Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Air – i en klass för sig

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ipad Air landar lätt som en fjäder i 99mac:s testlabb. Den senaste generationens Ipad är en betydligt trevligare bekantskap än sin föregångare när det gäller form och vikt. Nya A7-processorn bidrar dessutom med bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Snyggt jobbat, trevligt artikel...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-11-11 13:39

Jag får nog snart lägga in något sorts filter för "iPad Air". Det kommer alldeles för många positiva och frestande recensioner från det hållet...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-11-11 14:26

Hm, det kliar efter att byta min 3'a, men det tar emot eftersom jag inte behöver prestandan.

Ursprungligen av Json_81:

Hm, det kliar efter att byta min 3'a, men det tar emot eftersom jag inte behöver prestandan.

När du har känt på skillnaden är det inget snack längre. Plockade fram min gamla 3:a i helgen. Den var tung som en tegelsten och ungefär lika snabb.

Ursprungligen av Json_81:

Hm, det kliar efter att byta min 3'a, men det tar emot eftersom jag inte behöver prestandan.

Kan inte nog understryka hur du måste gå å känna på den här om du inte redan gjort det. Upplever skillnaden som natt och dag. Hade en tredje generationens Ipad själv som var rakt upp och ner otymplig jämfört med Air som jag – nästan – misstar för den Ipad Mini jag haft mellan. Prestandan är bara som grädde på moset.

Väldigt bra artikel! Jag är väldigt nöjd med min nya iPad Air, den är så smidig och otroligt snabb!

Håller med dig Ida. När jag fick hålla en iPad Air i handen för första gången, så kom tankarna att denna känns som min iPad mini. Denna vill jag ha...

Ser att det har smugit in en fel i texten, eller på hur mycket en wifi 16 GB kostar. Texten ovan jämförelsetabellen säger att 16 GB kostar 100:- mer och tabellen visar 100:- mindre.

Inget att bry sig om egentligen...

Imorgon om allt vill sig riktigt så blir det en 128 GB vit med cellular för mig. Kul att ni hade just en sådan på prov.

En sak hajade jag till på i artikeln:

"I kartongen

På utsidan är det i stort sett bara bilden som är utbytt mot en Ipad Air. Inuti finns den nya enheten tillsammans med en laddare, Lightning-kabel, Apples Earpods och ett litet kuvert med sim-kortsverktyg (gäller ej wifi-modellen), samt information med länkar till supportsidor och klistermärken."

Jag var tvungen att kolla en extra gång. Inga EarPods i min kartong.

Nej, det skal inte finnas med

Ursprungligen av pmarriott:

En sak hajade jag till på i artikeln:

"I kartongen

På utsidan är det i stort sett bara bilden som är utbytt mot en Ipad Air. Inuti finns den nya enheten tillsammans med en laddare, Lightning-kabel, Apples Earpods och ett litet kuvert med sim-kortsverktyg (gäller ej wifi-modellen), samt information med länkar till supportsidor och klistermärken."

Jag var tvungen att kolla en extra gång. Inga EarPods i min kartong.

Apple har nog klippt och klistrat från iPhone-beskrivningen.

Ursprungligen av pmarriott:

En sak hajade jag till på i artikeln:

"I kartongen

På utsidan är det i stort sett bara bilden som är utbytt mot en Ipad Air. Inuti finns den nya enheten tillsammans med en laddare, Lightning-kabel, Apples Earpods och ett litet kuvert med sim-kortsverktyg (gäller ej wifi-modellen), samt information med länkar till supportsidor och klistermärken."

Jag var tvungen att kolla en extra gång. Inga EarPods i min kartong.

Men oj, du har så rätt. Har inte heller några Earpods. Fotade ju till och med innehållet! Ibland kopplar inte min hjärna vad den läser

Ursprungligen av MacMarkus:

Håller med dig Ida. När jag fick hålla en iPad Air i handen för första gången, så kom tankarna att denna känns som min iPad mini. Denna vill jag ha...

Ser att det har smugit in en fel i texten, eller på hur mycket en wifi 16 GB kostar. Texten ovan jämförelsetabellen säger att 16 GB kostar 100:- mer och tabellen visar 100:- mindre.

Inget att bry sig om egentligen...

Imorgon om allt vill sig riktigt så blir det en 128 GB vit med cellular för mig. Kul att ni hade just en sådan på prov.

Well spotted sir! Fixat.

