Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera säkerhetskopieringar i Time Machine

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 14:01

Efter att jag uppdaterat min MBP till 10.9 gjorde Time Machine en helt ny backup av datorn när den skulle säkerhetskopieras. Min externa disk är nu full och min fundering är alltså hur jag raderar äldre säkerhetskopior i Time Machine.

Är det så enkelt som att öppna disken när den är inkopplad och markera -> Flytta till papperskorgen med början av de tidigaste?

/ Jonas

Det ska TM sköta av sig själv, annars så öppnar du bara upp säkerhetskopian och tar bort den äldsta av dem. Notera dock att TM inte skriver över data som är oförändrad, kanske kan vara något som du måste ta till hänsyn.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 14:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Notera dock att TM inte skriver över data som är oförändrad, kanske kan vara något som du måste ta till hänsyn.

Precis, så har jag förstått det. Som det är nu finns ju en helt ny backup av datorn sedan jag uppdaterade Mavericks, så jag tänkte att jag borde få loss en hel del utrymme om jag tar bort den äldsta säkerhetskopian nu (som i sig innehåller en hel backup). Sen är det klart att det förmodligen behöver fylla på med lite annat i ny säkerhetskopiering efter jag gjort detta.

Tänker jag rätt?

Ursprungligen av kajonas:

Precis, så har jag förstått det. Som det är nu finns ju en helt ny backup av datorn sedan jag uppdaterade Mavericks, så jag tänkte att jag borde få loss en hel del utrymme om jag tar bort den äldsta säkerhetskopian nu (som i sig innehåller en hel backup). Sen är det klart att det förmodligen behöver fylla på med lite annat i ny säkerhetskopiering efter jag gjort detta.

Tänker jag rätt?

Ja. Men för säkerhetens skull så flytta gärna över den gamla kopian till ngn annan disk innan du tar bort den och gör en ny säkerhetskopia.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 14:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja. Men för säkerhetens skull så flytta gärna över den gamla kopian till ngn annan disk innan du tar bort den och gör en ny säkerhetskopia.

Problem nummer ett är att jag inte har fler diskar, bara den som jag vill frigöra utrymme från.

Det är ju bara att öppna disken i Finder och radera den man inte vill behålla.

Är man osäker kan man lika gärna radera båda två och låta Time Machine börja om igen.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 15:17
Ursprungligen av Borttaget:

Det är ju bara att öppna disken i Finder och radera den man inte vill behålla.

Är man osäker kan man lika gärna radera båda två och låta Time Machine börja om igen.

Ungefär så tänker jag. Jag provar så.

Senast redigerat 2018-07-23 09:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 16:51
Ursprungligen av Borttaget:

Det är ju bara att öppna disken i Finder och radera den man inte vill behålla.

Är man osäker kan man lika gärna radera båda två och låta Time Machine börja om igen.

Jag vill hävda att ta bort mappar i Finder är ett säkert sätt att förstöra sin backup. Det är ju inte så att alla filer ligger gång på gång i varje mapp/backuptillfälle även om det ser ut som det. Ta bort den äldsta mappen kan medföra att många filer försvinner för alltid.

Jag skulle i stället gå in i Time Machine och därifrån radera alla kopior av vissa mappar från alla backuper.

Senast redigerat 2018-07-23 09:57
Ursprungligen av acke:

Jag vill hävda att ta bort mappar i Finder är ett säkert sätt att förstöra sin backup. Det är ju inte så att alla filer ligger gång på gång i varje mapp/backuptillfälle även om det ser ut som det. Ta bort den äldsta mappen kan medföra att många filer försvinner för alltid.

Jag menar inte mappar utan hela sparsebundle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 16:58
Ursprungligen av Borttaget:

Jag menar inte mappar utan hela sparsebundle.

Kan inte läsa något om sparsebundle någonstans?
Om trådskaparen menar att en helt ny backup är en ny mapp i roten av Backups.backupdb så kan man ta bort den gamla. Men om han menar bara en ny backup i samma mapp så skulle jag vara försiktig.

Senast redigerat 2018-07-23 09:57
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 17:00
Ursprungligen av acke:

Kan inte läsa något om sparsebundle någonstans?
Om trådskaparen menar att en helt ny backup är en ny mapp i roten av Backups.backupdb så kan man ta bort den gamla. Men om han menar bara en ny backup i samma mapp så skulle jag vara försiktig.

Det enklaste vore kanske ändå att radera hela disken, och sedan göra en helt ny backup av datorn?

Ursprungligen av kajonas:

Det enklaste vore kanske ändå att radera hela disken, och sedan göra en helt ny backup av datorn?

Exakt min åsikt.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 17:08
Ursprungligen av Borttaget:

Exakt min åsikt.

Då blir den givna följdfrågan: Hur gör jag enklast detta?

Stänga av Time Machine -> Rensa hårddisk
alt:
Ta bort huvudmappen i disken?

Senast redigerat 2018-07-23 09:58
Ursprungligen av kajonas:

Då blir den givna följdfrågan: Hur gör jag enklast detta?

Stänga av Time Machine -> Rensa hårddisk
alt:
Ta bort huvudmappen i disken?

Inaktivera Time Machine och sedan bara radera alla spår av backup på disk alternativt formatera den i skiv-verktyg.

Sedan bara aktivera Time Machine igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 18:22

Formatera disken, går otroligt mycket snabbare.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 21:40
Ursprungligen av acke:

Formatera disken, går otroligt mycket snabbare.

Okej, hur går jag då tillväga?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-11-21 22:22
Ursprungligen av acke:

Formatera disken, går otroligt mycket snabbare.

Det gjorde det sannerligen.

Tack!

1
Bevaka tråden