Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viaplay laggar på Samsung-TV, vad kan vara fel?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-11-15 21:51

Grymt irriterande! Två lopp kvar av F1 2013, och Viaplay är oanvändbart!
Nätverket: Fiber -> Airport Extreme -> Netgear Gb-switch -> Cat6-kablar till Samsung UE46ES7005.
Kopplar jag in min dator till kabeln som TVn är ansluten med så får jag ca 600/600Mbit/s ner/upp. Men ändå så fryser Viaplay gång på gång. Den bufflar för glatta livet, sändningen flyter på ett par sekunder innan bilden fryser igen... Så håller det på oavbrutet.
Problemet uppkom för ca 2 veckor sedan. Extremen, switchen och TVn är omstartade, men problemet kvarstår. Kör jag iPad Mini -> ATV -> TV fungerar det bättre, men bilden blir extremt dålig emellanåt, precis som att den inte hinner streama allt.
Har även provat att byta kanaler på Extremen som är av senaste modell, men utan resultat. Har även försökt uppdatera programvaran i TVn, men den är up to date.
Vad bör jag testa här näst?

  • Medlem
  • 2013-11-15 22:03

Kan även tillägga att playkanaler ibland fryser på datorerna. Jag får prova att återställa Extremen efter fotbollen. En hel den jobb alltså om man har lite inställningar i routern att göra, men värt att prova kanske.

Låt bli att använda s.k. "smarta" funktioner i TV-apparater.

  • Medlem
  • 2013-11-15 23:06
Ursprungligen av keptang:

Låt bli att använda s.k. "smarta" funktioner i TV-apparater.

Argument för detta? Visst, den är långt ifrån lika stabil som en dator, men har funkat klockrent ett helt år nu. (Förutom detta då)

Jag återställde Extremen helt och lade in alla inställningar på nytt. Nu flyter det på fint igen utan störningar.

Ursprungligen av Dalle:

Argument för detta? Visst, den är långt ifrån lika stabil som en dator, men har funkat klockrent ett helt år nu. (Förutom detta då)

Jag återställde Extremen helt och lade in alla inställningar på nytt. Nu flyter det på fint igen utan störningar.

Mest för att det kräver fler mellanhänder, appar måste uppdateras här och där. Enligt min egen erfarenhet så är appar i s.k. smarta TV's det som uppdateras sist (om det uppdateras öht).

Men det kanske funkar för vissa.

  • Medlem
  • 2013-11-15 23:16

Kan säkert ligga en del i det du säger. Men när det väl funkar är det grymt smidigt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-11-16 00:17

Har också en s k smartTV fr Samsung och har konstaterat att det är bara skit, precis som Viaplay, för någon månad fick jag meddelande om att stödet för Viaplay i TVn var borta men streaming gick bra, visst gick bra fr iPhone och webben men nu har de höjt priset fr o m december så kostar det 279:-/månad för att kolla F1, för ett år sen var det 199:-...så jag nedgradera till film+TV för 79:-(ungarna)...
Men som sagt smartTV är bara skit, segt...(Eftersom Kimi ändå inte var med längre denna säsong) ;D

  • Medlem
  • 2013-11-17 22:06

Nya problem igen. Höll på att slå sönder TV-helvetet i ren jävla frustration!
Skiten laggade som satan igen, trots nollställning av routern så sent som i förrgår. Spelade jag upp det på iPaden så blev det samma problem.
Finns det nåt mer jag kan göra? Något jag kan testa?

Ursprungligen av keptang:

Låt bli att använda s.k. "smarta" funktioner i TV-apparater.

Du har uppenbarligen inte prövat Plex-appen som finns på samsung.

Samma problem när du använde Viaplay-appen på iPad alltså? Hur funkar det på en dator?
Streamade i max hastighet här utan några som helst problem på min Mac mini som jag har som HTPC.

Låter som bandbredd/routerproblem.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har uppenbarligen inte prövat Plex-appen som finns på samsung.

Nej, förstår inte varför jag ska prova den.

  • Medlem
  • 2013-11-17 22:37
Ursprungligen av keptang:

Samma problem när du använde Viaplay-appen på iPad alltså? Hur funkar det på en dator?
Streamade i max hastighet här utan några som helst problem på min Mac mini som jag har som HTPC.

Låter som bandbredd/routerproblem.

