Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vmware och Boot Camp - licenser

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har alldeles nyligen fått ny jobb dator en r MBP 15 tum modellen för 23795:- .
Nu till problemet samma dag som jag fick den då jag måste dessvärre ha Windows för att kunna jobba (tokigt att köpa en mac då ja kanske) så skapade jag en Boot Camp partition a 75gb nåt sånt installerade Windows 7 och ringde microsoft för att aktivera det , hade en licens som varit aktiverad men till en dator som blixten tagit.
Frid och fröjd W7 var nu äkta och allt flöt på . Sen så la jag in vmware fusion 6 och valde alternativet importera från boot camp. Allt flöt på och inga problem . Men nu ett par dagar senare ser jag att mitt W7 inte är aktiverat enligt Fusion och har läst mig till att det är pga av hårdvara differenser eftersom att virtuell maskin "inte" har samma hårdvara. Enligt vad jag läst så måste man köpa en till licens , detta låter i min värld helt befängt med tanke på att jag anser det vara en spegling / alternativ väg till min legala Boot Camp som faktiskt är legal och fullt fungerande.

Någon som kan hjälpa mig hur man gör eller är det enda sättet att öppna plånboken och köpa ett till ?

Ursprungligen av Stefan Willard:

Någon som kan hjälpa mig hur man gör eller är det enda sättet att öppna plånboken och köpa ett till ?

Ja.

Eller endast köra Boot Camp/endast VMware.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Har alldeles nyligen fått ny jobb dator en r MBP 15 tum modellen för 23795:- .
Nu till problemet samma dag som jag fick den då jag måste dessvärre ha Windows för att kunna jobba (tokigt att köpa en mac då ja kanske) så skapade jag en Boot Camp partition a 75gb nåt sånt installerade Windows 7 och ringde microsoft för att aktivera det , hade en licens som varit aktiverad men till en dator som blixten tagit.
Frid och fröjd W7 var nu äkta och allt flöt på . Sen så la jag in vmware fusion 6 och valde alternativet importera från boot camp. Allt flöt på och inga problem . Men nu ett par dagar senare ser jag att mitt W7 inte är aktiverat enligt Fusion och har läst mig till att det är pga av hårdvara differenser eftersom att virtuell maskin "inte" har samma hårdvara. Enligt vad jag läst så måste man köpa en till licens , detta låter i min värld helt befängt med tanke på att jag anser det vara en spegling / alternativ väg till min legala Boot Camp som faktiskt är legal och fullt fungerande.

Någon som kan hjälpa mig hur man gör eller är det enda sättet att öppna plånboken och köpa ett till ?

Ta bort din Boot Camp, kör på enbart Fusion. Registrera om det.

Då kommer den oundvikliga frågan är det några för / nackdelar med att enbart köra Vmware i form av risk att tappa filer eller göra backup etc . Det uppenbara är ju att i Vmware så delar man datorns resurser vilket i mitt fall inte några som helst bekymmer då det finns så att det räcker och blir över.

Nej, kör VMware du så slipper du hålla på och starta om. Bara ha den virtuella maskinen igång och använd när du behöver.

Ursprungligen av Stefan Willard:

...i form av risk att tappa filer eller göra backup...

Tappa filer? Nej, varför skulle du tappa filer? Tvärtom så får du ju fördelar med att du kan dra filer direkt mellan Mac- och Windows-miljöerna.

Göra backup? Utveckla gärna vad du menar med det, och varför det skulle vara en risk. Vilka backup-rutiner har du idag?

Ursprungligen av keptang:

Nej, kör VMware du så slipper du hålla på och starta om. Bara ha den virtuella maskinen igång och använd när du behöver.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tappa filer? Nej, varför skulle du tappa filer? Tvärtom så får du ju fördelar med att du kan dra filer direkt mellan Mac- och Windows-miljöerna.

