Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna går slumpmässigt upp på högvarv när datorn laddas

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP late 2007 (modellbeteckning 2.2/2.4 Ghz) och har nyligen köpt ett nytt batteri till denna, samt nyligen installerat Mavericks. Problemet nu är att fläktarna helt slumpmässigt går upp på 6000 varv när datorn laddas, för att efter ca 5 minuter gå ner igen. Temperaturen ändras inte märkvärt, utan ligger mellan 50-60°C hela tiden och fläktarna får ändå fnatt.
Om jag drar ut strömsladden när fläktarna börjar härja så spinner dom ner nästan direkt, och när strömsladden sätts i igen håller den fläktarna på låga varv för att senare (helt slumpmässigt igen, inte samma tidsintervall alls när jag noterat) köra igång igen.

Det enda jag har igång är Safari för tillfället och det händer fortfarande samma sak, har hållit koll på processerna och ser ingenting som egentligen går över 10%, Safaris nu uppdelade flik-processer går ibland upp på 20% men det är det som är värst.

Har provat nollställa SMC men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • 2013-11-09 09:11

Prova nollställ PRAM också.
Håll ner cmd+alt+p+r under uppstart tills du hör "plinget".

Gjorde det, får se om problemet återuppstår och jag återvänder till den här tråden.
(det brukar jämnt hända någon gång när den laddas och laddningen är på 0 till ca 50%, efter det uppkommer det aldrig)

Verkar tyvärr inte ha hjälpt.
Senaste 15 minuterna har processorn pendlat mellan 52-56°C medans fläktarna sakta klättrat upp till de 6000 varv de nu står på medans datorn laddat från 0 till 15%. Udda, väldigt udda.

  • Medlem
  • 2013-11-09 21:33

Kolla i Aktivitetshanteraren. Går processorn bananas? Vad är det i så fall som drar CPU?

Jag gör det, och det är det som är så sjukt. Det är ingenting som drar, grafen för "CPU Load" håller sig under 25% hela tiden.

Funderar på om jag ska inhandla en ny hårddisk och samtidigt rengöra fläktarna, för det har aldrig gjorts. Misstänker att det lär ligga minst 1kg damm däri på en 6 år gammal laptop

Var batteriet ett originalbatteri?
Blir det varmare än det gamla när det laddas?
Du kan kanske se det med iStat eller liknande program.

Ursprungligen av chinobar:

Jag gör det, och det är det som är så sjukt. Det är ingenting som drar, grafen för "CPU Load" håller sig under 25% hela tiden.

Funderar på om jag ska inhandla en ny hårddisk och samtidigt rengöra fläktarna, för det har aldrig gjorts. Misstänker att det lär ligga minst 1kg damm däri på en 6 år gammal laptop

Kan vara en bra idé. Köp lite tryckluft, det brukar göra susen

Ursprungligen av suddgummi:

Var batteriet ett originalbatteri?
Blir det varmare än det gamla när det laddas?
Du kan kanske se det med iStat eller liknande program.

Tycker inte batteriet blir så nämnvärt varmt, inte så mycket mer än rumstemperatur känns det som.
Har inte till minnes hur det låg till med det gamla batteriet, det svällde och dog för några år sedan och har sedan dess kört på enbart ström men nu när Mavericks släpptes fritt slog jag till på ett nytt batteri, beställde det direkt från Apple.

1
Bevaka tråden