Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistenten tuggar och tuggar... vilken hastighet egentligen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-16 11:27

Hej!
Hämtade igår kväll min nya MBP 13" och satte igång att flytta alla filer från MBA 11" genom flyttassistenten, valde att göra det över WIFI hemma.
Det handlar om ca 200 GB data som ska flyttas...

Nu har det tuggat i 15 timmar, och visst går det långsammare över WIFI än med direktansluten extern HD, men det går inte at se förloppet så jag undrar om någon vet vilka hastigheter man uppnår när man använder hemmanätverket trådlöst.
Typ, "estimated" transfer time"?

Jag använder ComHems Netgear router CG3100 som både router och modem.

Nästa fråga är, i fall att det kan ta flera dagar, går det att avbryta så här mitt i, och göra om allt från extern HD? Jag har nämligen gjort backup/clone med Super Duper, men eftersom det förekom problem mellan Mavericks och Western Digital hårddiskar så tänkte jag köra trådlöst istället.

Tack på förhand!

Försökte mig också på detsamma för några dagar seden. MBP late 2010 till iMac late 2013. Cirka 500 GB totalt. Fick inte fram estimerad tid på väldigt många timmar. Avbröt. Några filer hade kopierats (på en hand räknade), men efter detta gick det inte att att köra flyttassistenten alls. Återkommande timeout. Inga (vettiga) svar från supporten. Körde med ethernet-kabel direkt mellan datorerna. Är således också tacksam för tips!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-16 13:49
Ursprungligen av FiLORUX:

Körde med ethernet-kabel direkt mellan datorerna. Är således också tacksam för tips!

Jag flyttar mellan MBA och MBP, ingen av dessa har Ethernet-port så det är omöjligt i mitt fall, men hur avbröt du Flyttassistenten?
Kollade med Kringla+Tab men det är bara Flytt.ass igång, trycka på Esc ger bara en ljudsignal men det händer inget.

Som jag ser det så är det bara att klicka på På/av knappen och starta om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-16 15:18

Oftast brukar man avsluta processer med kringla och "punkt", i alla fall på klassiska MacOS.

Förra gången jag bytte dator råkade jag dra igång flyttassistenten innan jag kopplat in nätverkssnoken och stängt av WiFi. Det var ca 300 GB data och tog väl närmare bortåt 48 timmar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-16 15:45

@Kenjon, tack, ska testa om jag bestämmer mig för att avbryta.

@pmarriott, hm, om jag låter Flyttassistenten tugga vidare och inväntar sammanlagt ca48-50 timmar (t.o.m. 22.00 imorgon) och om den inte är klar avbryter, ja, jag gör så.

Under tiden så knappar jag detta på den gamla MBA och har ingen aning om det kan påverka något negativt, eller? Den nya MBP reagerar inte i alla fall, den visar samma bild hela tiden.

Men, om jag avbryter till slut och startar om, klart att jag kommer att kolla vad som har flyttats. Misstänker att jag måtte då köra Assistenten igen och då från extern HD, så jag bara hoppas att den kommer att antingen fylla på eller ersätta det som är redan kopierat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-18 18:04

Yepp, det slutade aldrig att tugga så jag avbröt Flytassistenten och flyttningen över WIFI. Jag tryckte på På/Av knappen och startade om datorn (den nya MBP alltså).

Den ordinarie externa HDn (WD My Passport) kopplades in i min gamla MBA där jag ville göra en sista clone av systemet med hjälp av Super Duper, men HDn var helt osynlig för Mavericks.
Jag tog en annan extern, också den en WD men en äldre låda med 3,5" HD, kopplade den till MBA, formaterade den i Disk Utility till två partitioner, körde Super Duper och klonade hel MBA till en av partitionerna.
Det tog 4,5 timmar för ca 200 GB information.

Sedan var det bara att starta Flyttassistenten på den nya MBP och välja att importera från den externa HDn. Allt där gick smidigt och jag har nu hunnit testa ca 50% av program, allt verkar funka perfekt.

Tack för er feedback!

1
Bevaka tråden