Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mavericks från scratch. Vad glömde ni?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-11-16 17:04

Nu är jag klar att blåsa min dator och göra en ren installation av Mavericks. Har inte blåst datorn på ett par år och gissar att det finns mycket skräp som bara finns där till ingen nytta. Hoppas att med denna fräscha installation blir datorn lite rappare.

Jag har klonat datorn till en extern hd med Carbon Copy Cloner (plus att jag har min Time Machine hd), så allt ska finnas tillgängligt.

Installationen sker från USB-minne enligt denna guide:
http://www.99mac.se/artikel/4585-installera-m...

Så, ni som har erfarenhet av att göra rena installationer, vilka erfarenheter har ni av "Fuck! Det där skulle jag ju tänkt på"..?

Jag vill ju att det ska så smidigt som möjligt att få burken "operativ" igen.

Tack på förhand!
/Bosse

Om det har betydelse, så är min dators specs följande:
MacBook Pro
15 tum, mitten 2010
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9 (13A603)

Nope, kör på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-16 18:34

Har man inte kraftiga problem med sin dator så är det inte nödvändigt att installera helt på nytt. Lika lite som att datorn blir långsammare ju mer man har på hårdisken lika lite spelar gamla programfiler någon roll. Är programmet inte kvar så laddas inte filerna vid start och ligger alltså bara tyst och stilla i ett hörn.

Men om man vill lägga ett par extra timmar på att få till den högst placeboaktiga effekten så kör på. Mitt tips är då att avregistrera alla program som är registrerade.

Ursprungligen av BosseBus:

Så, ni som har erfarenhet av att göra rena installationer, vilka erfarenheter har ni av "Fuck! Det där skulle jag ju tänkt på"..?

Gör en backup av backupen, samt verifiera att den är korrekt och går att återställa från.
Utgå alltid från att Murphys lag gäller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-11-18 13:11

Jag glömmer alltid att avauktorisera datorn i Itunes innan jag blåser den.
Du får ha max 5st reggade. (Går att rensa en gång per år)

Sen brukar jag flytta ut mina mailmappar manuellt (sparar mailen lokalt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-18 17:15
Ursprungligen av Cribe:

Jag glömmer alltid att avauktorisera datorn i Itunes innan jag blåser den.

iTunes går alltså inte på datorns MAC-adress eller dyl? Om man installerar om en maskin från scratch blir det för iTunes alltså en "ny" maskin?

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-11-18 17:33
Ursprungligen av Erik.dv:

iTunes går alltså inte på datorns MAC-adress eller dyl? Om man installerar om en maskin från scratch blir det för iTunes alltså en "ny" maskin?

Jag har inte undersökt närmre vad den går på, men den har alltid lagt till samma dator som en ny maskin om jag glömt avauktorisera innan ominstallation

Ursprungligen av Erik.dv:

iTunes går alltså inte på datorns MAC-adress eller dyl? Om man installerar om en maskin från scratch blir det för iTunes alltså en "ny" maskin?

Nej och ja.

1
Bevaka tråden