Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om startskiva

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får på senare tid upp en ruta med texten "Din startskiva är snart full. Töm innehållet." Bluff och båg eller måste jag installera om MacOS (har 10.7.5 till min iMac). Hur kan en startskiva bli full? Vad händer med alla mappar, e-post etc?

Ursprungligen av sentiendi:

Får på senare tid upp en ruta med texten "Din startskiva är snart full. Töm innehållet." Bluff och båg eller måste jag installera om MacOS (har 10.7.5 till min iMac). Hur kan en startskiva bli full? Vad händer med alla mappar, e-post etc?

En ominstallation påverkar inget. Den lägger sig ovanpå. Men har du ont om ledigt utrymme?

Ursprungligen av sentiendi:

...Hur kan en startskiva bli full?...

Det är ungefär som att fråga: "Hur kan en låda bli full?"

Att din startskiva är full beror ju förmodligen på att du har en massa dokument, bilder, musik, filmer, m.m. på din hårddisk.

Det kan ju vara andra saker - t.ex cache-filer och logg-filer från olika program. Men de brukar inte vara så hemskt stora.

Ursprungligen av sentiendi:

...eller måste jag installera om MacOS...

En ominstallation gör inte mycket nytta om problemen beror på att disken är full. Såvida du inte raderar allt och börjar om från början förstås, men det tror jag inte att du vill.

Hur stor disk har du? Och hur mycket ledigt utrymme har du?

Senast redigerat 2013-11-08 19:55
Ursprungligen av pmarriott:

En ominstallation påverkar inget. Den lägger sig ovanpå. Men har du ont om ledigt utrymme?

Nej, det är ju det som är grejen. är finns finns gott om plats vilket förstärker min misstanke om att något inte stämmer,

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ungefär som att fråga: "Hur kan en låda bli full?"

Att din startskiva är full beror ju förmodligen på att du har en massa dokument, bilder, musik, filmer, m.m. på din hårddisk.

Det kan ju vara andra saker - t.ex cache-filer och logg-filer från olika program. Men de brukar inte vara så hemskt stora.

En ominstallation gör inte mycket nytta om problemen beror på att disken är full. Såvida du inte raderar allt och börjar om från början förstås, men det tror jag inte att du vill.

Hur stor disk har du? Och hur mycket ledigt utrymme har du?

Precis, Patrik, Din fråga är ju helt rimlig. Problemet är ju bara att jag själ inte fyllt på någon "låda" särskilt mycket. Jag har inga stora mängder av någonting utan använde maskinen mest som en vanlig kontorsdaror. Vet inte ens vilken låda det är är eftersom det ju inte talas om annat än "startskivan". Vad skiljer en startskiva från en hårddisk, "cache"-minne etc. Jag kan helt enkelt för lite om detta, men har aldrig stött på detta fenomen på tidigare Macar. Därför känns det hela bluffaktigt. Kanske bara att köra på och se om det händer något (har ju time machine på separat hårddisk, så någon fullständig katastrof kan det ju aldrig bl tal om. Och jag körde en kontroll/reparationsskiva för inte så länge sedan och då var allt OK. Jag har 8 i L3-minne och Cache och max på HD som man kunde få fabriksmässigt på en i maj 2011 - vad det nu var.
Men tack för hjälpen så här längt. Ingen annan därute som fått samma meddelandeå

Ursprungligen av sentiendi:

Precis, Patrik, Din fråga är ju helt rimlig.

Vem är Patrik?

Ursprungligen av sentiendi:

...talas om annat än "startskivan". Vad skiljer en startskiva från en hårddisk...

Startskivan är den hårddisk du startar ifrån.

Man kan ha flera olika hårddiskar, t.ex med olika versioner av operativsystemet.

Om du bara har en hårddisk, så är hårddisk = startskiva.

Ursprungligen av sentiendi:

...Ingen annan därute som fått samma meddelande

Jo, säkert jättemånga. För då och då blir det fullt och man måste "städa" lite.

