Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalender synkroniserar inte

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas detta blir i rätt Forum. Annars så får ni mer än gärna flytta till rätt forum.

Nu är det dax. Har varit inne här och tjuvläst och blivit klokare, men nu har jag problem. Har läst igenom trådar som handlar och sync och kalender med inget har hjälp mig.

För någon dag sedan så försvann alla kontakter och min kalender på min Iphone 4s när jag var ute och körde bil. Inga större problem, då jag ordnade med kontakterna när jag kom hem.

Men jag får inte ordning på min kalender på MacBook Pro (maverick) Icloud och Iphone.

På datorn så finns kalendern med allt jag har skrivit in.
På Icloud så finns INGET
På Mobilen, så finns INGET

Jag får inte ordning på detta så att jag har har samma kalender på alla 3 ställen.

Så just nu har jag enbart 1 kalender som fungerar.

Just ja, i Itunes så ska fliken INFO finnas när man klickar på sin enhet. Denna flik finns inte för mig!! ÄR det bara jag som har detta problem.

Ni får ursäkta mitt lite o kunnande med detta är min första Mac och det är lite annorlunda emot PC. Men jag ångrar mig inte för en sekund..

/Tobbe

Senast redigerat 2013-11-08 18:05

Hur synkas det? Är det iCloud eller synkar du via iTunes? Kolla så det inte är dubbelt kola sen att dina kalenderposter på datorn ligger i iCloud-kalendern, och att denna är påslagen i iCloud-inställningarna på telefonen. Du kan även logga in på www.iCloud.com och kolla hur det ser ut där.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur synkas det? Är det iCloud eller synkar du via iTunes? Kolla så det inte är dubbelt kola sen att dina kalenderposter på datorn ligger i iCloud-kalendern, och att denna är påslagen i iCloud-inställningarna på telefonen. Du kan även logga in på www.iCloud.com och kolla hur det ser ut där.

1. i kalkendern på macen så har jag 2st kalendrar. 1 som heter "på min mac" och 1 som heter iCloud. Båda dessa ser lika dana ut, förutom att den ena är grön färgad och den andra är röd.

2. på iCloud.com så är kalendern helt tom. Finns inget där.

3. Under inställningarna på Iphonen och iCloud så är det påslaget att den ska synka kalendrar.

Vet inte om problemet ligger i iTunes. Där jag inte har fliken INFO. Jag kan inte gå in där och kolla. Men den kanske inte finns kvar i nya versionen?!

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

1. i kalkendern på macen så har jag 2st kalendrar. 1 som heter "på min mac" och 1 som heter iCloud. Båda dessa ser lika dana ut, förutom att den ena är grön färgad och den andra är röd.

2. på iCloud.com så är kalendern helt tom. Finns inget där.

3. Under inställningarna på Iphonen och iCloud så är det påslaget att den ska synka kalendrar.

Vet inte om problemet ligger i iTunes. Där jag inte har fliken INFO. Jag kan inte gå in där och kolla. Men den kanske inte finns kvar i nya versionen?!

Stäng av iCloud-skynken av kalendern på datorn och slå på igen.

Såg nu också, att det är kalendrarna som ligger på macen som jag vill få över till iCloud och till Iphonen.

Vet inte alls vad det är som har hänt.

Ursprungligen av pmarriott:

Stäng av iCloud-skynken av kalendern på datorn och slå på igen.

Nä fy f...n att det skulle vara så jäkla lätt. Har suttit och slitit av mig håret här i några dagar.. Å så var det så enkelt..

Du är en ängel alltså. Du har gjort dig förtjänt av något gott ikväll..

Fast jag måste ändå fråga denna fråga.

Är det bara jag som inte har fliken INFO i iTunes?! Eller är den helt borttagen?

Kör med iTunes 11.1.3

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Nä fy f...n att det skulle vara så jäkla lätt. Har suttit och slitit av mig håret här i några dagar.. Å så var det så enkelt..

Du är en ängel alltså. Du har gjort dig förtjänt av något gott ikväll..

Inne på dagens 2:a pilsner. En dry martini väntar.

Jag har bara dessa flikar numera.

Ursprungligen av pmarriott:

Inne på dagens 2:a pilsner. En dry martini väntar.

Jag har bara dessa flikar numera.

Då har du en bra kväll, här jag..

Ser ungefär likadant ut hos mig..

Jag nöjer mig med en Irish Coffee (fast gjord på scotch?)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag nöjer mig med en Irish Coffee (fast gjord på scotch?)

Jag tog mig en stor laphroaig. Var värd det efter en tung vecka med flytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-11 13:13
Ursprungligen av pmarriott:

Inne på dagens 2:a pilsner. En dry martini väntar.

Jag har bara dessa flikar numera.

Apple vill tvinga oss att synka via iCloud. Är det en eftergift till NSA, eller är det bara ett sätt att fimpa gammal teknik?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Apple vill tvinga oss att synka via iCloud. Är det en eftergift till NSA, eller är det bara ett sätt att fimpa gammal teknik?