Samma problem, svar ja! Även SVT Play kan lagga på datorn ibland. Men vad mer kan jag göra än att resets routern? När jag kolla bredbandskollen har jag bra flås i grejerna. Men det verkar ju som att den inte orkar hålla hastigheten uppe under längre tid.
Jag får prova att ringa supporten i morgon. Men tips och idéer mottages tacksamt!

Ursprungligen av keptang:

Nej, förstår inte varför jag ska prova den.

Därför att det är en bra app som visar nyttan med smart-TV, något som du dömde ut tidigare i tråden.

Ursprungligen av Dalle:

Samma problem, svar ja! Även SVT Play kan lagga på datorn ibland. Men vad mer kan jag göra än att resets routern? När jag kolla bredbandskollen har jag bra flås i grejerna. Men det verkar ju som att den inte orkar hålla hastigheten uppe under längre tid.
Jag får prova att ringa supporten i morgon. Men tips och idéer mottages tacksamt!

Har du möjlighet så prova med en annan router. Kör du med kablar eller via WiFi?

Viaplay-appen funkar väldigt dåligt i Samsung-tv. Har bara lyckats få igång något enstaka program där. Oftast blir det bara svart. Den visar inte ens att den buffrar. Det händer ingenting.

Så jag kör Viaplay via iPad och Apple TV i stället. Funkar bra.

Och det är ju samma wifi-nät och samma router inblandad i båda fallen, så felet ligger ju i tv:n och appen där.

  • Medlem
  • 2013-11-17 23:07

Jag har en "gammal" Time Capsule som jag kan testa iofs. Kör med cat6-kabel till alla fasta enheter. (Mac Mini, ATV, TV, Denon-receiver, PS3) Och trådlöst till alla mobila enheter på 5GHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-18 14:54

Jag tror att det är hos Viaplay problemet ligger. De andra streamingtjänsterna laggar inte i lika stor grad som Viaplay. Har testat de flesta. Netflix känns mest stabilt.

  • Medlem
  • 2013-11-18 15:13

Hur är det för er, upplever ni som wonko säger, att det är mest Viaplay som strular? Flyter andra streamingtjänster på bättre för er?
Jag inser att om jag kommer ringa till Vaiplay så kommer de ju att vrålneka till att det är deras tjänst som suger! Felet beror ju alltid på någon annan, oavsett vilken leverantör vi pratar om. Kunden har alltid fel!

Ursprungligen av Dalle:

Hur är det för er, upplever ni som wonko säger, att det är mest Viaplay som strular? Flyter andra streamingtjänster på bättre för er?
Jag inser att om jag kommer ringa till Vaiplay så kommer de ju att vrålneka till att det är deras tjänst som suger! Felet beror ju alltid på någon annan, oavsett vilken leverantör vi pratar om. Kunden har alltid fel!

Jag vet att en vän till mig som har en sprillans ny LG smart 3D-tv också har upplevt strul med just ViaPlay (och inget annat). Så, det tyder ju på att det är ViaPlay ... Netflix, osv., flyter på som det skall för honom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-18 18:31

Testat utan routrar och switchar emellan? Kommit någon uppdatering till någon av dem på sista tiden?

  • Medlem
  • 2013-11-18 19:17

Det finns inga uppdateringar tillgängliga.
Jag ska prova med en annan router. Men det får nog bli först imorgon kväll.

  • Medlem
  • 2013-11-18 19:43

Hittade denna tråd på Viaplays egen sida. http://community.viaplay.se/viaplay/topics/8s...
De är alltså medvetna om problemet. Så det kanske bara tar ett halvår med lite tur innan de får ordning på det. Tur att F1 är slut om en vecka, sen ska de fan inte ha en krona till! Jävla klåpare!

Ursprungligen av Dalle:

Hittade denna tråd på Viaplays egen sida. http://community.viaplay.se/viaplay/topics/8s...
De är alltså medvetna om problemet. Så det kanske bara tar ett halvår med lite tur innan de får ordning på det. Tur att F1 är slut om en vecka, sen ska de fan inte ha en krona till! Jävla klåpare!

Med tanke på vad jag hört om ViaPlay från vänner och bekanta tänker jag inte ens prova på en månad gratis. Tror ingen jag känner är nöjd med ViaPlay!

Ursprungligen av Krillestoffe:

Med tanke på vad jag hört om ViaPlay från vänner och bekanta tänker jag inte ens prova på en månad gratis. Tror ingen jag känner är nöjd med ViaPlay!

