Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lutande start på MBP

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 10:13

Symptom: min åldrande MBP (mid 2007 15 tum, 2,4/2,2 GHz) slocknar ofta av sig själv och startar sedan bara om jag - direkt efter att ha tryckt på strömbrytaren - lyfter upp den vänstra kanten tills datorn, alltså bokstavligen, ligger diagonalt i luften.
Diagnos? Behandling?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-06 23:59
Ursprungligen av ingor:

Symptom: min åldrande MBP (mid 2007 15 tum, 2,4/2,2 GHz) slocknar ofta av sig själv och startar sedan bara om jag - direkt efter att ha tryckt på strömbrytaren - lyfter upp den vänstra kanten tills datorn, alltså bokstavligen, ligger diagonalt i luften.
Diagnos? Behandling?

Kan inte vara något med "stöt" igenkännaren till hårdisken som balat ut på något sätt?
Har du googlat på om fler har samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 09:24
Ursprungligen av zOlid:

Kan inte vara något med "stöt" igenkännaren till hårdisken som balat ut på något sätt?
Har du googlat på om fler har samma problem?

Om jag har!!!
Hittar massor vars datorer oväntat släcker ner, men som ledtråd till orsaken, hittar jag ingen som upptäckt att en snedställd dator plötsligt tänder (känns ju rätt löjeväckande)
Men du har gett mig ett nytt sökord att googla på: en stötigenkännare. En sådan finns alltså?

(jag har alltså redan provat med att byta batteri, laddare, skivverktyg och installerat om hårddisken)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-07 12:11
Ursprungligen av ingor:

Om jag har!!!
Hittar massor vars datorer oväntat släcker ner, men som ledtråd till orsaken, hittar jag ingen som upptäckt att en snedställd dator plötsligt tänder (känns ju rätt löjeväckande)
Men du har gett mig ett nytt sökord att googla på: en stötigenkännare. En sådan finns alltså?

(jag har alltså redan provat med att byta batteri, laddare, skivverktyg och installerat om hårddisken)

Ja jag vet inte vad vi kallar den i Sverige.
Men på engelska så brukar dom kalla den "Sudden motion sensor" eller "Chock sensor"
Den sitter på äldre bärbara Mac datorer, och fungerar så att när datorn får en stöt så parkerar den direkt hårddiskens läshuvuden, för att förhindra skada på hårddisken.
Och är dom parkerade så kan givetvis inte HDD'n läsa något, och då startar ju inte datorn.
Så var det jag tänkte det möjligtvis kunde vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-07 12:21

Men hårddisken parkerar varje gång man stänger av eller sätter datorn i vila. Så din teori stämmer inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-07 12:35

Du menar att du fäller upp skärmen 45°? Skärmen innehåller magneter som påverkar en sensor i datorn (tangentbordsdelen), se till att locket är ordentligt uppfällt.

Har du provat återställa PRAM/SMC? Provat med ett annat användarkonto? Vad har du för prylar inkopplade till datorn? Är datorn original, eller har du bytt något på den? Är det samma problem om du har strömsladden i eller inte? Vilket operativsystem kör du?

Prova stänga av Sudden Motion Sensor, http://support.apple.com/kb/HT1935

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 13:16

[b][b]

Ursprungligen av reboot81:

Du menar att du fäller upp skärmen 45°? Skärmen innehåller magneter som påverkar en sensor i datorn (tangentbordsdelen), se till att locket är ordentligt uppfällt.

Njäe, inte skärmen utan den undre delen med tangentbordet. Jag vet, det låter surrealistiskt, men den går bara igång om jag vänder upp vänster sida. Alla andra fysiska manövrar - höger sida, vänder den upp och ner, etc påverkar den inte ett skvatt. Och jag kan inte höra ngt skramla inuti den heller

Har du provat återställa PRAM/SMC?
Japp, bägge
Provat med ett annat användarkonto?
Japp
Vad har du för prylar inkopplade till datorn?
Inga

Är datorn original, eller har du bytt något på den?
Fläkten för några år sedan

Är det samma problem om du har strömsladden i eller inte?
Ja.
Vilket operativsystem kör du?

har nyligen installerat Mavericks, men hade samma problem dessförinnan

Den är ju gammal och apple vägrar ta in den på reparation med hänvisning till att allt över 5 år bör skrotas och dö. Fast jag råkar ääälska min gamla trogna dator och är beredd att offra mycket för att rädda henne

Senast redigerat 2013-11-07 13:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 13:46
Ursprungligen av keptang:

Prova stänga av Sudden Motion Sensor, http://support.apple.com/kb/HT1935

Tack. Ska prova. Jag är inte särskilt teknikrädd, men måste repa mod för att våga mig in där...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-07 22:42
Ursprungligen av Konrad:

Men hårddisken parkerar varje gång man stänger av eller sätter datorn i vila. Så din teori stämmer inte.

Ja men när du startar den så ska huvudena börja röra sig igen, men om sudden motion sensor slår ifrån för den är knas, så gör dom ju aldrig det, och datorn startar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 10:27
Ursprungligen av keptang:

Prova stänga av Sudden Motion Sensor, http://support.apple.com/kb/HT1935

Nej, ingen skillnad dessvärre. (Det skulle varit så logiskt. Särskilt som jag upptäckte att den bums slocknar och avslutar om jag vippar på datorn istället för att, som tidigare, hålla den diagonalt stilla)

Fler goda råd - mer än välkomna!

Annars: var i Sthlm kan man lämna in den utan ett snorkigt "vintage"-avvisande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 10:35

Ytterligare en ledtråd
Den uppför sig lite som en gammal bil på vintern. Alltså, den blinkar till och slocknar ett par gånger under uppstart, men när den väl kommit igång kan den tuffa på hela dagen...
Hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-08 10:56

LANMaster brukar vara bra...

Jag har en gammal 2007 MBP 15'' 2.2GHz som har lite grafikproblem men annars fungerande. Den kanske kan hjälpa dig?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-09 01:06

Det är inte hårddisken som det är fel på då?
Har du provat med en annan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-14 14:19

liten återkoppling: en "clean install" av mavericks tycks, osannolikt nog, ha löst problemet. Temporärt åtminstone.
Upphör aldrig förvåna mig över de helt irrationella slumpmoment som tycks inbyggda i alla apple-prylar.
Försöker de efterlikna livet eller?

Tack för alla goda råd!

1
Bevaka tråden