Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-avgift för Ipad blir kvar

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-07 12:24
Ursprungligen av AndyK:

Jag har ju skrivit otaliga gånger att jag tycker det är fel med avgift på datorer/plattor/telefoner!

Tack för mig!

Nu var inte det sista stycket riktat till dig specifikt utan för alla som läser tråden

Ursprungligen av zappee:

Varför ska jag betala för något som jag inte använder?

Det brukar kallas för solidaritet.

Ursprungligen av John A:

Det brukar kallas för solidaritet.

Men vad är egentligen argumentet för att man ska vara solidarisk just i detta avseende? Varför ska inte alla vara solidariska med bilägare och betala bilavgift, och de som vill ha en går och hämtar hem en? Mat är ett grundläggande behov. Varför inte en matavgift som alla måste betala och så går man och hämtar fritt? De som inte vill äta behöver inte betala för mat. De som inte vill köra bil behöver inte köpa en bil. Varför ska även de som inte vill titta på public service tvingas betala?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-07 18:06
Ursprungligen av AndyK:

Jag kanske är för gammal för detta. Men jag förstår inte hur man kan undgå att se på SVT, eller lyssna på SR.
OK, har man ingen TV så kan jag förstå att man inte tittar på SVT. Men jag tror ärligt talat inte det är så många i Sverige som inte har TV.

Jag tycker absolut inte att att alla SVTs program är bra, långt ifrån, men många håller hög kvalitet. Dock jag tittar iaf några minuter varje dag, om inte annat så på nyheter eller sport. Sen tittar min dotter ganska mycket på Barnkanalen, hon föredrar den framför Disney Junior, Boomerang, Nickelodeon och alla andra barnkanaler.

Undgå? Det är väl inte så svårt.
Jag har en TV och jag använder den främst som skärm till min HTPC.
När jag kollar på TV så tittar jag på i princip uteslutande på sport och då Viasat/CMore.

Ursprungligen av AndyK:

Funderar bara på hur de som inte har TV kan veta att det inte finns något intressant på SVT... Men, men...

Hört talas om en tv-tablå?

Ursprungligen av John A:

Det brukar kallas för solidaritet.

Ok, jag behöver en ny Mac Min. Kan du lite solidariskt hjälpa mig att betala för den?

För övrigt skönt att det finns någon rättvisa i detta land, http://www.idg.se/2.1085/1.532639/slipper-tv-...

Senast redigerat 2013-11-07 18:23
Ursprungligen av pmarriott:

Men vad är egentligen argumentet för att man ska vara solidarisk just i detta avseende? Varför ska inte alla vara solidariska med bilägare och betala bilavgift, och de som vill ha en går och hämtar hem en? Mat är ett grundläggande behov. Varför inte en matavgift som alla måste betala och så går man och hämtar fritt? De som inte vill äta behöver inte betala för mat. De som inte vill köra bil behöver inte köpa en bil. Varför ska även de som inte vill titta på public service tvingas betala?

Det är väl enkelt att förstå? Den demokratiska majoriteten har bestämt att vissa saker är ett allmänintresse och därför ska alla vara med och betala för dessa saker, även om det finns vissa individer som väljer att avstå. Det är samma sak med vägar, sjukhus, utbildning, försvar, rättsväsende etc etc.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-07 19:57
Ursprungligen av John A:

Det brukar kallas för solidaritet.

Öhhh...hade för mig att solidaritet var något frivilligt.

Ursprungligen av onnyt:

Öhhh...hade för mig att solidaritet var något frivilligt.

?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?fi...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-07 23:37

Vad den länken nu har för relevans. Du tycker alltså att solidaritet är något som skall tvingas på folk? Tillåt mig ha en avvikande åsikt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är väl enkelt att förstå? Den demokratiska majoriteten har bestämt att vissa saker är ett allmänintresse och därför ska alla vara med och betala för dessa saker, även om det finns vissa individer som väljer att avstå. Det är samma sak med vägar, sjukhus, utbildning, försvar, rättsväsende etc etc.

