Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd rMBP 2013 vs late 2013

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 10:56

Hej,

Klantade till mig lite och trodde jag gjorde en bra deal igår när jag köpte en macbook pro retina 128gb ssd och 8gb ram för 9990. Men när jag kom hem och läste på insåg jag att det var den gamla versionen. Jag har studentrabbat och då kostar basmodellen av den nya 10700 kr. Borde jag lämna tillbaka och köpa den istället? Eller är 8 gb ram nödvändigt? Har läst om folk som upplever prestandan otillräcklig utan 8gb ram även för enklare uppgifter. vill egentligen inte lägga över 10k på en dator. Är även lite inne på MBA men tycker det känns bra att köpa en nysläppt version.

Tacksam förr råd,

Mvh J

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-17 11:11
Ursprungligen av JTL:

Hej,

Klantade till mig lite och trodde jag gjorde en bra deal igår när jag köpte en macbook pro retina 128gb ssd och 8gb ram för 9990. Men när jag kom hem och läste på insåg jag att det var den gamla versionen. Jag har studentrabbat och då kostar basmodellen av den nya 10700 kr. Borde jag lämna tillbaka och köpa den istället? Eller är 8 gb ram nödvändigt? Har läst om folk som upplever prestandan otillräcklig utan 8gb ram även för enklare uppgifter. vill egentligen inte lägga över 10k på en dator. Är även lite inne på MBA men tycker det känns bra att köpa en nysläppt version.

Tacksam förr råd,

Mvh J

Så för 710:- till får du den nya modellen?
Är det något att fundera över?

Ursprungligen av lappen71:

Så för 710:- till får du den nya modellen?
Är det något att fundera över?

Ja, därför att om han väljer den så får han bara 4 GB minne. Om den ska bli likvärdig, dsv 8 GB, så är väl prisskillnaden runt 1400-1500 i stället.

Ursprungligen av JTL:

...Eller är 8 gb ram nödvändigt? Har läst om folk som upplever prestandan otillräcklig utan 8gb ram även för enklare uppgifter. vill egentligen inte lägga över 10k på en dator...

Du ska inte köpa en dator med 4 GB minne idag, tycker jag. Så om du inte är beredd att lägga de 1400-1500 som krävs för att få nya modellen med 8 GB, så tycker jag att du ska behålla den dator du redan har köpt.

Senast redigerat 2013-11-17 14:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 12:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska inte köpa en dator med 4 GB minne idag, tycker jag. Så om du inte är beredd att lägga de 1400-1500 som krävs för att få upp den nya modellen till 8 GB, så tycker jag att du ska behålla den dator du redan har köpt.

Håller med Jesper det viktigaste en SSD disk och 8 GB minne och den fina retina skärmen har du i den gamla modellen.
Är nyfiken skiljer det i vikt på den gamla och nya Macbook Retina 13 tums modellen ?

Samtidigt håller en bärbar dator med 8 GB ram-minne ett högre och stabilare andrahandsvärde om du skulle bli sugen på en Macbook Air 15 tums retina om ett år eller så Jag håller tummarna för en sådan dröm i alla fall..

psss.. ja jag menar 15 tums MBAir retina inte alls omöjligt från Apple

Senast redigerat 2013-11-17 12:26
Ursprungligen av cubeis:

...Är nyfiken skiljer det i vikt på den gamla och nya Macbook Retina 13 tums modellen?...

Den nya är 50 gram lättare (1,57 kg mot 1,62 kg).

Källa: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-11-17 14:06

Jag skulle försökt lägga lite mer pengar på den nya modellen och 8GB RAM i den om du har råd, 4GB är för lite om du ska ha datorn i några år. Köper du den nya datorn med 8GB håller den istället 1-2 år längre än den gamla modellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 14:49
Ursprungligen av joakimo:

Jag skulle försökt lägga lite mer pengar på den nya modellen och 8GB RAM i den om du har råd, 4GB är för lite om du ska ha datorn i några år. Köper du den nya datorn med 8GB håller den istället 1-2 år längre än den gamla modellen.

Har TS pengarna dvs. ytterligare 1500 kr så visst visst det köper jag om man ändå ska lägga ut dom pengarna runt 10000 kr. Men budgeten var 10000 kr max om jag fattat rätt. Har man inte 1500 extra eller inte vill betala dom pengarna då får man utgå från det.

Sedan att den nya MBP 13 tums retina jämfört med gamla 13 tums MBP retina skulle hålla 1-2 år längre håller jag inte med om riktigt. Båda modellerna går väl att uppgradera till minst 16 GB ram-minne som är det avgörande på längre sikt.

Grafiken skiljer väl lite iris på den nya men det motiverar inte ytterligare 2 års användning. Slitaget bör bli likvärdigt samma inköpsdatum samt batteri slitaget som är relevanta saker på en bärbar dators livslängd.
Minnet och SSD driven är likvärdigt också livslängden i allmänhet och på skärmen likvärdig mellan dom båda enheterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 15:51

Tack för alla svar, lämnade tillbaka datorn idag. Känns som om man lurar sig själv att det är billigt, modellen har visserligen kostat 12500 men eftersom de sänkt priset på den nya skall man snarare jämföra med 10700. Kommer, om det blir en rMBP satsa på att lägga till så jag får 256gb och 8gb HD. Detta skulle kosta ca 12500 vilket visserligen är dyrare men känns som om man inte når riktigt ända fram annars. Alternativet blir en 128gb MBA med 8gb minne. Då hamnar jag på 11500. Dyra pengar men båda datorerna är ju väldigt fina.

