Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 15" Retina och skärmupplösning. Vad menas här?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en fråga angående nya Macbook Pron som jag nyss fått. Den har ju som bekant Retinaskärm. Upplösningen som jag fattat på den är 1440 x 900. Dvs samma som min två år gamla Macbook pro. Utöver detta finns det ju högre upplösningar att välja mellan som ex: 1680 x 1050 och 1920 x 1200.

Mina två frågor är. Just på dessa upplösningar står det "looks like"? Vad egentligen menar man med detta?

Sedan skriver ju Apple på sin sajt: "impressive 2880-by-1800 resolution on the 15‑inch MacBook Pro let you see more of your high-resolution images with pixel-for-pixel accuracy. "

Hur har man räknat fram dessa upplösningar? För någon 2880 x 1880 hittar inte jag i alla fall Misstänker att man gångrar 1440 x 900 med två? Tycker dock det är lite missvisande, framför allt med dom som kanske räknar med mer skärmyta. För skärmyta i 2880 x 1880 är ju en helt annat femma ?

Vad är era synpunkter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 20:20

Upplösningen är väl just 2880 x 1800 på en 15" skärm. Sedan simulerar den väl de andra, lägre upplösningarna?

Ursprungligen av acke:

Upplösningen är väl just 2880 x 1800 på en 15" skärm. Sedan simulerar den väl de andra, lägre upplösningarna?

Enligt vad jag ser kör den 1440 x 900 px som defult, dvs Retinaläge.

Ursprungligen av Matador2003:

Hej!

Har en fråga angående nya Macbook Pron som jag nyss fått. Den har ju som bekant Retinaskärm. Upplösningen som jag fattat på den är 1440 x 900. Dvs samma som min två år gamla Macbook pro. Utöver detta finns det ju högre upplösningar att välja mellan som ex: 1680 x 1050 och 1920 x 1200.

Mina två frågor är. Just på dessa upplösningar står det "looks like"? Vad egentligen menar man med detta?

Sedan skriver ju Apple på sin sajt: "impressive 2880-by-1800 resolution on the 15‑inch MacBook Pro let you see more of your high-resolution images with pixel-for-pixel accuracy. "

Hur har man räknat fram dessa upplösningar? För någon 2880 x 1880 hittar inte jag i alla fall Misstänker att man gångrar 1440 x 900 med två? Tycker dock det är lite missvisande, framför allt med dom som kanske räknar med mer skärmyta. För skärmyta i 2880 x 1880 är ju en helt annat femma ?

Vad är era synpunkter?

Skalning kallas det. Punkterna på skärmen är 2880x1800, men det skalas till så det inte skall bli så smått. Finns ett 20-tal appar om du nu av någon anledning vill ha den upplösningen. Apple gjorde troligtvis inte denna upplösning för skärmyta, mer för hur det ser ut. Dvs. klarare text och bättre bilder. Något den klarar med bravur enligt mig.

Vi får väl hoppas att OS X utvecklas i riktning mot "resolution independence", men det är nog tyvärr en bit dit i praktiken

Ursprungligen av Matador2003:

Hej!

Har en fråga angående nya Macbook Pron som jag nyss fått. Den har ju som bekant Retinaskärm. Upplösningen som jag fattat på den är 1440 x 900. Dvs samma som min två år gamla Macbook pro. Utöver detta finns det ju högre upplösningar att välja mellan som ex: 1680 x 1050 och 1920 x 1200.

Mina två frågor är. Just på dessa upplösningar står det "looks like"? Vad egentligen menar man med detta?

Sedan skriver ju Apple på sin sajt: "impressive 2880-by-1800 resolution on the 15‑inch MacBook Pro let you see more of your high-resolution images with pixel-for-pixel accuracy. "

Hur har man räknat fram dessa upplösningar? För någon 2880 x 1880 hittar inte jag i alla fall Misstänker att man gångrar 1440 x 900 med två? Tycker dock det är lite missvisande, framför allt med dom som kanske räknar med mer skärmyta. För skärmyta i 2880 x 1880 är ju en helt annat femma ?

Vad är era synpunkter?

Prova själv att installera en app som låter dig välja 2880x1800 och se hur enkelt det är att arbeta

Nej, men, allvarligt. Såvitt jag vet borde exempelvis en skärmavbildning med inställningen "mer utrymme" bevisa för dig att det faktiskt är 2880x1800? (Om du kollar hur stor bilden är, sedan).

Och, som sagt.. det går att ställa in den på 2880x1800, men du kommer inte att se särskilt mycket eftersom texten med den upplösningen och på den skärmstorleken blir i minsta laget.. liksom allt annat.

1
Bevaka tråden