Ja, men varför är det en självklarhet att radio/TV ska omfattas? Varför inte sätta en gräns för vad som kan anses vara invånarnas grundläggande behov och låta allt som är inom ramen finansieras genom skatter/avgifter? Vad är det som gör att public service anses vara så viktigt att det till och med ska finnas en speciell myndighet för att driva in avgiften, men lång viktigare saker som mat, kläder, mediciner (till viss del) inte är viktigt nog utan måste betalas direkt ur brukarens egen ficka?
En gång i tiden infördes det förmodligen eftersom en relativt liten andel av befolkningen hade råd med mottagare, så att det var en relativt exklusiv skara som kunde ta del av public service. Då köper jag att de som använder det måste betala med en avgift. Men om vi nu gör en skarp jämförelse. Jag har å ena sidan möjlighet att ta emot SVT via min TV, dator, iPhone och iPad vare sig jag de facto gör det eller ej. Å andra sidan ligger det en Coop-affär bredvid vars utbud jag har möjlighet att tillgodogöra mig om jag så önskar. Vad är det som gör att jag i det ena fallet måste betala oavsett, medan i andra fallet bara måste betala om jag går in och köper något?
Ja, det direkta svaret är att våra demokratiskt valda politiker har bestämt så. Men det är vi som valde politikerna. Varför har "vi" bestämt detta?

Intressant...
http://www.dagensjuridik.se/2013/11/oeing-for...

Nu när OS inte gick till SVT kan vi fan skrota allt vad avgift heter. Varför betala skiten när man inte får något för den.
/m

Ursprungligen av kenjon:

Den saknar Internetanslutning, och kan därför inte användas för SVTPlay...

Fast om den kan ta emot tv har det ingen betydelse tydligen

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanl...

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-o...

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-11 23:50
Ursprungligen av martinator:

Nu när OS inte gick till SVT kan vi fan skrota allt vad avgift heter. Varför betala skiten när man inte får något för den.
/m

Det är väl en lättnad för alla SVT-tittare, att slippa se skiten som Vinter-OS är.

Sommar-OS, det är en annan femma.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-12 02:50
Ursprungligen av zinned:

Det är väl en lättnad för alla SVT-tittare, att slippa se skiten som Vinter-OS är.

Sommar-OS, det är en annan femma.

Alla OS är skit förutom OS X

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-12 19:54
Ursprungligen av Redaktionen:

Radiotjänst gör rätt i att kräva in tv-licensavgifter från dator- och surfplatteägare, det slår kammarrätten i Sundsvall fast i en vägledande dom.

Läs hela artikeln här

Behövs ett politiskt beslut för att riva upp grundlagen som styr regelverket för tv licens, Och det kräver att svenska folket kräver att det ska ändras av politiker , vilket aldrig kommer att ske.

Personligen tycker jag det är bisarrt att betala ca 1800 per år i tv licens.

Hade vi haft det som riktig skatt så kan ju summan regleras upp och ner, nu har man haft politiker back in the day som lyckats grundlags stifta detta och visserligen stiger inte summan extremt mycket men den stiger och inget du som invånare kan påverka.

Och jag kan supporta utbildningstv och utbildningsradio , Men allt det andra förstår inte jag varför jag ska betala pengar för.

svt play skulle man tekniskt kunna låsa och skicka ut inloggnings uppgifter till dom som betalar men icke,

aja:(

Ursprungligen av Mindmeld:

Behövs ett politiskt beslut för att riva upp grundlagen som styr regelverket för tv licens, Och det kräver att svenska folket kräver att det ska ändras av politiker , vilket aldrig kommer att ske.

Personligen tycker jag det är bisarrt att betala ca 1800 per år i tv licens.

Hade vi haft det som riktig skatt så kan ju summan regleras upp och ner, nu har man haft politiker back in the day som lyckats grundlags stifta detta och visserligen stiger inte summan extremt mycket men den stiger och inget du som invånare kan påverka.

Och jag kan supporta utbildningstv och utbildningsradio , Men allt det andra förstår inte jag varför jag ska betala pengar för.

svt play skulle man tekniskt kunna låsa och skicka ut inloggnings uppgifter till dom som betalar men icke,

aja:(

Grundlag? Inte regleras TV-licensens vara eller inte vara i en grundlag...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-12 21:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Grundlag? Inte regleras TV-licensens vara eller inte vara i en grundlag...

ok grundlag var väl fel ordval ,men det är lag stiftat iaf

Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Ursprungligen av Mindmeld:

ok grundlag var väl fel ordval ,men det är lag stiftat iaf

Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Jag har inte ifrågasatt att det är lagstiftat - det har nog ingen i denna tråd men det var mer än fel ordval av dig att skriva grundlag, det var helt enkelt fel.