Vänligen, Ylan

Foliehatten på!

Ett mer allvarligt svar; Nej, jag tror inte det, jag skulle bli förvånad om de tar fram en tjänst/lösning bara för att NSA vill det. Apple har väl även varit lite motsträviga i att lämna uppgifter (kommer inte ihåg källan)/rätta sig i ledet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-11 14:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Foliehatten på!

Ett mer allvarligt svar; Nej, jag tror inte det, jag skulle bli förvånad om de tar fram en tjänst/lösning bara för att NSA vill det. Apple har väl även varit lite motsträviga i att lämna uppgifter (kommer inte ihåg källan)/rätta sig i ledet?

Jag tror väl nu inte att det är på order av NSA, utan snarare ett olyckligt sammanträffande i tid. Apple tänker väl att de företag som inte vill lägga sina kontakter i molnet, ändå kör MS Exchange på egen server.

Det är nog så ändå att företagen som erbjuder molntjänster svettas en smula. Sollentuna fick datainspektionen på sig när de körde Google Apps.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Sollentuna fick datainspektionen på sig när de körde Google Apps.

Källa? Är nog intressant läsning.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Källa? Är nog intressant läsning.

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-11 23:15

Det är väl bara att logga in som Kalle Anka, Musse Pigg etc.... krävs väl inget integritetsavtal pga det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-12 21:38
Ursprungligen av barbapappa_86:

Foliehatten på!

Ett mer allvarligt svar; Nej, jag tror inte det, jag skulle bli förvånad om de tar fram en tjänst/lösning bara för att NSA vill det. Apple har väl även varit lite motsträviga i att lämna uppgifter (kommer inte ihåg källan)/rätta sig i ledet?

Det är hur som helst trist att man inte längre som journalist kan använda adressboken om man har konfidentiella kontakter. Det är ju så med molntjänster att man ansvarar för sin data även om man lägger den på annan plats.

Jag skulle gärna använda Dropbox i jobbet, om det inte vore för att det skulle kunna slinka med litet personliga data vore jag oförsiktig.

Tror att många företag och kanske framför allt skolor och myndigheter flagrant bryter mot PUL utan att egentligen reflektera över det, eftersom villkor för tjänster ändras, utan att någon tänker på det.

Skriv på för att få tillbaka lokal synk!

http://www.change.org/petitions/apple-bring-the-100-offline-sync-for-ios-back?share_id=UNriTLCkcy&utm_campaign=twitter_link_action_box&utm_medium=twitter&utm_source=share_petition

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-12 21:39
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att logga in som Kalle Anka, Musse Pigg etc.... krävs väl inget integritetsavtal pga det.

Är inte säker på vad du menar, tänker du Applekonto, eller Sollentunas användande av Googles tjänster?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-12 22:14

Googletjänster.

Ursprungligen av Ylan:

Det är hur som helst trist att man inte längre som journalist kan använda adressboken om man har konfidentiella kontakter. Det är ju så med molntjänster att man ansvarar för sin data även om man lägger den på annan plats.

Jag skulle gärna använda Dropbox i jobbet, om det inte vore för att det skulle kunna slinka med litet personliga data vore jag oförsiktig.

Tror att många företag och kanske framför allt skolor och myndigheter flagrant bryter mot PUL utan att egentligen reflektera över det, eftersom villkor för tjänster ändras, utan att någon tänker på det.

Skriv på för att få tillbaka lokal synk!

http://www.change.org/petitions/apple-bring-the-100-offline-sync-for-ios-back?share_id=UNriTLCkcy&utm_campaign=twitter_link_action_box&utm_medium=twitter&utm_source=share_petition

Vänligen, Ylan

När det gäller sekretess och så vidare finns det ju bara en sak som är säker och det är lokal lagring i huvudet. Man måste väga risker här. Risken att någon skulle snappa upp din information från iClouds servrar eller kommunikationen med dem är långt mindre än risken att någon skulle lyckas komma över och ta sig in i din telefon/dator. Att välja bort synk i molnet av den anledningen är att sila mygg och svälja kameler.
När väl 2-stegsverifiering kommer igång för iCloud så blir det ytterligare säkrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-13 21:46
Ursprungligen av kenjon:

Googletjänster.

Problemet är att Googles avtal inte harmonierar med det avtal skolan skriver med sina elever i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). Eftersom man skall hantera och bedöma uppgifter i Google Apps, kan man inte gärna ha fejkade personuppgifter.

Vänligen, Ylan

Har haft ett långt samtal med Apples support i frågan och de hade ingen aning om att möjligheten att synka kalender och adressbok via iTunes har tagits bort. Men de konstaterade efter en stund att så faktiskt var fallet. En av dem jag pratade med rekommenderade Exchange, jag frågade om det var en ny Appleprodukt.
Så nu är det molnet som gäller.

1
Bevaka tråden