Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startskiva full (MB Air)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mors,

Har sett detta fel ett flertal gånger här på forumet o likväl ett flertal lösningar. Nu frågar jag om hjälp å en väns vägnar. För att undvika missförstånd citerar jag hennes fråga nedan:

Citat:

Jag har kollat på "om den här datorn" och där ser jag att det är bilder som upptar den största delen av hårddisken.
Men jag har ju inga bilder direkt på min Mac Air, däremot har jag en massa bilder på dropbox (och min Imac) och de syns på min Air i "Alla mina dokument" även om dropbox inte är på. Har försökt dra en bilder till papperskorg och tömma men de försvinner bara fr papperskorgen och inte fr "Alla mina dokument".

Synkningsfel? Vågar inte göra nått med bilderna innan jag vet så jag inte tar bort nån länk eller så. Eller är det safe om jag har fört över dem på dropboxen. Vissa av bilderna laddades visa minneskort genom Air-datorn till dropbox. Har det blivit nån extra kopia?

Mac OSX 10.7.5

Senast redigerat 2013-11-20 09:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

Mors,

Har sett detta fel ett flertal gånger här på forumet o likväl ett flertal lösningar. Nu frågar jag om hjälp å en väns vägnar. För att undvika missförstånd citerar jag hennes fråga nedan:

Dropbox lagrar bilderna lokalt på datorn.

Ursprungligen av pmarriott:

Dropbox lagrar bilderna lokalt på datorn.

Gör den ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Gör den ?

Ja, Dropbox är en synkservice.
Om du tar bort filer i Dropbox på någon enhet så kommer det försvinna från andra enheter du har Dropbox på.

Avinstallera Dropbox på din Air och se vad som sker och om du sedan behöver ta bort något manuellt.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Gör den ?

Japp. Det är en synktjänst som ser till att du har samma uppsättning filer överallt av samma version. När du lägger till en fil i din Dropbox-mapp så sparas den där, synkas upp till molnet och pushas vidare ut till övriga anslutna enheter. Du kan göra en enkel test - stäng av WiFi på datorn så den inte är internetansluten, så ska du se att du kommer åt filerna.

Så om hon vill rensa hårddisken på Air'en så ska hon inte ta bort bilderna för då försvinner de även från den andra datorn? Har du nån smidig lösning på hur hon ska få detta att funka i längden? Det handlar om jobbilder o hon laddar ständigt upp nya

Ursprungligen av Mymac4ever:

Så om hon vill rensa hårddisken på Air'en så ska hon inte ta bort bilderna för då försvinner de även från den andra datorn? Har du nån smidig lösning på hur hon ska få detta att funka i längden? Det handlar om jobbilder o hon laddar ständigt upp nya

Större hårddisk. Vilket kan vara knivigt/omöjligt på en Air. Ny dator med större disk eller extern disk.

Jag har nu fått på det klara att originalfilerna låg på iMac'en så Air'en hade kopiorna som synkades ner från molnet. Har också pratat med henne och instruerat henne i hur hon gör för att "koppla loss" Air'en från Dropbox. Hon använder nämligen inte sin Air för att jobba med bilder men om hon behöver se någon av dem så är det ju bara att logga in på Dropbox med Safari.

När hon kopplat loss Air'en från Dropbox(unlink) så kan hon radera Db mappen från Air'en och därmed återta sitt hårddiskutrymme, fn höll hon på att ta en backup med Timemachine.

I dropbox kan man ställa in för varje dator vilka mappar som skall lagras och synkas just där.

Har du dropbox-symbolen i menyraden?

  1. Gå till dropbox-menyn och det lilla kugghjulet längst ner till höger.

  2. Välj Preferences

  3. Välj Advanced

  4. Bocka ur de mappar du inte vill ha på den här datorn. Exempelvis bilder från jobbet.

  5. Välj Update. Svara på den fråga som dyker upp, typ "vill du spara mapparna eller skall de raderas från den här datorn". OBS att mapparna alltså finns kvar i molnet och på de andra dropbox-synkade datorerna. Vill du ha tillbaka mapparna så är det bara att kryssa i och de laddas ner igen.

Antar att du kan göra samma sak på webbsidan.

OBS att det kan ta en stund innan utrymmet frigörs. Dropboxen kommer nämligen att ha kvar filerna osynliga ett tag (vet ej hur länge) vilket ger ett ögonblickligt återställande om du ångrar dig.