Ursprungligen av cubeis:

...Har man inte 1500 extra eller inte vill betala dom pengarna då får man utgå från det...

...Båda modellerna går väl att uppgradera till minst 16 GB ram-minne som är det avgörande på längre sikt.

I början pratar du om att hålla den begränsade budgeten. Lite senare tycker du att man ska uppgradera till 16 GB. Jag förstår inte hur det går ihop. För man kan ju inte uppgradera dem i efterhand. Man måste bestämma sig direkt vid beställningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I början pratar du om att hålla den begränsade budgeten. Lite senare tycker du att man ska uppgradera till 16 GB. Jag förstår inte hur det går ihop. För man kan ju inte uppgradera dem i efterhand. Man måste bestämma sig direkt vid beställningen.

Okey sorry så minnet är fastlött på nya Macbook Pro Retina har missat det trodde det gällde Macbook Air bara ?

Ursprungligen av cubeis:

...fastlött på nya Macbook Pro Retina...

Inte bara på den nya. Det gäller alla retina-modellerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 23:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte bara på den nya. Det gäller alla retina-modellerna.

Okey hela Retina serien eftersom dom har blivit tunnare så ganska självklart egentligen. Då gäller det att maxa minnet från början då och lägga sin beställning på apple store smart av Apple.

Jag har en Macbook Air och en Macbook Pro 15 tum med glossy skärm så hade inte riktig koll på detta.
Man lär sig nått nytt varje dag här på 99mac tack Jesper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 20:08

Hmm. Hur hade ni valt:
MBA (256gb hdd, 8 gb ram) 11600.kr
rMBP (256 gb hdd, 8 gb ram) 12600kr

Värdesätter så klart den grymma skärmen men hur funkar det att köra tex windows och applikationer som ej är anpassade? Har inte jättekoll men antar att man kan ställa om upplösningen i så fall så att det blir precis som en vanlig skärm (läs MBA)? Kommer inte spela på datorn utan framför allt surfa/ se på svt play./ använda office. Är det värt 1000 kr, några extra gram och en något mer skrymmande storlek för retinan?

Ursprungligen av JTL:

Hmm. Hur hade ni valt:
MBA (256gb hdd, 8 gb ram) 11600.kr
rMBP (256 gb hdd, 8 gb ram) 12600kr

Värdesätter så klart den grymma skärmen men hur funkar det att köra tex windows och applikationer som ej är anpassade? Har inte jättekoll men antar att man kan ställa om upplösningen i så fall så att det blir precis som en vanlig skärm (läs MBA)? Kommer inte spela på datorn utan framför allt surfa/ se på svt play./ använda office. Är det värt 1000 kr, några extra gram och en något mer skrymmande storlek för retinan?

Jag tycker det är värt de extra 1000:-. Du skriver dock inte vilken processor de två datorerna har, storlek, årsmodell etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 20:21

Förlåt;

rMBP:
2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 2,9 GHz
8 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Graphics
MBA;

1,3 GHz Dual-Core Intel Core
i5-processor
Turbo Boost upp till 2,6 GHz
Intel HD Graphics 5000
8 GB minne
256 GB flashlagring

Båda är de nyaste modellerna..

Ursprungligen av JTL:

...Hur hade ni valt:
MBA (256gb hdd, 8 gb ram) 11600 kr
rMBP (256 gb hdd, 8 gb ram) 12600 kr...

Med retinaskärm, och mycket snabbare processor, och bättre grafikkort, så är valet enkelt för mig. MBPR.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 21:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med retinaskärm, och mycket snabbare processor, och bättre grafikkort, så är valet enkelt för mig. MBPR.

Instämmer med Jesper MBP 13 retina hade jag valt samtidigt hade jag också betalat för 16 GB ram-minne från fabrik om man ska behålla maskinen långsiktigt 2-3 år . Då får man riktig livslängd på sin dator, 8 Gb ram-minne är pyttelite om 2 år nästan lite redan idag.

Du har ju redan spräckt 10 tusen krs gränsen så gå hela vägen och maxa maskinen med 16 Gb ram-minne. Går ej att uppgradera ram-minnet i efterhand.
Hellre en mindre SSD disk 128 Gb än mindre ram-minne för pengarna. För en större SSD disk kan man kanske uppgradera i efterhand själv på en Macbook Pro. Priserna sjunker ju på dom hela tiden och om något år kan man säkert få 512 GB SSD och även större storlek för en mindre summa pengar.
Kör Apple 2.5 tums SSD diskar i nya macbook pro retina eller special storlek av SSD typ 1.8 tums ?

Senast redigerat 2013-11-18 21:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-19 00:01

Varken eller, helt egen special, via PCI har jag för mej.

Visst är retinaskärmen på rMBP enastående, men vid jämförelse med MBA bör man ha i åtanke att rMBP kör en upplösning på 1280x800@2x vilket är märkbart mindre är 1440x900@1x som MBA kör. Allting är naturligtvis skarpare på rMBA, men objekt är större (i mm räknat) och man får alltså en mindre skärmyta trots samma fysiska storlek på skärmen. Det går naturligtvis att ställa in retinaskärmen på andra upplösningar (t.ex. 1440x900), men är det verkligen någon som gör det om man inte har ett tillfälligt behov av att byta? Man får ju inte samma skärpa som när man kör "rätt" upplösning och dessutom har jag läst att man tappar grafikprestanda.

Värt att ta med i beaktan iallafall...

(Jag kör en MBA 13 och är riktigt nöjd)

1
Bevaka tråden