Göra backup? Utveckla gärna vad du menar med det, och varför det skulle vara en risk. Vilka backup-rutiner har du idag?

Med att tappa filer menar jag eftersom att det sparas ett virtuellt utrymme så sparas det ju även i detta utrymme . Istället på en fysiskt tilldelad partition.

I dags läget så har jag en 500gb extern WD disk som jag kör time machine till. Mig veterligen kan ha fått det om bakfoten så speglar detta bara av OSX delen och utesluter boot camp installationen . Så om Vmware nu inkluderas i time machine så antar jag att det är win win i form av att jag 1 bara har 1 boot alternativ och 2 jag får allt sparat i min time machine oavsett operativ ändringar och tillägg m.m är skapade i .

Är som sagt väldigt grön inom OSX miljön och vill bara försäkra mig om att jag gör det så lätt för mig som jag kan.
Sist men inte minst hur ställer sig MS tror ni om att jag en vecka efter telefon aktivering ber om en ny telefon aktivering av samma OS?

Tillägg : Om jag nu gör som så att jag beslutar mig för att bara köra Vmware hur gör jag då med 75gb partitionen som är skapad just för boot camp går den att återkalla så att den disk delen adderas till resterande? Eller måste man installera om mavericks och allt annat med?

Tycker inte riktigt TS fått den hjälp han söker.

VMware Fusion kan köra från Boot Camp-partitionen fin-fint - problemet är att du aktiverade innan du installerade VMware Tools. VMware Tools lägger till drivare - varpå Windows tycker att du "bytt" hårdvara efter installation.

Nu löser det sig relativt enkelt. Ring bara Microsoft och aktivera Windows på nytt. De brukar inte vara SÅ svåra (sen är aktiveringsprocessen i sig ett aber).

Ursprungligen av hansfilipelo:

Tycker inte riktigt TS fått den hjälp han söker.

VMware Fusion kan köra från Boot Camp-partitionen fin-fint - problemet är att du aktiverade innan du installerade VMware Tools. VMware Tools lägger till drivare - varpå Windows tycker att du "bytt" hårdvara efter installation.

Nu löser det sig relativt enkelt. Ring bara Microsoft och aktivera Windows på nytt. De brukar inte vara SÅ svåra (sen är aktiveringsprocessen i sig ett aber).

Så det är inte för sent att göra det rätt då? Utan ominstallationer så klart . Anledningen till boot camp öht var ju att om så någon gång det skulle behövas 100% prestanda i windows så vore det möjligt endast via boot camp. Det lustiga är att andra licens program inte strular . Men microsoft är väl striktare antar jag ?

Ursprungligen av Stefan Willard:

Så det är inte för sent att göra det rätt då? Utan ominstallationer så klart . Anledningen till boot camp öht var ju att om så någon gång det skulle behövas 100% prestanda i windows så vore det möjligt endast via boot camp. Det lustiga är att andra licens program inte strular . Men microsoft är väl striktare antar jag ?

Bör inte vara för sent. Som sagt aktivera bara på nytt, tyvärr behöver du ju ringa Microsoft.

Varför Windows strular men inte annan mjukvara är för att det inte tillåter att en installation byter dator/hårdvara, eller då i ditt fall lägger till den virtuella hårdvaran. Sorgligt men sant.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Bör inte vara för sent. Som sagt aktivera bara på nytt, tyvärr behöver du ju ringa Microsoft.

Varför Windows strular men inte annan mjukvara är för att det inte tillåter att en installation byter dator/hårdvara, eller då i ditt fall lägger till den virtuella hårdvaran. Sorgligt men sant.

Mmm det är kanske så. Jag trodde ju att om man importera boot camp skulle vara samma sak . Men man lär så länge man lever .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-12 22:01

Jag har Bootcamp och Parallells med WinXP. Jag behöver inte ringa, bara klickar på Aktivera över Internet. Måste dock göra det varje gång jag byter.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har Bootcamp och Parallells med WinXP. Jag behöver inte ringa, bara klickar på Aktivera över Internet. Måste dock göra det varje gång jag byter.