Viaplay fungerar suveränt, från iPad/Android/Windows/OS X.

  • Medlem
  • 2013-11-18 20:49
Ursprungligen av keptang:

Viaplay fungerar suveränt, från iPad/Android/Windows/OS X.

Brukar fungera fint... Men inte nu längre, inte härifrån iallfall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 13:40

Viaplay funkar bra, så länge inte många kollar samtidigt. Champions League till exempel är ingen höjdare. Men uthärdligt. Kan tänka mig att Formel 1 har samma problem. Att kolla på en film klockan två på natten är inga problem. Kombinationen Live och många tittare är nog grejen. Enda sättet att komma förbi det för Viaplay är att bygga ut hårdvaran och köpa en tjockare kabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-21 16:50

Kört viaplay från iPhone till AppleTV i ett år, senaste veckorna från iPad air till AppleTV. Aldrig strulat. Väldigt nöjd med viaplay, 100 resor bättre än Cmore.

Köpte en "dum" tv och Apple TV efter att jag testat en polares smartTV, gränssnittet i hans Samsung som var anskrämligt. En smartTV är som Forrest Gump medan en Tv med AppleTV är som en Mensa-medlem :).

Ursprungligen av bjorsi:

Kört viaplay från iPhone till AppleTV i ett år, senaste veckorna från iPad air till AppleTV. Aldrig strulat. Väldigt nöjd med viaplay, 100 resor bättre än Cmore.

Köpte en "dum" tv och Apple TV efter att jag testat en polares smartTV, gränssnittet i hans Samsung som var anskrämligt. En smartTV är som Forrest Gump medan en Tv med AppleTV är som en Mensa-medlem :).

Det där var förvisso en omskrivning av rang... Att du ej var nöjd med Samsungs gränssnitt innebär inte att det ena är bättre än det andra. Det faktum att du strömmar från en annan enhet säger väl ganska mycket om den saken?

Jag har för övrigt både en Apple TV och en smart-tv. De är bra på olika saker, helt enkelt. Min TV klarar allt från TV4 Play, SVT Play, ViaPlay, Netflix, Skype, och så vidare.

Som du kanske vet har varken en Apple TV eller en smart-tv en inbyggd lagringsenhet idag (ej inräknat det utrymme som finns plats för att installera appar i en smart-TV). Förutom AirPlay skiljer sig de tu väldigt lite från varandra.

Jag har också en Samsung smart tv 64" 8005
Det är inga som helst problem med något förutom Viaplay
Kör Netflix, HBO och andra filmtjänster.
Spelar upp film från NAS ( MKV + Sub )
Ser SVT Play i Browsern

Viplay är bra ibland och ibland inte. Viaplay kan även vara lika dåligt på datorn

Viaplay är problemet

Gick budskapet fram

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-21 20:18
Ursprungligen av Krillestoffe:

Det där var förvisso en omskrivning av rang... Att du ej var nöjd med Samsungs gränssnitt innebär inte att det ena är bättre än det andra. Det faktum att du strömmar från en annan enhet säger väl ganska mycket om den saken?

Jag har för övrigt både en Apple TV och en smart-tv. De är bra på olika saker, helt enkelt. Min TV klarar allt från TV4 Play, SVT Play, ViaPlay, Netflix, Skype, och så vidare.

Som du kanske vet har varken en Apple TV eller en smart-tv en inbyggd lagringsenhet idag (ej inräknat det utrymme som finns plats för att installera appar i en smart-TV). Förutom AirPlay skiljer sig de tu väldigt lite från varandra.

I mina ögon är lösningen med AppleTV och "dum"TV bättre än en smart tv då jag inte upplevt några problem med min lösning, till skillnad från er med smart tv. Men det är bara min åsikt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-21 20:22
Ursprungligen av bjorsi:

I mina ögon är lösningen med AppleTV och "dum"TV bättre än en smart tv då jag inte upplevt några problem med min lösning, till skillnad från er med smart tv. Men det är bara min åsikt

Nackdelen är att många streamingproviders inte tillåter Airplay alls eller endast delvis (bara ljud, ingen video). Då är det helt plötsligt inte så kul då man inte kan njuta av det på den stora tv:n utan är låst till sin iOS-enhet.

Bevaka tråden