Det finns bara fyra grundlagar i Sverige, ändringar i grundlagar kräver två riksdagsbeslut med ett riksdagsval emellan besluten och grundlagar överordnade alla andra lagar.

Du behöver inte gilla TV-licensen men du ger ett slagkraftigare intryck om du använder rätt argument.

Senast redigerat 2013-11-13 06:45
Ursprungligen av onnyt:

Alla OS är skit förutom OS X

Nej nej nej -EVERY OS SUCKS! (utom vinter- och sommar OS)
http://www.youtube.com/watch?v=CPRvc2UMeMI

Man betalar inte för att titta på SVT, man betalar för tillgången till en icke-kommersiell medie-distribution. Jag tycker det är viktigt att nyhets- och kulturmedia har så många olika källor som möjligt. Det finns ingen garanti för att vare sig public service eller kommersiell radio och TV är oberoende och inte vinklad med en dold agenda, men finns både och så ökar våra möjligheter rejält att bilda oss en egen uppfattningen om omvärlden och risken för att vi blir manipulerade minskar ordentligt. Det kanske är att måla fan på väggen, men jag tar hellre det säkra före det osäkra när det gäller min frihet.
Det här är en viktig demokratifråga och jag tycker det är helt rätt att ta ut en avgift för prylar som går att använda för att ta del av public service media och jag förstår verkligen inte varför folk blir så himla upprörda över just det här. Principiellt är det inte ett dugg konstigare än TV-licensen och ogillar man den så tycks mig reaktionen över dator/surfplatte-avgift vara tämligen oproportionerlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-17 21:44
Ursprungligen av Laseranders:

Man betalar inte för att titta på SVT, man betalar för tillgången till en icke-kommersiell medie-distribution. Jag tycker det är viktigt att nyhets- och kulturmedia har så många olika källor som möjligt. Det finns ingen garanti för att vare sig public service eller kommersiell radio och TV är oberoende och inte vinklad med en dold agenda, men finns både och så ökar våra möjligheter rejält att bilda oss en egen uppfattningen om omvärlden och risken för att vi blir manipulerade minskar ordentligt. Det kanske är att måla fan på väggen, men jag tar hellre det säkra före det osäkra när det gäller min frihet.
Det här är en viktig demokratifråga och jag tycker det är helt rätt att ta ut en avgift för prylar som går att använda för att ta del av public service media och jag förstår verkligen inte varför folk blir så himla upprörda över just det här. Principiellt är det inte ett dugg konstigare än TV-licensen och ogillar man den så tycks mig reaktionen över dator/surfplatte-avgift vara tämligen oproportionerlig.

På tal om frihet så borde det vara fritt att välja om man vill se SVT eller ej.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-11-17 21:47

Det är det, sist jag kollade...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 23:31
Ursprungligen av JonesH:

Det är det, sist jag kollade...

Inte i syftet att kunna välja bort det och med det välja bort tv-licensen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-11-17 23:34

Det är sant. Jag kan tycka att det vore nog så vettigt att ha det som en skatt, förvisso, eftersom jag ser det som en rätt viktig grundsten i samhället.

Ursprungligen av JonesH:

Det är sant. Jag kan tycka att det vore nog så vettigt att ha det som en skatt, förvisso, eftersom jag ser det som en rätt viktig grundsten i samhället.

Jag ska inte påstå att jag är nån expert på ämnet, men jag är tveksam till det där med att ha det som skatt, eftersom det skulle innebära att SVT får sina pengar från staten, istället för att hämta in pengarna själva. Det finns en risk att det minskar dess oberoende. Jag håller med om att det är en viktig grundsten i samhället, men jag tror att TV-licensen är en principiellt viktig del av den grundstenen.