OT: Det funkar likadant när man går in på hemsidan och väljer att visa Deleted items. Återställande av dessa filer/mappar brukar av denna anledning gå väldigt fort. Men tänk på att Dropbox låter dig bara återställa raderade filer inom 30 dagar. /OT

Sedan kan det vara värt att komma ihåg att lokal lagring av synkade mappar är påslaget som förval för alla nya mappar. Så om frun skapar en ny mapp i jobbdatorns dropbox kommer den också skapas i hemmadatorn. Då får man gå in igen i inställningarna och kryssa ut mappen.

En grej som ställer till det för ovana datoranvändare som kör engelskt system är att OS X delade mapp Delad heter Drop Box... Och det är ju inte riktigt samma grej som Dropbox.

Jag använder Dropbox själv men har aldrig tänkt på hur det funkar e-som det inte handlar om flera gig filer utan snarare några hundra meg. Jag använder det dessutom bara på en Mac o min iPad

Jag rekomenderade henne att bli medlem här

"inte handlar om flera gig..." – tala för dig själv! Jag kör hela jobbmappen (89% av 113,2 GB i nuläget) för att alltid ha full tillgång till allt. Jo, jag pröjsar för 100 GB...

Ursprungligen av johan_tanying:

"inte handlar om flera gig..." – tala för dig själv! Jag kör hela jobbmappen (89% av 113,2 GB i nuläget) för att alltid ha full tillgång till allt. Jo, jag pröjsar för 100 GB...

Jag använder 18,8% av 3GB så jag har en bit kvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-20 11:46

Ett annat tips kan ju vara att använda sig av en tjänst där filerna inte lagras lokalt, t.ex. en tjänst specifikt anpassad för bilder, som t.ex. Flickr? Eller någon annan synctjänst där filerna inte lagras lokalt. T.ex. Bitcasa (ej provat den själv än) http://www.bitcasa.com/

Om man faktiskt skall använda bilderna (göra layout i InDesign, redigera osv) torde det vara smidigast och i många fall nödvändigt att ha dom lokalt. Och då är ju lösningen att "slå av/på" synkningen för enskilda mappar hyfsat smidig för att komma runt utrymmesproblematiken på utvalda datorer.

Sen kan man ju också gå in i molnet via websidan och hämta hem enstaka bilder när så önskas också från Dropbox. Ja, det finns t.o.m. en bildgallerifunktion som kan kommas åt av utomstående efter en inbjudan. Kolla först så att den ursprungliga mappen "Photos" ligger kvar i Dropbox-mappen:

Citat:

Dropbox photo galleries allow you to share photos with anyone (even non-Dropbox users). These photos will be presented in a photo gallery that is viewable online.

Step 1: Make a folder inside the Photos folder, and give it a name (this will be the name of your photo gallery)

Step 2: Put photos inside the folder you just created.

That's it! Now you can view and share this photo gallery online by going to http://www.dropbox.com/photos

If you'd like more help with photo galleries, head here: (http://www.dropbox.com/help/18)

Happy Dropboxing!
- The Dropbox Team

Note: Linking to galleries is limited to folders within your Photos folder. You also cannot link to the Photos folder itself.

Nu ser jag att om m har ett nytt konto (efter sommaren 2013 tydligen) finns det andra lösningar för fotogallerier:

Citat:

Please note: New Dropbox accounts created after June 14, 2013 no longer have a Photos folder. If you'd like a Photos folder in your account, you can create one. However, it will be like any other folder in your Dropbox.

The Photos page on the Dropbox website gives you all of the features that the Photos folder provided and more! To see it, sign in to your account online and click on the Photos link in the left-hand sidebar. On the Photos page you can view and quickly navigate all of the photos and videos in your account.

Från https://www.dropbox.com/help/18/en

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-20 14:18
Ursprungligen av johan_tanying:

Om man faktiskt skall använda bilderna (göra layout i InDesign, redigera osv) torde det vara smidigast och i många fall nödvändigt att ha dom lokalt. Och då är ju lösningen att "slå av/på" synkningen för enskilda mappar hyfsat smidig för att komma runt utrymmesproblematiken på utvalda datorer.

Sen kan man ju också gå in i molnet via websidan och hämta hem enstaka bilder när så önskas också från Dropbox. Ja, det finns t.o.m. en bildgallerifunktion som kan kommas åt av utomstående efter en inbjudan. Kolla först så att den ursprungliga mappen "Photos" ligger kvar i Dropbox-mappen:

Nu ser jag att om m har ett nytt konto (efter sommaren 2013 tydligen) finns det andra lösningar för fotogallerier:
Från https://www.dropbox.com/help/18/en

Det nog den bästa lösningen ja, tänkte inte ens på den trots att jag själv använder selektiv synkning på vissa mappar.

1
Bevaka tråden