt i dom så säger datorn att det är 8 gb men 1333mhz ist.

Vild gissning, det kan inte vara så att du trots allt har en MBP Late 2011? (modell-id 8,1 eller 8,2 beroende på skärmstorlek) De kör minnena i 1333 MHz. Stoppar man i snabbare minnen så används ändå datorns lägre frekvens. Modellen tillverkades fram till juni 2012.

Nästa modell MBP Mid 2012 (modell-id 9,1 eller 9,2) kör minnena i 1600 MHz och skulle inte starta med minnen i lägre frekvens.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Okok jag måste ha varit sjukt otydlig. Jag köpte 2 st utav dessa 4 gb minnen och satte in BÅDA i datorn och den visade då 1333 mhz och INNAN jag satte i dessa 2 minnen så satt originalen i och då visade den 1600 mhz. Men det verkar ju inte spela någon större roll??
Det jag använder datorn till är skolarbeten vilket även inkluderar en del CAD samt att ja gillar att leka med filmer från gopro

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-27 21:09

Du kommer inte märka någon skillnad alls.
Men om det är 2st 1600mhz minnen så ska dom köra i 1600mhz, om datorn stödjer det.
Vet inte om det är någon BIOS inställning man måste göra (har sjukt dåligt koll på hur Mac hanterar BIOS/EFI och om man ens kan komma åt det)

1
Bevaka tråden