När det gäller friheter så får man väga olika friheter mot varandra. Vi har tillexempel inte friheten att mörda varandra, men det är det värt för de flesta därför att vi också kan känna oss fria att gå ut ur huset utan att bli mördade. Det gäller även de som egentligen skulle vilja ha friheten att mörda vem de vill och det är inget man kan välja hur man själv vill ha det med (extremt exempel, jag vet, men det brukar vara de som fungerar bäst).
Jag tycker att ingen ska ha friheten att välja bort att betala licens för sina teknikprylar för att vi alla ska ha friheten att ta del av icke-kommersiell media. Det är helt enkelt värt mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-18 16:31
Ursprungligen av Laseranders:

Jag ska inte påstå att jag är nån expert på ämnet, men jag är tveksam till det där med att ha det som skatt, eftersom det skulle innebära att SVT får sina pengar från staten, istället för att hämta in pengarna själva. Det finns en risk att det minskar dess oberoende. Jag håller med om att det är en viktig grundsten i samhället, men jag tror att TV-licensen är en principiellt viktig del av den grundstenen.

När det gäller friheter så får man väga olika friheter mot varandra. Vi har tillexempel inte friheten att mörda varandra, men det är det värt för de flesta därför att vi också kan känna oss fria att gå ut ur huset utan att bli mördade. Det gäller även de som egentligen skulle vilja ha friheten att mörda vem de vill och det är inget man kan välja hur man själv vill ha det med (extremt exempel, jag vet, men det brukar vara de som fungerar bäst).
Jag tycker att ingen ska ha friheten att välja bort att betala licens för sina teknikprylar för att vi alla ska ha friheten att ta del av icke-kommersiell media. Det är helt enkelt värt mer.

Det är redan idag riksdagen som bestämmer nivån på tvavgiften och var pengarna skall gå. Många som har samma missuppfattningar som du. Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansi...

Ursprungligen av tooobe:

Det är redan idag riksdagen som bestämmer nivån på tvavgiften och var pengarna skall gå. Många som har samma missuppfattningar som du. Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansi...

Det är jag medveten om, men jag tror att licenssystemet innebär en viss tröghet och tydlighet som gör att det är lättare för public service att behålla sitt oberoende. Jag är inte benhård i min uppfattning om det ska vara skatt eller avgift, men baserat på det jag vet finns det vissa principiella skäl till att behålla licenssystemet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-11-18 17:52

Framför allt innebär det att inte en riksdag kan förändra andelen insamlad licens som går till PS-bolagen; dvs att riksdagen inte kan hitta på att ta en del av pengarna och lägga på militären, eller slottsutsmyckningar, eller vård eller vad det nu månde vara.
Och det borde ju inte vara helt omöjligt att utforma ett system där det fortfarande säkerställs att den insamlade summan inte kan användas till något annat än PS.

Som kyrkoskatten exempelvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-18 20:16
Ursprungligen av JonesH:

Det är sant. Jag kan tycka att det vore nog så vettigt att ha det som en skatt, förvisso, eftersom jag ser det som en rätt viktig grundsten i samhället.

På vilket sätt är det en viktig grundsten?

Ursprungligen av JonesH:

Framför allt innebär det att inte en riksdag kan förändra andelen insamlad licens som går till PS-bolagen; dvs att riksdagen inte kan hitta på att ta en del av pengarna och lägga på militären, eller slottsutsmyckningar, eller vård eller vad det nu månde vara.
Och det borde ju inte vara helt omöjligt att utforma ett system där det fortfarande säkerställs att den insamlade summan inte kan användas till något annat än PS.

Som kyrkoskatten exempelvis.

Låter vettigt, så kan man "gå ur" den skatten också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 20:37
Ursprungligen av JonesH:

Som kyrkoskatten exempelvis.

Ursprungligen av zappee:

Låter vettigt, så kan man "gå ur" den skatten också.

Bättre jämförelse är att det fungerar som begravningsavgiften (om man nu anser att public-service är en grundläggande samhällsfunktion). Den kan man inte avhända sig, även om man skulle önska ha friheten att gräva sitt eget hål var man vill.
Alla med inkomst bidrar proportionerligt och alla oavsett om man någonsin betalat skatt får tillgång till tjänsten.

Bevaka tråden