Låter lite bökigt. Trist att det ska vara så här men å andra sidan kan man kanske förstå dom även om det är gnidet.
Tror iofs jag lyckats lösa aktiverings tjafset nu men det återstår att se. Så länge jag kan använda dom 2 programmen som bara funkar i windows så ursäkta uttrycket skiter jag i hur resten av windows funkar. Bara Mavericks flyter utan bekymmer är jag nöjd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-13 10:44

https://www.google.com/search?client=safari&r... och läs någon av de första träffarna. I den översta träffen så ser det ut att fungera om man gör det i rätt ordning bara. Själv använder jag Fusion till att enbart köra Linux, så jag kan inte bistå med Windows-erfarenheter.

Ursprungligen av frazze:

https://www.google.com/search?client=safari&r... och läs någon av de första träffarna. I den översta träffen så ser det ut att fungera om man gör det i rätt ordning bara. Själv använder jag Fusion till att enbart köra Linux, så jag kan inte bistå med Windows-erfarenheter.

Jag googla mig fram till liknande innan med. Där det brister mellan mig och Windows (Microsoft) är att jag installera en Windows 7 OEM skiva. 1 installation 1 maskin. Windows (MS) anser att boot camp är en och VmWare är en vilket gör / gjorde att mitt Windows 7 gnällde om att det var ej äkta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-13 13:33
Ursprungligen av Stefan Willard:

Jag googla mig fram till liknande innan med. Där det brister mellan mig och Windows (Microsoft) är att jag installera en Windows 7 OEM skiva. 1 installation 1 maskin. Windows (MS) anser att boot camp är en och VmWare är en vilket gör / gjorde att mitt Windows 7 gnällde om att det var ej äkta.

Hur ska man tolka:

Citat:

Note: The virtual hardware of the virtual machine is different from the Mac's hardware. Even if Windows or other applications have been activated in Boot Camp, they must be activated again when that Boot Camp partition is used in Fusion. However, if the Boot Camp partition is imported later into Fusion as a virtual machine, activation is not required.

Vad är det som händer här som gör att det fungerar? Berätta!

Ursprungligen av frazze:

Hur ska man tolka: Vad är det som händer här som gör att det fungerar? Berätta!

Vet inte helt hundra vad jag gör fel. Installationen gjorde jag som så att jag skapa en boot camp installera windows och alla drivers där spara uppdaterade allt och aktivera det via telefon med MS . Sen efter det var gjort så la jag in vmware och importerade min boot camp till den. I vmware windows (boot camp import) så säger den att mitt windows 7 inte var validerat. Jag googlar som en tok och ser att flera har samma bekymmer och vissa länkar till FAQ säger att man måste registrera 2 ggr , Detta är i mitt fall omöjligt då jag har en OEM skiva för windows 7 för jag måste då om jag fattat allt rätt köpa till en licens för vmware delen.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Vet inte helt hundra vad jag gör fel. Installationen gjorde jag som så att jag skapa en boot camp installera windows och alla drivers där spara uppdaterade allt och aktivera det via telefon med MS . Sen efter det var gjort så la jag in vmware och importerade min boot camp till den. I vmware windows (boot camp import) så säger den att mitt windows 7 inte var validerat. Jag googlar som en tok och ser att flera har samma bekymmer och vissa länkar till FAQ säger att man måste registrera 2 ggr , Detta är i mitt fall omöjligt då jag har en OEM skiva för windows 7 för jag måste då om jag fattat allt rätt köpa till en licens för vmware delen.

