Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dela mobilt bredband över wifi med avstängd dator?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2013-11-04 21:16

Hej

Min mor har en mac mini. Då det saknas fast telefoni där hon bor använder hon mobilt bredband via usb-dongle (Tele2) hemma.

Är det möjligt att dela hennes bredbandsuppkoppling över wifi när datorn är avstängd och vilken utrustning behövs i så fall?

Stort tack för hjälpen
P

Nä, det blir nog väldigt svårt.
Kika på en router med 3G-möjlighet istället.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2013-11-04 21:20
Ursprungligen av keptang:

Kika på en router med 3G-möjlighet istället.

Stort tack för det blixtesnabba svaret.

Kan man använda vilken router som helst? Jag kan väldigt lite om nätverk o liknande. Några tips?

Vh
P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-04 21:51

Är det inte lättare att låta bli att stänga av datorn?

Jag kör en Dovado thiny på landet och den fungerar perfekt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1439281

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-04 23:06

Men TS mor har ju redan en Mac Mini vars anslutning delas ut. Då är ju en utgift på 595 kr helt onödig, i mina ögon.

Ursprungligen av zinned:

Men TS mor har ju redan en Mac Mini vars anslutning delas ut. Då är ju en utgift på 595 kr helt onödig, i mina ögon.

Ja men nu är det inte dina ögon det gäller
TS vill ju dela med avstängd dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-05 01:04

Vi använder TP-Link 3G pocketrouter 3G Pocketrouter på landet
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...
Fungerar bra och är liten

  • Medlem
  • Gotland
  • 2013-11-05 08:08

Tack så mycket för era svar.

Vi har tidigare låtit bli att stänga av datorn men mitt intryck är att OS Xs delning är väldigt instabil och vi har inte kunnat lita på att delningen funkar i alla lägen. Mottagning är sspekt nr 2. Mamma bor i ett stort hus med stenväggar (vilken väl kan förklara den bitvis dåliga mottagningen) så allt som förbättrar signalspridningen är positivt.

Ursprungligen av zinned:

Är det inte lättare att låta bli att stänga av datorn?

Ursprungligen av disktant:

Ja men nu är det inte dina ögon det gäller
TS vill ju dela med avstängd dator

Men... Ibland är det så att vi som frågeställare kanske inte har tänkt igenom allting helt färdigt och då kan det vara bra att ställa de frågor som Zinned ställer för att komplettera. Jag ser ingen anledning att hacka på Zinned bara för att han ställer frågan.

Det kom ett kompletterande svar från TS som klargjorde varför de inte ville köra nätverksdelning och då kommer diskussionen vidare mot en lösning (får vi hoppas)

  • Medlem
  • Gotland
  • 2013-11-05 13:36

Hej igen
Jag ber om ursäkt - jag borde faktiskt ha varit tydligare i min första post ang. vad jag redan har provet. Hemskt ledsen att ha slösat bort tid på det här sättet. Jag uppskattar verkligen alla synpunkter då jag känner mig lite osäker på detta.

Min mor har för tillfället 3G bredband. Det finns 4G på landet där hon bor men det är inte så pålitligt. Hon provade ett 4G usbmodem från sinoperatör Tele 2 men det gick inte bra. Men det kanske vore bra att ha 4G möjlighet på den här nya utrustningen. En av länkarna går till en apparat som heter TP-Link TL-MR3420 vilken verkar ha delvis stöd för 4G. Det står nåt om en version 2 av apparaten. Antar att jag måste säkerställa att det är v2 jag beställer? Finns det andra alternativ med 4G stöd.

Edit: glömde fråga - kopplar jag helt enkelt in hennes usbmodem i routern och ansluter den till datorn - är det verkligen så enkelt?

Stort tack
P

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-05 14:13

Om jag skulle köra mobilt bredband hemma skulle jag välja en router med yttre antennanslutning, och montera en antenn utomhus på taket. Då får du bra speed!

1
Bevaka tråden