Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med USB iMac 21,5" Late 2012

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jag har varit i kontakt med Apples support litegrann idag men ska återkomma imorgon. Det verkar dock inte finnas någon jättestor kompetens hos dem så jag frågar här också, då jag tror att kunskapen är större här.

Min iMac 21,5" (Late 2012, den billigaste modellen) har idag strulat med USB. Macen fungerade som vanligt i förrgår när jag sist hade igång den. Nu är det som så att när jag kopplar in mina vanliga prylar i USB-portarna så fungerar det ej som det ska. Där finns ström eftersom iPhone laddas och min Samsung 1TB tänds och börjar snurra. Men HDDn kommer ej upp i Finder förrän typ 40 minuter och det går ändå inte att köra en backup i Time Machine då den gnäller om att den inte går att reparera. Det går att reparera den manuellt och den hittar inga fel. iPhone laddas som sagt men den dyker inte upp i iTunes utan istället kommer felmeddelandet : "iTunes kunde inte ansluta till iPhone-enheten ”Philips iPhone” eftersom enheten nådde en maxtidsgräns."

Den hittar ju dessa 2 prylar som den ska, dem finns båda när man kollar USB-hubbarna på systeminformation. Jag har provat att återställa NVRAM och PRAM och har kört en SMC-reset. Jag har även provat att koppla en av prylarna för sig i alla 4 USB-hubbar men med samma resultat. Inte heller ett försök med att skapa en ny användare hjälpte. NVRAM, PRAM och SMC-reset var det enda som tjejen på supporten kunde ge som förslag idag.

Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Jag är helt förbryllad över vad det kan vara. Tack på förhand och fråga gärna om ni inte riktigt förstår vad jag menar. Det är svårt att förklara över ett tangentbord!

Ursprungligen av iAmFille:

...Den hittar ju dessa 2 prylar som den ska, dem finns båda när man kollar USB-hubbarna på systeminformation...

Har du provat att koppla prylarna direkt i datorn, utan USB-hub?

Har du provat att bara koppla in EN pryl i taget? (direkt i datorn, utan hub)

Ursprungligen av iAmFille:

...i alla 4 USB-hubbar...

Fast när jag nu fick syn på den formuleringen så tror jag kanske att du menar USB-portar när du skriver USB-hubbar.

Och i så fall kan du glömma mina tidigare frågor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-20 21:11

Startat om datorn?
Version av OSX? En omistallation kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 13:00

Jag hade testat att starta OSX Installationen från en USB sticka, fungerar det fungerar bevisligen USB och programvaran i installeraren är helt "Apple stock", så den borde fungera som en helt ren iMac.

Har installerat om OSX som en sista utväg men det hjälpte inte. Väntar på skjuts då jag ska lämna in den på Apple Store Väla. En kille på Apples support trodde att det kunde vara något glapp som typ stör informationen om de saker som pluggas in i USB-minnena. Jag hade redan provat allt det vanliga när jag provade att ringa honom och han rekommenderade då att jag skulle försöka dra med mig datorn till en Apple service provider. Jag har Apple Care på den så det känns helt okej.

Ursprungligen av iAmFille:

...de saker som pluggas in i USB-minnena...

Först kallade du det för USB-hubbar.
Och nu kallar du det för USB-minnen.

Jag tror att ordet du söker är USB-portar.

1
Bevaka tråden