Frågan är bara vad det är som fyller din hårddisk.

Om du går till Apple-menyn, väljer "Om den här datorn", och sedan klickar på "Mer info", och sedan på Lagring - så borde du se hur mycket ledigt utrymme du har, och vad som fyller din hårddisk. Visa oss gärna med en skärmbild.

Ursprungligen av sentiendi:

Precis, Patrik, Din fråga är ju helt rimlig. Problemet är ju bara att jag själ inte fyllt på någon "låda" särskilt mycket. Jag har inga stora mängder av någonting utan använde maskinen mest som en vanlig kontorsdaror. Vet inte ens vilken låda det är är eftersom det ju inte talas om annat än "startskivan". Vad skiljer en startskiva från en hårddisk, "cache"-minne etc. Jag kan helt enkelt för lite om detta, men har aldrig stött på detta fenomen på tidigare Macar. Därför känns det hela bluffaktigt. Kanske bara att köra på och se om det händer något (har ju time machine på separat hårddisk, så någon fullständig katastrof kan det ju aldrig bl tal om. Och jag körde en kontroll/reparationsskiva för inte så länge sedan och då var allt OK. Jag har 8 i L3-minne och Cache och max på HD som man kunde få fabriksmässigt på en i maj 2011 - vad det nu var.
Men tack för hjälpen så här längt. Ingen annan därute som fått samma meddelandeå

Sorry - Jesper skulle det ju vara!
Jag har gjort det Du föreslog och jag har lagt en skärmdump bland filer. Tycker det verkar finnas en hel del utrymme kvar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-09 12:18

Var och när står det ”Din startskiva är snart full. Töm innehållet.” Står det så ordagrannt? Har du några alternativ (ja/nej etc)?

Och vad gör du vid det tillfället? Försöker kopiera över filer från en extern hårddisk, exvis jättestora filmer e dyl, som kräver mer plats än dina 78GB lediga utrymme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-09 12:42

Skulle nog vilja se en skärmdump på den bilden. Det kan vara allt från en webbannons till hårddiskfel.

Ursprungligen av reboot81:

Var och när står det ”Din startskiva är snart full. Töm innehållet.” Står det så ordagrannt? Har du några alternativ (ja/nej etc)?

Hej!
Däremellan kom meddelandet lite då och då, men nu har jag inte sett det på två dar. Kommer inte ihåg exakta ordvalet, men minns att jag kunde kryssa för alternativet "visa inte detta meddelande igen" som jag inte kryssat för. Skall ta en skärmdump näst gång det dyker upp så får vi se.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och vad gör du vid det tillfället? Försöker kopiera över filer från en extern hårddisk, exvis jättestora filmer e dyl, som kräver mer plats än dina 78GB lediga utrymme?

Nej, hittills har jag inte gjort något med de få filmer jag kopierar. Antingen åker de direkt på en USB-sticka eller så lägger jag dem på min NAS. Men nu när Du nämner det
har jag ju några filmer kvar på min HD. Dom kan jag ju bara kasta så får vi se om det händer något.

Ibland när man surfar runt får man ju upp pop-upp-annonser från Mackeeper osv som påstår en hel massa saker om din dators hälsa...
Om det uteslutande är i samband med surfande är det ju kanske ett svar.
/martin

Hej, Martin! Tror Du satt fingret på en ganska väsentlig punkt där. Tack både Du och alla ni andra som hjälpt, stöttat och uppmuntrat mig. Det har tydligen hjälpt för nu har jag inte sett detta meddelande på länge.

Ursprungligen av martinator:

Ibland när man surfar runt får man ju upp pop-upp-annonser från Mackeeper osv som påstår en hel massa saker om din dators hälsa...
Om det uteslutande är i samband med surfande är det ju kanske ett svar.
/martin

1
Bevaka tråden