4G/LTE

Ursprungligen av Redaktionen:

Ipad Air landar lätt som en fjäder i 99mac:s testlabb. Den senaste generationens Ipad är en betydligt trevligare bekantskap än sin föregångare när det gäller form och vikt. Nya A7-processorn bidrar dessutom med bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Är 4G/LTE samma sak?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 06:06
Ursprungligen av picapica:

Är 4G/LTE samma sak?

I folkmun, ja. Rent tekniskt, nej.

http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

Sammanfattningsvis: Det vi har idag är LTE, vilket inte är snabbt nog för att kallas 4G egentligen. Men alla operatörer marknadsför det som 4G. Det ligger ju onekligen bättre i munnen än "LTE", plus att det är mer uppenbart vad det är för nåt för alla som är bekanta med 3G.

Jag säger olika, beroende på vem jag pratar med. Till mina tekniskt bevandrade vänner säger jag "LTE", till övriga säger jag "4G".

Ursprungligen av Vassius:

I folkmun, ja. Rent tekniskt, nej.

http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

Sammanfattningsvis: Det vi har idag är LTE, vilket inte är snabbt nog för att kallas 4G egentligen. Men alla operatörer marknadsför det som 4G. Det ligger ju onekligen bättre i munnen än "LTE", plus att det är mer uppenbart vad det är för nåt för alla som är bekanta med 3G.

Jag säger olika, beroende på vem jag pratar med. Till mina tekniskt bevandrade vänner säger jag "LTE", till övriga säger jag "4G".

På min iPhone 5s med Telenor står det 4G. På min iPad Air med Telia står det LTE.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 08:42
Ursprungligen av pmarriott:

På min iPhone 5s med Telenor står det 4G. På min iPad Air med Telia står det LTE.

Även på min iPhone 5s står det LTE hos Telia, men tittar du på deras hemsida så står det "4G" mest överallt.

Med 3 står det LTE.

Med AT&T i USA betyder 4G HSPA+ och LTE betyder LTE. Kan det vara något liknande med Telenor?

Ursprungligen av Capeman:

Med 3 står det LTE.

Med AT&T i USA betyder 4G HSPA+ och LTE betyder LTE. Kan det vara något liknande med Telenor?

Nej. I Sverige är 4G/LTE = LTE. HSDPA/HSUPA etc visas som 3G.

Det är så enkelt att Telenor/Tele2 och Telia/Tre har valt att visa namnet på annorlunda sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 16:06

Texten som ska beskriva nätet är väl bestämd i IPCC-filen och Telenor har väl helt enkelt valt annan text.

Tycker man borde ta upp att det (liksom i iPhone 5S) endast är 1 GB arbetsminne i iPad Air. Hur kan det komma sig? Känns det inte som det är dags att gå upp till 2 GB i alla fall? Borde minska omladdandet av appar när man växlar mellan dem, eller i alla fall få det att gå fortare. Tycker det har blivit vanligare sen iOS 7också. Kör dock en iPad 2 och en iPhone 4S och de har ju bara 512 MB minne.

Ingen som tycker det är mycket omladdande av appar med nyare enheter? En Nexus 7-platta som kostar 2700:- (32GB, 16 GB ännu billigare) har ju 2 GB RAM, så man undrar lite hur Apple resonerar.

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar med ifrågasättande av detta?

Senast redigerat 2013-11-15 00:21
Ursprungligen av star-affinity:

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar med ifrågasättande av detta?

Håller med, det är fortfarande mkt omladdningar pga det. 2GB bör vara minimum i dagsläget.

Nu har jag haft min iPad Air 128 GB cellular silver i 2 dagar. Tidigare och fortfarande så har jag sedan 1 år tillbaka en iPad mini. Den är på 16 GB och det är tok för lite.

Har nu möjligheten att jämnföra dessa två. Och min personliga åsikt är att det inte skiljer så mycket som man har läst angående retina skärmen på Air och mini utan retina. Visst man ser skillnaden när det gäller bilder men i det stora hela så. Kanske beror det på den mindre skärmen på iPad mini?

Har också för första gången installerat OS 7. Så bäst var det ju att installera det på alla enheter som jag har, mini och iPhone 4S. Vad jag irriterar mig grön på det är kontrollpanelen som nu sitter nedentill på skärmen. Kanske är det en vanesak? Men, det kommer upp i tid och otid när jag vill skrolla upp en sida. Säkert bara en vanesak.

