Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mavericks från USB-minne

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De flesta klarar sig bra med att uppdatera till Mavericks genom Mac App Store men för de som vill skapa ett bootbart USB-minne med Mavericks-installeraren har vi en guide.

Läs hela artikeln här

Jag pillade med detta program igår. Testade två gånger, men blev alltid fel på något. Dock fungerade detta för mig:

Öppna en terminal och skriv ”sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app --nointeraction”. Har du/ni minnet som namn ”untitled” så behöver man inte göra något mera. Tog ca 35 minuter att skapa.

http://osxdaily.com/2013/10/23/create-os-x-ma...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2013-10-26 10:54

Lyckades inte heller med detta. Efter två försök så gav jag upp när det visade sig att varken Alt-knapp eller Startskiva hittade USB-stickan. DiskMaker X tjooade i slutet av processen och gav tummen upp för att det hade lyckats skapa en boot-bar skiva, men tji gick det!

Bättre sätt och enklare i min mening:

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=18...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-26 11:37

Jag märkte att när man uppdaterar från AppStore så uppdaterats även återställningspartitionen så man kan installera 10.9 därifrån nästa gång man behöver installera om. Man måste logga in på sitt apple-id vid installationen om man köper os x från AppStore, kör man återställningen med samma os som datorn kom med krävs det inget apple-id.

Kör man installationen från ett USB minne så kommer återställningspartitionen inte uppdateras och man har en gammal version av os x där.

Tråkigt att ni haft så pass dåliga erfarenheter av det. Jag testade Diskmaker X och inte bara gick det på första försöket, det gick även bra att använda minnet för att boota en gammal MBP för att radera och sedan installer Mavericks.

Sen finns det terminalkommandon som gör samma sak, men guiden var avsedd för den som vill arbeta med ett grafiskt gränssnitt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-26 21:00

Utvecklaren har tagit bort programmet från sajten nu, pga buggfixing...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-29 09:07

Jag körde detta när det fortfarande detta Lion DiskMaker. Såg att de släppte den senaste versionen nu i helgen och så länge hade jag inte orkat vänta.

Hur lång tid ska det ta att kopiera över mavericks till USB-minnet?

Ursprungligen av koffas:

Hur lång tid ska det ta att kopiera över mavericks till USB-minnet?

Tog nån minut för egen del.

Ursprungligen av Redaktionen:

De flesta klarar sig bra med att uppdatera till Mavericks genom Mac App Store men för de som vill skapa ett bootbart USB-minne med Mavericks-installeraren har vi en guide.

Läs hela artikeln här

Nu blev det klart

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-31 22:00
Ursprungligen av koffas:

Nu blev det klart

http://guides.macrumors.com/Taking_Screenshot...

Ursprungligen av D_Odell:

Tog nån minut för egen del.

Nån minut? Vad kör du för superminne?

Ursprungligen av SweSG:

Nån minut? Vad kör du för superminne?

Dada... http://www.corsair.com/usb-drive/flash-voyage...

Okey, ett USB3-minne. Så det går så mycket snabbare med det? Här fick jag vänta 35 minuter med ett USB2-minne. Om jag inte minns fel så hade det en speed av 20MB/s på läs och 16MB/s på skriv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-01 01:43
Ursprungligen av SweSG:

Okey, ett USB3-minne. Så det går så mycket snabbare med det? Här fick jag vänta 35 minuter med ett USB2-minne. Om jag inte minns fel så hade det en speed av 20MB/s på läs och 16MB/s på skriv.

Då måste du har ett dåligt USB-minne för så lång tid ska det inte ta.
16MB/s i 35min blir många GB

Ursprungligen av lappen71:

Då måste du har ett dåligt USB-minne för så lång tid ska det inte ta.
16MB/s i 35min blir många GB

Kan vara så. Dock testade jag med två minnen och det tog runt 35 min på båda. Olika minnen och båda var någorlunda nya. Nu vet jag dock inte om det går snabbare via Diskmaker X då jag körde via terminalen. Fick aldrig programmet att fungera. Dock har det kommit en ny ver av det nu. Har iaf installerat om min MBA mid 2013 och det fungerade fint!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-01 15:31
Ursprungligen av SweSG:

Kan vara så. Dock testade jag med två minnen och det tog runt 35 min på båda. Olika minnen och båda var någorlunda nya. Nu vet jag dock inte om det går snabbare via Diskmaker X då jag körde via terminalen. Fick aldrig programmet att fungera. Dock har det kommit en ny ver av det nu. Har iaf installerat om min MBA mid 2013 och det fungerade fint!

Visst kan det vara Diskmaker som gör att det tar långtid också.

Min har stått och tuggar på ".Copying installer files to disk..." nu i ett par timmar. Ett helt vanligt 8GB USB2 minne. :S

Ursprungligen av Segas:

Min har stått och tuggar på ".Copying installer files to disk..." nu i ett par timmar. Ett helt vanligt 8GB USB2 minne. :S

Kör du programmet eller via terminal? Flera timmar borde det ju inte ta. Testa att börja om med hela skiten.

Ursprungligen av SweSG:

Kör du programmet eller via terminal? Flera timmar borde det ju inte ta. Testa att börja om med hela skiten.

Jag kör via programmet som guiden i början använde sig av. Tre gånger har jag försökt nu sedan runt 17:00 (ca 8 timmar testande) och nu gav jag upp.

Hehe, efter 8 timmar hade jag gråtit blod. Testa att göra som jag gjorde i första posten, eller om det blir den andra. Via terminal alltså. Det är inte alls så mycket svårare att göra där.

Ursprungligen av SweSG:

Hehe, efter 8 timmar hade jag gråtit blod. Testa att göra som jag gjorde i första posten, eller om det blir den andra. Via terminal alltså. Det är inte alls så mycket svårare att göra där.

Jag har haft min nya iMac lika länge som jag provat med det här minnet, men jag ska nog lösa det via terminal...nån gång. ^^

Jag kom och tänka på en sak när jag läste en annan tråd du skrivit. Kom din dator förinstallerad med Mavericks? Eller har du laddat ned Mavericks? Om jag fattat rätt så ska du ha en iMac sent 2013 och då måste väl Mavericks vara stock OS? Då tror jag inte det går att göra detta, (kan ha fel).

Ursprungligen av SweSG:

Jag kom och tänka på en sak när jag läste en annan tråd du skrivit. Kom din dator förinstallerad med Mavericks? Eller har du laddat ned Mavericks? Om jag fattat rätt så ska du ha en iMac sent 2013 och då måste väl Mavericks vara stock OS? Då tror jag inte det går att göra detta, (kan ha fel).

Upptäckte att programmet hade problem att ta bort en gammal partition från USB-minnet, men nu fungerar det!

iMac'en (konstigt nog) levererades med 10.8.5...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-03 18:04

I systemkraven på Apples hemsida står det att det krävs minst Snowleopard förinstallerat för att man skall kunna installera Mavericks. Kommer man runt den spärren med den här metoden?

Ursprungligen av onnyt:

I systemkraven på Apples hemsida står det att det krävs minst Snowleopard förinstallerat för att man skall kunna installera Mavericks. Kommer man runt den spärren med den här metoden?

Ja.

1
Bevaka tråden