Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra etikettprogram

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi skriver ut artikeletiketter til förpackningar etc på olika varianter av självhäftande etiketter på A4-ark. Ingen speciell etikettskrivare. Vi har ett par hundra olika etiketter skapade i Avery DesignPro. Detta har under senare år bjudit på en mängd huvudvärk och besvikelser och nu känns det att det är läge att göra något åt saken. Programmet ska köras i Windows-miljö. Det är ett önskemål att man kan utnyttja de etiketter som redan är skapade.
För övrigt är det ett krav att man kan skriva ut serienummer. Idag skriver vi ut serienummer på etiketter med ca 40 etiketter per sida och 2 etiketter per serienummer. Programmet ska alltså själv räkna upp numret på varannan etikett.

Några tips?

Senast redigerat 2013-11-08 13:26

Med reservation för att jag inte känner till ifall det går att använda de redan skapade etiketterna, så skulle jag föreslå Filemaker.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med reservation för att jag inte känner till ifall det går att använda de redan skapade etiketterna, så skulle jag föreslå Filemaker.

Något over the top. Avery är ett gratisprogram. Budgeten ligger på upp till 100 kr.

Ursprungligen av pmarriott:

Något over the top. Avery är ett gratisprogram. Budgeten ligger på upp till 100 kr.

Dumheter.

Vad kostar det då inte att göra om alla etiketterna igen i mantimmar?

Själv känner jag inte till Avery eller dess filformat men om det går att göra om enkelt i Filemaker så ja...

Ursprungligen av grenhall:

Dumheter.

Vad kostar det då inte att göra om alla etiketterna igen i mantimmar?

Själv känner jag inte till Avery eller dess filformat men om det går att göra om enkelt i Filemaker så ja...

Göra om dem måste vi med 99% sannolikhet ändå göra. Averys format verkar inte gå till något annat än Averys program. Det är till och med så att det inte går att blanda etiketter skapade i Avery för Mac med etiketter skapade i Avery för Windows och vice versa.
Filemaker är för dyrt. Dessutom är det som att köpa en Ferrari för att du behöver ett däck.

Tja, om inte FileMaker så kanske InDesign, mha DataMerge, eller kanske t.o.m. Word eller Excel ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, om inte FileMaker så kanske InDesign, mha DataMerge, eller kanske t.o.m. Word eller Excel ?

Word funkar bäst när det är fråga om adressetiketter. Excel skulle möjligen kunna funka men vet inte riktigt hur vi ska lösa det här med uppräkning av serienummer på varannan etikett.

Våra etiketter är av karaktären 52,5x29,7 mm (40 per ark):

[logo]
Artikelnummer
Benämning SV
Bezeichnung DE
Description EN

Alt.

[logo]
Artikelnummer (samma 2 ggr sedan nästa löpnummer)
Serienummer
Produktnamn
Made in Sweden

Senast redigerat 2013-11-08 13:26

Har provat den.
2 stora problem:
1. Verkar inte gå att definiera egna etikettmallar
2. Hur köra på en Windows-burk?

Labels & Adresses i Mac App Store fungerar bra, men det är ju just bara till Mac och kollegorna som håller på med etiketterna blir högröda i ansiktet bara man andas om att göra om alla etiketterna. De får nog fanken ta och kämpa vidare med Avery.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-09 15:43

Varför går inte en etikettskrivare från tex Dymo? Anses den för dyr?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-11-09 15:52
Ursprungligen av grenhall:

enkelt i Filemaker

Smått bisarrt att se orden "enkelt" och "Filemaker" så nära varandra i samma mening…

Ursprungligen av frazze:

Varför går inte en etikettskrivare från tex Dymo? Anses den för dyr?

Vi skriver oftast ut ett par hundra etiketter av samma typ åt gången, så det funkar bäst med A4-ark med etiketter. Dessutom har vi en skrivare som kostar typ 100 000:-. Det vore absurt om vi inte kunde använda den.

Ursprungligen av pmarriott:

...Avery DesignPro. Detta har under senare år bjudit på en mängd huvudvärk och besvikelser...

Ursprungligen av pmarriott:

...Dessutom har vi en skrivare som kostar typ 100 000:-. Det vore absurt om vi inte kunde använda den.

Detta är ju uppenbarligen en viktig del av produktionen. Vad som är absurt är att då sätta en budget på max 100 kr för programvaran.

Några tusenlappar plus ett antal mantimmar - för att slippa år av huvudvärk och besvikelser - är det inte värt det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta är ju uppenbarligen en viktig del av produktionen. Vad som är absurt är att då sätta en budget på max 100 kr för programvaran.

Några tusenlappar plus ett antal mantimmar - för att slippa år av huvudvärk och besvikelser - är det inte värt det?

Marknadsläget är just nu sådant att vi förväntas åstadkomma underverk med ingenting. Skrivaren är leasad när tiderna var radikalt mycket bättre. 100:- var väl en demonstrativ underdrift. 3500:- är uteslutet. Högst på önskelistan står fortsatt att kunna använd skapade etiketter men jag tror det är dödfött.

Lysande! Här verkar finnas ett par kandidater.

1
Bevaka tråden