Måste och måste. Nu harvar vi väl i gränslandet för vad licensavtalet tillåter, men visst kan man aktivera 2 ggr. Vad skulle t ex hända om din hårddisk rasar och du måste köpa en ny? Då måste du ju installera 2 ggr, och detta skulle nog heller inte MicroSoft opponera sig mot. Ponera att du bygger en dator och installerar en Windows OEM, men inte är nöjd med viss hårdvara du monterat och byter den efter någon vecka. Då är det knappt inte rimligt att din OEM-licens skulle vara stekt.

Ursprungligen av pmarriott:

Måste och måste. Nu harvar vi väl i gränslandet för vad licensavtalet tillåter, men visst kan man aktivera 2 ggr. Vad skulle t ex hända om din hårddisk rasar och du måste köpa en ny? Då måste du ju installera 2 ggr, och detta skulle nog heller inte MicroSoft opponera sig mot. Ponera att du bygger en dator och installerar en Windows OEM, men inte är nöjd med viss hårdvara du monterat och byter den efter någon vecka. Då är det knappt inte rimligt att din OEM-licens skulle vara stekt.

Oem licensen är upplåst sen tidigare . Satt på min stationära innan en vanlig pc burk. Visst kan man låsa upp dom. Men problemet ligger ju i att även fastän jag har låst upp den och i den nya hårdvaran r MBP 15" har installerat den i Boot Camp. Så anser Vmware Windows versionen (import från boot camp) att det är ny hårdvara för vmware. Förmodligen pga av följande. Annan hårdvara = har bara dedikerat 2 processorer till VmWare och har bara dedikerat 6gb ram till den. Sen så kan det tänkas att viss hårdvara simuleras på ett annorlunda sätt i VmWare än vad det gör i Boot Camp.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Oem licensen är upplåst sen tidigare . Satt på min stationära innan en vanlig pc burk. Visst kan man låsa upp dom. Men problemet ligger ju i att även fastän jag har låst upp den och i den nya hårdvaran r MBP 15" har installerat den i Boot Camp. Så anser Vmware Windows versionen (import från boot camp) att det är ny hårdvara för vmware. Förmodligen pga av följande. Annan hårdvara = har bara dedikerat 2 processorer till VmWare och har bara dedikerat 6gb ram till den. Sen så kan det tänkas att viss hårdvara simuleras på ett annorlunda sätt i VmWare än vad det gör i Boot Camp.

Boot camp simulerar inte.

Ursprungligen av Borttaget:

Boot camp simulerar inte.

Helt rätt fel formulerat av mig där. Det ska ju så klart vara att vmware simulerar på ett annat sätt än hur windows uppfattar boot camps hårdvara setup ser ut.

Senast redigerat 2018-07-23 09:56

Nu har en ny fråga poppat upp även denna gällande VmWare. Jag har försökt att hitta någon vettig information men jag går bet. Det är som så att jag fick en 27" Dell IPS skärm idag och har sen tidigare en 21,5" Benq. Nu till saken i Maverics får jag bild på alla tre inga problem alls. 27" är kopplad via mini displayport -> displayport kabel medans 21,5" skärmen går vi HDMI men inne i Vmware / Windows så hittar inte den någon annan skärm jag kan trolla fram ett val som heter VGA men det är utan resultat. Letar jag på fel plats ? Jag har läst nåt om unity men vad det är har jag noll koll på . Det sägs ju enligt vmware community att det skall gå att köra vmware på 2 skärmar externt. Planen är nämligen om jag får som jag vill att köra Mavericks på Laptopen och sen 2 skärmar Windows 7 eftersom att jag jobbar i det . Jag får respons på alla skärmar i Boot Camp men det känner ju även av att jag har ett grafikkort till skillnad från vmware.

Edit: Glöm denna frågan jag lyckades att hitta det i övre fältet efter det att jag markerat VmWare i dockan *pinsamt*....

Senast redigerat 2013-11-14 13:26

Ny fråga men i stort sett samma ämne. Mitt vmware tycks finna enter knappen i numpad delen överflödig är det någon som kan berätta hur man mappar denna ?

1
Bevaka tråden