Att iPad Air är så mycket snabbare ser jag heller inte så mycket till. Beror det inte helt enkelt mera på linjen in och ut. Sidorna går lika "trögt" att få upp och skifta.

Men, är glad att jag köpte iPad Air. Har ju bara haft den i 2 dagar tills nu. Men, den är skön att vila ögonen på. Lagom tung för att orka hålla med en hand som nu när jag skriver detta.

Har hyrt filmen After World från iTunes som jag tänkte se ikväll via AirPlay. Det lilla jag så av trailern visade en förbluffade skärpa på iPad Air skärmen. Tänker nog att det är här retina skärmen har sin stora styrka.

Fast jag kör ju filmen ut på TV hemma så hjälper det då?

Tycker att iPad Air är nu vad den borde ha varit från början... Låg vikt och skönt avrundade kanter runt om som är greppvänliga. Retina skärmen kommer jag nog att få se mer av i framtiden vid arbete med bilder och se på film. Spela spel på ipaden eller huvudtaget på datorn är något jag inte brukar syssla med. Fast där är nog skärmen kanon där också.

Köpte cellular modellen då jag kunde tänka mig att investera i 4K linje framöver. Just nu går det via router och WiFi och net1. Får bara vänta på någon bra erbjudande framöver. Just nu så får man bara mindre och mindre GB att lasta ner för pengarna.

iPad Air i en klasse för sig? Nja, iPad Air känns nog mer som en större iPad mini... Och det är ju inte fy skam.

Ursprungligen av MacMarkus:

Har också för första gången installerat OS 7. Så bäst var det ju att installera det på alla enheter som jag har, mini och iPhone 4S. Vad jag irriterar mig grön på det är kontrollpanelen som nu sitter nedentill på skärmen. Kanske är det en vanesak? Men, det kommer upp i tid och otid när jag vill skrolla upp en sida. Säkert bara en vanesak.
[/b].

Du kan alltid slå av åtkomst innifrån appar för kontrollpanelen och prova om det passar dig bättre. Alternativt skrolla högre upp på skärmen:)

Det är när du startar utanför skärmen och drar uppåt som kontrollpanelen kommer fram men jag hade också lite problem i början.

Ursprungligen av MacMarkus:

Har också för första gången installerat OS 7. Så bäst var det ju att installera det på alla enheter som jag har, mini och iPhone 4S. Vad jag irriterar mig grön på det är kontrollpanelen som nu sitter nedentill på skärmen. Kanske är det en vanesak? Men, det kommer upp i tid och otid när jag vill skrolla upp en sida. Säkert bara en vanesak.

Att iPad Air är så mycket snabbare ser jag heller inte så mycket till. Beror det inte helt enkelt mera på linjen in och ut. Sidorna går lika "trögt" att få upp och skifta.

Jag hade samma problem med kontrollcenter i början, men min ryggmärg är av typen med adaptiv inlärning och nu har den anpassat mitt rörelsemönster.
I jämförelsen mellan min gamla iPad 3 och Air så det en enorm skillnad. 3:an var ju inte kul att använda längre så seg som den blev efter iOS7.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan alltid slå av åtkomst innifrån appar för kontrollpanelen och prova om det passar dig bättre. Alternativt skrolla högre upp på skärmen:)

Det är när du startar utanför skärmen och drar uppåt som kontrollpanelen kommer fram men jag hade också lite problem i början.

Där sa du det... Börjar få greppet nu. Får bara hoppas att min ryggmärg adapterar det också.

Annars in på inställningar.

Eh! Edit!....

Filmen heter jo After Earth och inget annat.

Såg först filmen via AirPlay i min Samsung LED TV. Men, klart mycket klarare bild på retina skärmen. Inte så konstigt då upplösningen är större. Här ser man retinas klara fördel. Nu får man en I-lands problem..... Får helt enkelt börja spara till en Sony 4K TV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-15 23:05
Ursprungligen av MacMarkus:

Får helt enkelt börja spara till en Sony 4K TV.

Är väl bättre att spara till en riktig Apple-tv istället. Enligt ryktena har du till 2015/2016 på dig

Ursprungligen av keptang:

Håller med, det är fortfarande mkt omladdningar pga det. 2GB bör vara minimum i dagsläget.

Jag har en Nexus 7 (2013) och det ska tilläggas att appar ”laddar om” där också. Frågan är hur ofta det är jämfört med en iPad Air. Har bara en iPad 2 att jämföra med och det blir ju inte riktigt rättvist.

1
Bevaka tråden